328 624 läst ·
2 979 svar
329k läst
3,0k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
När vi flyttade in i vårt hus (två år sen idag) fanns den här vackra klätterrosen invid husväggen.
Då den påverkade krypgrunden negativt grävdes den bort förra året.
Istället gjorde jag en spaljé av stolpar och armeringsnät. Mycket för att minska utsikten mot grannens illa skötta trädgård. Rosen flyttades och fick stå på tillväxt.
Nu har den slagit ut i blom och har växt över förväntan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Istället gjorde jag en spaljé av stolpar och armeringsnät. Mycket för att minska utsikten mot grannens illa skötta trädgård. Rosen flyttades och fick stå på tillväxt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi hade nåt liknande när vi köpte vår tomt och lät bygga huset (2001) - gammal sommarstugetomt med flera klätterrosor på spaljeer, i tomtgräns. Vi gjorde nytt att klättra på och rosorna trivdes nästan genast, kanske det var ett år innan de tog fart, minns inte.Keiller skrev:
När vi flyttade in i vårt hus (två år sen idag) fanns den här vackra klätterrosen invid husväggen.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Sen styckades tomten bredvid vår och syllen (tomtgränsen) togs bort och spaljéerna också, men några år senare lät vi sätta upp ett Gunnebostaket som vi då, och fortfarande, leder in rosen i och de nya grannarna gillar det lika mycket som vi.
Det är en livkraftig ros och jag skulle gärna gräva upp en del (finns på tre ställen) och flytta, men vet inte vilken tid på året och hur mycket jag kan klippa ned. Det handlar ändå om stänglar som är 3-5 meter långa.
Så fort de blommar överdådigt så ska jag fota och posta, första blomman syntes i förrgår så om några veckor är de nog som finast.
Mycket snygg spaljé @Keiller jag vill göra något liknande.
Rosor flyttas bäst när de är i vila eller påväg in i vila, så i slutet av sommaren eller början av hösten om du vill göra det i år. Eller tidigt nästa vår.
Klipp ner då att den går att hantera. Rosor är rätt tuffa och behöver inte mjäkas med.
Själv ska jag flytta fem rabattrosor i år.
Klipp ner då att den går att hantera. Rosor är rätt tuffa och behöver inte mjäkas med.
Själv ska jag flytta fem rabattrosor i år.
Tack! Spaljén var mycket enkel att göra så du ska absolut göra en.
Funderar på att göra några till, som vi kan ha som vägg mot grannarnas trädgård. Eller trädgård är synd att säga, liknar mest ett skrotupplag.
Funderar på att göra några till, som vi kan ha som vägg mot grannarnas trädgård. Eller trädgård är synd att säga, liknar mest ett skrotupplag.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Visade bild idag då vi shoppade nya rosor. Försäljaren trodde absolut på Ingrid Bergman.Jiji skrev:
Shoppade idag en autumn sunset och camelot som är tänkta som klätterrosor. Och en novalis. Blommar än så länge bara i bilen
Logga in
Skapa konto
Kommer tyvärr inte ihåg vad den silverblå heter men humlorna är helt tokiga i den
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto