328 607 läst ·
2 979 svar
329k läst
3,0k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Folk drar sig inte för något idag, bara fem hundra meter härifrån finns en underbart vacker park som drivs av ideella krafter men tyvärr ligger avsides. Den plundras årligen på växter som grävs upp eller vandaliseras och till sist tröttnar de som driver föreningen på att plantera nytt då det inte får vara ifred.A Abies koreana skrev:
De har satt upp anslag om att stölder och skadegörelse polisanmäls men det är knappast ett högprioriterat brott.😥
Sjukt ju! Trädgårdsmänniskor brukar ju veta att man kan fråga snällt och sedan inte bara få en liten planta utan en hel livshistoria.B Bitterhetsakademin skrev:Platsar kanske bättre i Gaaaahhhh-tråden. Halva pionen borta, jorden uppluckrad och ser nygrävd ut.
Verkar inte bättre än att någon trädgårdsintesserad fattat tycke för den sjuttio år gamla busken. Förhoppningsvis kommer det som är kvar att växa till sig om några år men ändå.
För ett par år sedan var det bara en stor grop där jag hade mina bästa liljor, också de borta.😥🤬
Då tar jag mina fyrbenta marodörer mycket hellre!
Två sorters botaniska tulpaner, gullviva och balkansippa.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lilla dubbla vitsippan kom i år igen, kul! Men lite konstigt att det inte blir fler..🤷♀️
Logga in
Skapa konto
Kungsängsliljor, häggmispel och forsythia blommar också
Vitsippor som inte är den "vanliga rena arterna" kan vara lite sämre på att konkurrera med sina vanliga grannar. Det kan vara en anledning. Om det är en spontan variant som uppstått kan det ju vara så att den inte kan föröka sig med frön utan bara med rötter och då kan det ta lite längre tid.K Kakelugnen566 skrev:
Vi har lite olika varianter av vitsippor och nu sätter jag dem med en bit emellan och då blir det fortfarande fler tycker jag.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Ok, jag köpte den på en föreläsning med Gunnel Carlsson för ngra år sen och det har varje år bara blivit en blomma.Jiji skrev:
Vitsippor som inte är den "vanliga rena arterna" kan vara lite sämre på att konkurrera med sina vanliga grannar. Det kan vara en anledning. Om det är en spontan variant som uppstått kan det ju vara så att den inte kan föröka sig med frön utan bara med rötter och då kan det ta lite längre tid.
Vi har lite olika varianter av vitsippor och nu sätter jag dem med en bit emellan och då blir det fortfarande fler tycker jag.
Men det är inte många vanliga sippor runt om, vit flox bakom och astilbe kommer framför där om ett tag 🤷♀️
Ge den lite lövmull och ha lite tålamod så kommer det säkert fler blommor.K Kakelugnen566 skrev:
Jag odlar mina sippor under buskar och låter löven ligger kvar varje år.
Vitsippor växer ofta där det är lite markfukt vid vissa delar av året så ev kan du testa att vattna lite under sommaren.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Ok, har stuprör vid det landet så regn hamnar där, (när det regnar förstås 🤷♀️) jag trodde att det kanske var för blött därJiji skrev:
och lönn- och päronlöv blåser dit på höstarna. Jag brukar ju klippa lönnlöven, så då kan jag ju lägga lite där
Men tack för tipsen, de ska jag ha i åtanke! 🤗
Var nu under morgonen på kyrkogården med lite påskliljor och när jag var på väg därifrån såg jag en papperskasse med fem penseer som blivit över och någon vänlig människa hade skrivit på påsen ett hjärta och texten varsågod om någon vill ha dem. Det var fint gjort och nu får de pryda trädgården, dessutom var penseer en av min mors favoritblommor...
Logga in
Skapa konto
Kungsängsliljorna i full blom
Logga in
Skapa konto
Påsklilja
Logga in
Skapa konto
Kejsarkrona
Logga in
Skapa konto
Bigarå är först ut bland fruktträden att blomma.
Logga in
Skapa konto
Vintergröna. Ett av trädgårdens många ogräs.