310 277 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ginst Azalea Rhododendron
Det är bara att njuta.
Löjnantshjärtat är på nedåtgående trend, så även alliumen men aklejorna tar över och snart kommer förhoppningsvis någon ros.
Under alla blad hittade jag även en stjärnflocka på g.
Irisarna har börjat blomma.
Pion som snaaaart är här.
Vill man ha lila blommor i mängd så står min gräslökshäck fint i blom. (Egen uppfinning på prov. Försöker få en oxelhäck att ta sig men plantorna äts upp av sorken hela tiden så i ett försök att få dem på andra tankar har jag satt mängder med gräslök i avskräckande syfte. Än så länge verkar det funka! )
Rhododendronen sjunger nog på sista versen som buske här men några fina blommor bjuder den alltid på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vill man ha lila blommor i mängd så står min gräslökshäck fint i blom. (Egen uppfinning på prov. Försöker få en oxelhäck att ta sig men plantorna äts upp av sorken hela tiden så i ett försök att få dem på andra tankar har jag satt mängder med gräslök i avskräckande syfte. Än så länge verkar det funka! )
Logga in
Skapa konto
Rhododendronen sjunger nog på sista versen som buske här men några fina blommor bjuder den alltid på.
Logga in
Skapa konto
Ornithogalum umbellatum - morgonstjärna om den är utslagen på dagen och Ornithogalum nutans - aftonstjärna om den är utslagen på em/kvällen.harry73 skrev:
Med tiden kan båda sorterna bilda täta ruggar med gräsliknande blad och sluta blomma. Då kan man gräva upp dem och dela dem.
Gräslökshäcken är väldigt fin.Dalbotant skrev:
Löjnantshjärtat är på nedåtgående trend, så även alliumen men aklejorna tar över och snart kommer förhoppningsvis någon ros.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Logga in
Skapa konto
Trädgårdsiris i en urna på jobbet, jag planterade för 2 år sedan och nu är det första blomningen. Äntligen!
Logga in
Skapa konto
Och hemma i rabatten, också planterade för 2 år sedan. De är så vackra i fågelperspektiv!
Åh vad jag önskar att den blå-lila irisen tagit sig hos mig, men har väntat i 2, kanske 3 år nu och vet inte vad som är fel. Har gula irisar i överdåd men önskar ju bryta lite i färg.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Jag hade också gett upp tills jag såg knopparna, jag har gjort fel mot vad jag hört iris gillar. De står visserligen soligt, men både de på jobbet och de hemma är planterade i fet och näringsrik kompostjord, inte den magra sandjorden jag senare lärt mig att iris trivs iMaria T skrev:
Det är olika för vilken typ av iris det är
Skäggiris, Iris germanica vill ha stenigt, magert och allmänt eländig. Torrt och sol som bränner. Rhizomerna ska vara så högt upp det bara går utan att den välter, dvs de ska sticka upp ovanför jordytan.
Sedan finns det iris som vill ha blött om fötterna delar av året. Iris ensata tex som helst står i kanten på en damm.
Och allt däremellan.
Skäggiris, Iris germanica vill ha stenigt, magert och allmänt eländig. Torrt och sol som bränner. Rhizomerna ska vara så högt upp det bara går utan att den välter, dvs de ska sticka upp ovanför jordytan.
Sedan finns det iris som vill ha blött om fötterna delar av året. Iris ensata tex som helst står i kanten på en damm.
Och allt däremellan.
Mina gula irisar grävde jag upp på ett otillgängligt stället, i en syrenhäck 2015, och har trivts först en pallkrage, sen i rabatt och nu verkar det som jag måste dela dem för de blommar mindre.Jiji skrev:
Det är olika för vilken typ av iris det är
Och allt däremellan.
Hade rizomer av "garanterat" blå iris som jag satta bland de gula för tänkte fin blandning, detta tre år sen och ingen kommit upp.
Kanske jag måste "föryngra" de gula = gräva upp slänga/skänk och plantera nya blålila. Jag vet stället där jag planterade men går ju inte se skillnad på "lökarna" nu när alla är gula ovh jag vet att flera ska vara blåa.
