310 274 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Kanske inte platsar som blommande men väl så fascinerande. Denna björk knäcktes av snön i vintras. Hänger i några centimeter näver och har fullt lövverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
En liten vallmo? Har på 3 ställen på tomten, nån enstaka på varje ställe.
Frågade min mycket trädgårdskunniga svärmor vad detta var för blomma och hon rynkade näsan och sa namnet och att det var ett ogräs som sprider sig lätt och att man bör ta bort det... Men om man som jag älskar vanliga blåklockor och alltid har haft blå som favoritfärg så har man svårt att hitta ett sötare ogräs än detta.
Logga in
Skapa konto
Frågade min mycket trädgårdskunniga svärmor vad detta var för blomma och hon rynkade näsan och sa namnet och att det var ett ogräs som sprider sig lätt och att man bör ta bort det... Men om man som jag älskar vanliga blåklockor och alltid har haft blå som favoritfärg så har man svårt att hitta ett sötare ogräs än detta.
Logga in
Skapa konto
Jag gissar att din svärmor sa knölklocka, ett av de värre ogräsen i vår natur. Det är inte utseendet som är problematiskt utan växtsättet, den tar över allt så småningom. Sprider sig via rotsystem samt frön. Rötterna går flera dm ner i marken och ser ut som vita, tjocka morötter, mycket svåra att få bort. Rycker du upp plantan så går den av och den energirika roten skickar upp flera nya exemplar.
Det finns en liten chans att det är hässleklocka och då har du tur.
https://www.odla.nu/fragor-svar/vad-ar-detta-vaxt-71
https://www.odla.nu/fragor-svar/vad-ar-detta-vaxt-71
Förmodligen. Saken är att den växer i en rabatt där halva är helt täckt av irisar, dvs vill jag inte gräva upp eller täcka med plast... Jag får nog avvakta och se hur den beter sig.A Abies koreana skrev:Jag gissar att din svärmor sa knölklocka, ett av de värre ogräsen i vår natur. Det är inte utseendet som är problematiskt utan växtsättet, den tar över allt så småningom. Sprider sig via rotsystem samt frön. Rötterna går flera dm ner i marken och ser ut som vita, tjocka morötter, mycket svåra att få bort. Rycker du upp plantan så går den av och den energirika roten skickar upp flera nya exemplar.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Med knölklockor är det ungefär som med maskrosor, första året har man en och man tänker varför river folk upp dem när de är så fina, nästa år har man 5 och man tänker fortfarande fint men nu räcker det nog, tredje året har man 25 och undrar varför gjorde jag inte något åt dem förra året.
Vad föreslår du för åtgärd?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
För det första se till att de inte sprider sig med frön och för det andra försök gräva/dra upp så mycket som möjligt så ofta som möjligt så att de energilagrande rötterna utarmas genom att hela tiden behöva bilda nya blad.
Men när man läser så står det ju också att de beter sig som all annan jävla ogräs med att gå bananas om man försöker bekämpa så det blir tusen ggr värre.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det kan tänkas att rötterna försöker skicka upp flera stjälkar men om du är där och knipsar av dem också så har ju rötterna bara förlorat på det eftersom det gick åt mer energi att bilda fler än en stjälk.MariaiÖstergötland skrev: