310 333 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Troligen backlök eller nära släkting http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/allia/alliu/alliole.htmlMariaiÖstergötland skrev:
En fråga till alla kunniga här i tråden. Jag har på vissa ställen i trädgården (bla I trädgårdslandet) nåt slags köttigt "gräs", ser ut som skillablad tex, men det är inga blommor alls. Vid gårdagens rensning fick jag upp en del små lökar, så det är klart en lökväxt, men de flesta gick av så jag har samma procedur att se fram emot nästa år. Nån som känner igen beskrivningen?![]()
Får små lökar i toppen av blomställningen som de sprider sig med. Ganska harmlöst ogräs, inga utlöpare eller så., kan användas i matlagningen u på våren.
Än så länge hade den inga lökar eller nåt i toppen men kanske det hade kommit om det hade fått stå. Ska ta en bild på vad jag menar, vi har ett bestånd under studsmattan också.H hapazard skrev:
Konkurrensen är hård bland vårblommor men Jeffersonia dubia blå presidentsippa tillhör i alla fall mina favoriter vid denna årstid. Lavendelblå blommor och bladen är röda när de först tittar upp, övergår så småningom till grönt.
Den vitblommande kusinen Jeffersonia dubia `Alba´
Och så börjar de första Magnoliorna släppa sina pälsklädda vinterskydd, här M. salicifolia `Wada´s memory´ Blommar på bar kvist men tål inga minusgrader, då svartnar blommorna. Ibland lyckas det, ibland inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vitblommande kusinen Jeffersonia dubia `Alba´
Logga in
Skapa konto
Och så börjar de första Magnoliorna släppa sina pälsklädda vinterskydd, här M. salicifolia `Wada´s memory´ Blommar på bar kvist men tål inga minusgrader, då svartnar blommorna. Ibland lyckas det, ibland inte.
Logga in
Skapa konto
Lungörten har etablerat sig fint.
Rosenripsen bjuder humlor på kvällsmat.
På farstun står fortfarande backsippan vi köpte i fredags.
Logga in
Skapa konto
Rosenripsen bjuder humlor på kvällsmat.
Logga in
Skapa konto
På farstun står fortfarande backsippan vi köpte i fredags.
Logga in
Skapa konto
Backsippan på bilden är Pulsatilla vulgaris `Röde Klokke´ en dansk alltså. Den är riktigt fin. Välj noga plats för plantering för backsippor bildar en djup pålrot och det är oerhört svårt att flytta dem, de brukar inte klara det. Backsippor är tåliga men de har speciella önskemål, det måste vara väldränerat, annars ruttnar de. Gärna sol, upphöjd bädd och blanda ner grus i jorden.
Var rädd om den, det är en botanisk tulpan (vildtulpan) Tulipa tarda
Det är de ursprungliga tulpanerna som växte vilt och korsningar av dessa. Idag har vi moderna tulpaner i alla möjliga färger tom fransiga som papegojor och de har odlats fram under många år och är långt ifrån sitt ursprung. Om man vill vara lite konspiratorisk så är det ganska vanligt att de hårt drivna tulpanerna inte återkommer nästa år. Köp nya lökar varje höst 
Vildtulpaner är trogna och kommer igen.
Tack för förklaringen! Tulpanernas neandertalare alltså, jag fattar och jag ska vårda den ömt.A Abies koreana skrev:Det är de ursprungliga tulpanerna som växte vilt och korsningar av dessa. Idag har vi moderna tulpaner i alla möjliga färger tom fransiga som papegojor och de har odlats fram under många år och är långt ifrån sitt ursprung. Om man vill vara lite konspiratorisk så är det ganska vanligt att de hårt drivna tulpanerna inte återkommer nästa år. Köp nya lökar varje höst