Kanske inte platsar som blommande men väl så fascinerande. Denna björk knäcktes av snön i vintras. Hänger i några centimeter näver och har fullt lövverk.
En björkstam knäckt av snön, hänger ihop med en bit näver, omgiven av gröna träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Björk knäckt av snö, hänger vidare med lövverk i en skogsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
MariaiÖstergötland och 2 till
  • Laddar…
Stora vita blommor som liknar prästkragar i grönt gräs.
Skapa konto

Det är en form av stora hybrid prästkragar
Stora hybrid prästkragar med rosa och gröna nyanser framför tegelvägg.
Skapa konto

• Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
En liten vallmo? Har på 3 ställen på tomten, nån enstaka på varje ställe.
En orange vallmo-liknande blomma med gröna blad, betraktad som ogräs, växer i jorden.
Skapa konto

Frågade min mycket trädgårdskunniga svärmor vad detta var för blomma och hon rynkade näsan och sa namnet och att det var ett ogräs som sprider sig lätt och att man bör ta bort det... Men om man som jag älskar vanliga blåklockor och alltid har haft blå som favoritfärg så har man svårt att hitta ett sötare ogräs än detta. :love:
Lila blommor liknande blåklockor och gröna blad, betraktat som ogräs av inläggsskribentens svärmor.
Skapa konto

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag gissar att din svärmor sa knölklocka, ett av de värre ogräsen i vår natur. Det är inte utseendet som är problematiskt utan växtsättet, den tar över allt så småningom. Sprider sig via rotsystem samt frön. Rötterna går flera dm ner i marken och ser ut som vita, tjocka morötter, mycket svåra att få bort. Rycker du upp plantan så går den av och den energirika roten skickar upp flera nya exemplar.

Det finns en liten chans att det är hässleklocka och då har du tur.

https://www.odla.nu/fragor-svar/vad-ar-detta-vaxt-71

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Knöklocka ja, den bör bara få vara på väl avgränsad plats...

A Abies koreana skrev:
Jag gissar att din svärmor sa knölklocka, ett av de värre ogräsen i vår natur. Det är inte utseendet som är problematiskt utan växtsättet, den tar över allt så småningom. Sprider sig via rotsystem samt frön. Rötterna går flera dm ner i marken och ser ut som vita, tjocka morötter, mycket svåra att få bort. Rycker du upp plantan så går den av och den energirika roten skickar upp flera nya exemplar.

Det finns en liten chans att det är hässleklocka och då har du tur.

[länk]
Förmodligen. Saken är att den växer i en rabatt där halva är helt täckt av irisar, dvs vill jag inte gräva upp eller täcka med plast... Jag får nog avvakta och se hur den beter sig.

Om du tänker efter ordentligt, så kommer du nog att inse att irisarna troligen behöver en ny rabatt, och då kan du ju flytta dem dit (fast ordentligt utan klockan). ;)

kashieda kashieda skrev:
Om du tänker efter ordentligt, så kommer du nog att inse att irisarna troligen behöver en ny rabatt, och då kan du ju flytta dem dit (fast ordentligt utan klockan). ;)
Tror du?? :cry:

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tror du?? :cry:
Klart de behöver en ny fin rabatt, det har de förtjänat. Och du också :)

kashieda kashieda skrev:
Klart de behöver en ny fin rabatt, det har de förtjänat. Och du också :)
Hur flyttar man ca 2 m av täta irisar? "Jorden" där de står är bara en tjock matta av knölar. Tror du verkligen att knölklockorna kommer ta kål på alla irisar?

BirgitS
Med knölklockor är det ungefär som med maskrosor, första året har man en och man tänker varför river folk upp dem när de är så fina, nästa år har man 5 och man tänker fortfarande fint men nu räcker det nog, tredje året har man 25 och undrar varför gjorde jag inte något åt dem förra året.

BirgitS BirgitS skrev:
Med knölklockor är det ungefär som med maskrosor, första året har man en och man tänker varför river folk upp dem när de är så fina, nästa år har man 5 och man tänker fortfarande fint men nu räcker det nog, tredje året har man 25 och undrar varför gjorde jag inte något åt dem förra året.
Vad föreslår du för åtgärd?

BirgitS
För det första se till att de inte sprider sig med frön och för det andra försök gräva/dra upp så mycket som möjligt så ofta som möjligt så att de energilagrande rötterna utarmas genom att hela tiden behöva bilda nya blad.

BirgitS BirgitS skrev:
För det första se till att de inte sprider sig med frön och för det andra försök gräva/dra upp så mycket som möjligt så ofta som möjligt så att de energilagrande rötterna utarmas genom att hela tiden behöva bilda nya blad.
Men när man läser så står det ju också att de beter sig som all annan jävla ogräs med att gå bananas om man försöker bekämpa så det blir tusen ggr värre.

BirgitS
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Men när man läser så står det ju också att de beter sig som all annan jävla ogräs med att gå bananas om man försöker bekämpa så det blir tusen ggr värre.
Det kan tänkas att rötterna försöker skicka upp flera stjälkar men om du är där och knipsar av dem också så har ju rötterna bara förlorat på det eftersom det gick åt mer energi att bilda fler än en stjälk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.