harry73 harry73 skrev:
Då var det hundra inlägg.
Jag gick igenom tråden och valde bästa inlägget. Det var faktiskt rätt så svårt att välja, men likaväl välförtjänt.
Det var då en trevlig överraskning, känner mig hedrad så tack skall du ha!

Jag är egentligen inte så fokuserad på blomning utan föredrar växter som är snygga och håller stilen hela säsongen och gärna 365 dagar i året. Skickar med en bild från en del av mitt stubberi där jag bl.a. har en ljungplantering. Enda som blommar just nu är Erica tetralix `Alba´ klockljungen som blommar mitt i sommaren. Ljungens barr i olika färger gör planteringen levande och harmonisk även utan blomning. På senhösten och under hela vintern sprakar den i olika färger när höstljungen blommar och behåller sina blommor under vintern. Tidig vår sätter vårljungen i gång och övertar höstljungens roll.
Trädgårdsplantering med Erica tetralix 'Alba', ljung, barrväxter och stenar, färger året om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
harry73
Vad vi kan se av dina bilder är din trädgård hur snygg som helst (och förtjänar en egen fototråd)
Så jag är inte förvånad att du väljer växter på mer än bara blommar, men de blommar du visade kändes ofta lite utöver det vanliga. Nästa gång jag jag handlar växter bläddrar jag först genom tråden och få lite inspiration.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad vi kan se av dina bilder är din trädgård hur snygg som helst (och förtjänar en egen fototråd)
Så jag är inte förvånad att du väljer växter på mer än bara blommar, men de blommar du visade kändes ofta lite utöver det vanliga. Nästa gång jag jag handlar växter bläddrar jag först genom tråden och få lite inspiration.
Men så roligt om det jag visar kan inspirera någon annan!

En blommande eftersläntrare på buskpionen Paeonia suffruticosa `Hinun´
Blommande gula buskpionen Paeonia suffruticosa 'Hinun' med gul-orange ståndare sett nära.
Skapa konto
Närbild på blommande buskpion 'Paeonia suffruticosa Hinun' med gula kronblad och röda ståndare.
Skapa konto

Arisaema candidissum kobrakalla
Blommande Arisaema candidissum, även känd som kobrakalla, med karakteristiskt randigt, kupolformat blomblad och stora gröna blad.
Skapa konto

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Ingen aning om vad det är. Men jag försöker undvika den med gräsklipparen under våren för husfridens skull.

Börjar ana varför hon vill ha kvar den :)

• Lummig pionbuske med blommande rosa pioner på en välskött gräsmatta, undviks vid gräsklippning.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
multix och 3 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Ingen aning om vad det är. Men jag försöker undvika den med gräsklipparen under våren för husfridens skull.
Men inte kör man med klippare över pioner ;)

Håll i er nu, för här kommer en av våra vackraste trädgårdsblommor:
(Visserligen är Stockrosor och Digitalis vackra, men slår de denna tistel?
Jag tror den heter Krustistel, och börjar blomma nu:

Krustistel med lila blommor och taggiga blad som blommar i en grön äng.
Skapa konto

• Gilla
multix och 4 till
  • Laddar…
Och här är dagens skörd från min eftermiddagspromenad:
Myskmalva, Tistel, Johannesört och Kråkvicker.
Självsådda så klart :)

En samling vilda blommor, inklusive myskmalva, tistel, johannesört och kråkvicker, i vaser på en fönsterbräda.
Skapa konto

Så varför köpa en massa fröer och så och pula, när så mycket skönhet finns där redan, bara man orkar titta efter?

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så varför köpa en massa fröer och så och pula, när så mycket skönhet finns där redan, bara man orkar titta efter?
"Nog finns det mål och mening med vår färd men det är vägen som är mödan värd"
Karin Boye

Sommarkväll i trädgården
Trädgård med slingrande gångväg, grönskande växter, mossbelagda stenar och sittbänk på sommarkväll.
Skapa konto
En välskött sommarträdgård med stigar, frodig växtlighet och grönskande buskar omgivna av stenar och mossa.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Orange dagliljeblomma med vattendroppar framför röd trall.
Skapa konto

Fick gräva bort en del av dagliljan i våras.. kastade klumpen i en hink..

Hinken blommar nu :rofl:

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och här är dagens skörd från min eftermiddagspromenad:
Myskmalva, Tistel, Johannesört och Kråkvicker.
Självsådda så klart :)

[bild]

Naturen bjuder på mycket vackert .. meeeen svaret på frågan: för att man kan, för att se det gå från frö till ståtlig växt.. oavsett om det går att äta el bara tittas på (y):)

I gräsmattan blommar de här små mörkblå blommorna. Det är jättefint, så jag får köra runt dem med gräsklipparen. Jag skulle vilja veta vad det är för blomma. Någon som vet?

Mörkblå små blommor i grön gräsmatta som användaren undrar över namnet på.
Skapa konto

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Brunört. [länk]
Tack! Tänk att den kan bli betydligt högre om jag inte klipper ned den. Kanske ska jag flytta den till en bättre plats där den får bre ut sig.

K
A Abies koreana skrev:
Men så roligt om det jag visar kan inspirera någon annan!

En blommande eftersläntrare på buskpionen Paeonia suffruticosa `Hinun´
[bild] [bild]

Arisaema candidissum kobrakalla
[bild]
Vilken zon bor du i? Du har väldigt fina blommor, är väldigt imponerad.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Vilken zon bor du i? Du har väldigt fina blommor, är väldigt imponerad
Tack! Jag bor i zon 2 - 3, i den delen av landet som inte längre får någon nederbörd. De senaste 5 -6 åren har det blivit stora problem med torkan och i år är det mer eller mindre kris. Utan snön på vintern som fyller på grundvattnet och minimalt med regn börjar det bli omöjligt att sköta en stor trädgård. Nu har jag fått överge vissa delar av trädgården som torkar bort totalt eftersom vi har egen brunn i ett område, rödmarkerat på SGU kartan. Det uppsamlade vattnet är slut för länge sedan.

Primula vulgaris `Francesca´
Primula vulgaris 'Francesca' med gula blommor och gröna blad, mot mörk bakgrund i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.