Jag har en Ryobi R18PV (bärbar dammsugare i deras 18V-serie).
Den är 2-3år gammal och har funkat finfint, men nu plötsligt började den låta ansträngt/högfrekvent/gnissligt.
Det kom plötsligt. Förra gången jag använde den var det för att städa bilen och då sög den upp en del vätska efter att sätena tvättats. Kanske kom in vätska i den, vem vet (men den fick ligga öppen och torka 2 dygn efter iofs).
Iaf, tänkte skruva isär den så gott jag kan och försöka kika. Tips på vad jag kan leta efter?
Jag vet inte om "kolborst" eller så kanske behöver bytas (jag bara svamlar här, för jag har sett lite överallt att man kan köpa sånt till elmotorer för olika verktyg haha).
Kanske kolla kullagren på "propellern/fläkten", och sånt (svamlar lite igen).
Men har ni tips på vad som skulle kunna vara fel så bara lägg en kommentar
Tack!
Den är 2-3år gammal och har funkat finfint, men nu plötsligt började den låta ansträngt/högfrekvent/gnissligt.
Det kom plötsligt. Förra gången jag använde den var det för att städa bilen och då sög den upp en del vätska efter att sätena tvättats. Kanske kom in vätska i den, vem vet (men den fick ligga öppen och torka 2 dygn efter iofs).
Iaf, tänkte skruva isär den så gott jag kan och försöka kika. Tips på vad jag kan leta efter?
Jag vet inte om "kolborst" eller så kanske behöver bytas (jag bara svamlar här, för jag har sett lite överallt att man kan köpa sånt till elmotorer för olika verktyg haha).
Kanske kolla kullagren på "propellern/fläkten", och sånt (svamlar lite igen).
Men har ni tips på vad som skulle kunna vara fel så bara lägg en kommentar
Tack!
Öppna upp så du ser kolen, starta maskinen, blir det gnistor som går runt kollektorn så är det 2 fel som finns.
1 kolen nergångna och ligger inte mot som dom ska, går att se hur långt ner fjädern är.
2 kortslutning i ankaret, bara byta eller ny maskin.
1 kolen nergångna och ligger inte mot som dom ska, går att se hur långt ner fjädern är.
2 kortslutning i ankaret, bara byta eller ny maskin.
Tack för den infon, bra att veta det om gnistor!J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avgasvärden, lambdasonder, och annat strunt.
Bilar & andra fordon -
Hur kan man laga ett parkettgolv som har gått sönder?
Golv -
Har städarna råkat ha sönder dem av frånluftsventilen WC?
Badrum -
På vilka sätt brukar en bergvärmepump gå sönder?
Värmepumpar -
Vad brukar gå sönder på en jordvärmepump?
Värmepumpar