Trött inlägg så strunta gärna men tar gärna hjälp om nån läst.
Kan det vara så att dina gula iris är iris pseudacorus, svärdslilja? Det är en väldigt lättodlad iris som även växer vilt. Om det inte är för torrt på växtplatsen, både blommar och förökar sig svärdslilja i princip hur som helst och var som helst. De kan behöva delas regelbundet för att inte bli för täta.Maria T skrev:
Mina gula irisar grävde jag upp på ett otillgängligt stället, i en syrenhäck 2015, och har trivts först en pallkrage, sen i rabatt och nu verkar det som jag måste dela dem för de blommar mindre.
Hade rizomer av "garanterat" blå iris som jag satta bland de gula för tänkte fin blandning, detta tre år sen och ingen kommit upp.
Kanske jag måste "föryngra" de gula = gräva upp slänga/skänk och plantera nya blålila. Jag vet stället där jag planterade men går ju inte se skillnad på "lökarna" nu när alla är gula ovh jag vet att flera ska vara blåa.
Trött inlägg så strunta gärna men tar gärna hjälp om nån läst.
För alla iris gäller att när rhizomerna blir för stora och gamla behöver de föryngras för att fortsätta blomma. När man gräver upp rhizomerna ser man skillnad på gammal och ung rhizom. Klipp eller skär bort den gamla delen och återplantera den yngre.
Din blå iris var kanske iris sibirica eller iris germanica?
Dessa två har andra krav på växtplats än i. pseudacorus, där i. germanica är mest känslig för att växa i hop med andra. (Se inlägg #2049) det är oftast bäst att odla skäggiris för sig själv i framkanten av en odlingsyta om man vill samplanterar dem med andra växter. Skäggiris vill inte bli skuggade på rhizomerna.
Iris sibirica, strandiris, kan, trots namnet, odlas i en vanlig rabatt men kräver fukthållande jord. I övrigt vill den också ha rhizomerna högt upp, med minst halva ovanför jorden.
Sedan finns det en hel massa andra irisar, som våriris, iris reticulata, som har en slags lökformad knöl och inte rhizomer. Eller dvärgiris, i. pumila och några till.
Dessutom är det inte alla leverantörer som levererar bra rhizomer. Det har jag tyvärr blivit varse nu på sistone. Så nu är jag mer kinkig med leverantörer.
Hoppas att det hjälpte något. Om du vet vilken sort de blå irisarna är kan jag kanske ge lite mer specifika råd.
Tack snälla @Jiji för långt och uttömmande svar angående irisarna.
Mina gula - vet inte men det låter troligt att det är svärdslilja - är minst sagt tåliga men växer nu för trångt, måste ta upp och dela/flytta och ska läsa på när på året det är bäst att göra. På många stänglar är det fler än en blomma, de är riktigt fina.
Minns inte vad de blå hette, men de köptes på en "fin" plantskola så jag hade väl hoppats på att åtminstone få några stycken. Det får bli till ett annat år helt enkel. En väninna har mängder av blå irisar som är lite lägre, hon lovade jag kunde få rhizomer men jag tror helt enkelt att de inte skulle trivas hos mig då förutsättningarna på hennes tomt är helt annorlunda än vad de är hos mig.
Mina gula - vet inte men det låter troligt att det är svärdslilja - är minst sagt tåliga men växer nu för trångt, måste ta upp och dela/flytta och ska läsa på när på året det är bäst att göra. På många stänglar är det fler än en blomma, de är riktigt fina.
Minns inte vad de blå hette, men de köptes på en "fin" plantskola så jag hade väl hoppats på att åtminstone få några stycken. Det får bli till ett annat år helt enkel. En väninna har mängder av blå irisar som är lite lägre, hon lovade jag kunde få rhizomer men jag tror helt enkelt att de inte skulle trivas hos mig då förutsättningarna på hennes tomt är helt annorlunda än vad de är hos mig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Queen of Sweden
Logga in
Skapa konto