310 276 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Och inga växter i odlingen får sträcka sig över kanten ner på omgivande yta… (anledningen till att min jordgubbsodling gick åt pipan när barnen var små)….Jiji skrev:
Lavendeln Lavandula angustifolia blommar just nu en andra gång hos mig, har aldrig hänt tidigare. Den blommar normalt veckan innan midsommar samt några veckor in i juli. Jag har inte klippt ner dem för att stimulera ny blomning, det gör jag på våren.
Det varmare klimatet kommer att bjuda på överraskningar i våra trädgårdar - på gott och ont. Mördarsniglarnas överlevnad under varmare vintrar som flera berättat om här är inte lika trevligt som blommande lavendel på hösten. Vad det innebär för växterna i förlängningen vet jag inte men utan tvekan är det fördel mördarsnigel.
Vi som får uppleva dessa snabba förändringar i vår omvärld kan bara konstatera att våra kalla vintrar har skyddat oss mot många oönskade upplevelser.
Det varmare klimatet kommer att bjuda på överraskningar i våra trädgårdar - på gott och ont. Mördarsniglarnas överlevnad under varmare vintrar som flera berättat om här är inte lika trevligt som blommande lavendel på hösten. Vad det innebär för växterna i förlängningen vet jag inte men utan tvekan är det fördel mördarsnigel.
Vi som får uppleva dessa snabba förändringar i vår omvärld kan bara konstatera att våra kalla vintrar har skyddat oss mot många oönskade upplevelser.
Redigerat:
Dahlia.
Allt som är fint är inte blommor. Jag vill slå ett slag för vackra blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En del jordgubbsplantor har börjat blomma igen. Den kinesiska kärleksörten blommar fint långt in på hösten och lockar till sig många insekter.
En hel del som blommar fortfarande.
Inte så mycket kvar i trädgården men höstanemonerna blommar och pelargonerna kommer med nya blommor. Snart får man drömma sig bort i trädgårdsböcker och frökataloger i väntan på nästa säsong.