310 331 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Det låter som att temperaturen på det vattnet fort går ner när det kommer i kontakt med kall jord.Maria T skrev:
När det gäller myrbon tycker jag att det räckte mycket bra med stora mängder kallvatten. Myrorna gillar inte att deras bon blir vattenfyllda och gissningsvis drunknar en del av dem också. (Är nog inte lika känslig när det gäller att dränka myror som att kväva skalbaggar.)
Nu blommar körsbärsträdet, vilket faktiskt (och väldigt oväntat) utvecklats till ett av årets höjdpunkter. Otroligt vackert och bilder gör det inte rättvisa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Våren känns konstig i år. I växthuset blommar camellia och rosmarin fortfarande, ute blommar vitsippor, magnolia och alla vårlökar samtidigt….
Stjärnmagnolia (alltid lite sen eftersom den står skuggigt)
Praktmagnolia ”Susan”, som brukar vara sen men i år är i normal ”magnolia”-tid
Buskpion börjar redan visa färg, tidigt.
Och lite pärlhyacinter som jag tyckte så konstiga ut, tills jag kom på att jag ju köpte någon specialvariant av pärlhyacintlökar och petade ner i höstas….
Rosa och vita vitsippor
Kaukasisk förgätmigej
Rödbladig revsuga som håller på att ta över rabatten, men är så fin när den blommar att jag låter den hållas…
Och någon form av klocka, som jag inte har en aning om vad den heter. Fanns när vi flyttade in och trivs uppenbarligen utmärkt
Stjärnmagnolia (alltid lite sen eftersom den står skuggigt)
Logga in
Skapa konto
Praktmagnolia ”Susan”, som brukar vara sen men i år är i normal ”magnolia”-tid
Logga in
Skapa konto
Buskpion börjar redan visa färg, tidigt.
Logga in
Skapa konto
Och lite pärlhyacinter som jag tyckte så konstiga ut, tills jag kom på att jag ju köpte någon specialvariant av pärlhyacintlökar och petade ner i höstas….
Logga in
Skapa konto
Rosa och vita vitsippor
Logga in
Skapa konto
Kaukasisk förgätmigej
Logga in
Skapa konto
Rödbladig revsuga som håller på att ta över rabatten, men är så fin när den blommar att jag låter den hållas…
Logga in
Skapa konto
Och någon form av klocka, som jag inte har en aning om vad den heter. Fanns när vi flyttade in och trivs uppenbarligen utmärkt
Logga in
Skapa konto
Den sista är nog spansk blåklocka.
Den heter Muscari latifolium bredbladig pärlhyacint, om du tittar på bladverket så ser du att bladen skiljer sig markant från den vanliga pärlhyacinten.KristinaRT skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Här kommer några bilder från min skogsträdgård från maj 2021. Jag bor inte längre kvar där, fastigheten såldes i vintras och jag har flyttat till ett hus med en relativt traditionell trädgård.
Våren är sen i år men jag kunde inte låta bli att kika på hur det kanske ser ut just nu där i skogen.
Glaucidium lunddocka
Glaucidium palmatum vit lunddocka
Paeonia tenuifolia dillpion den rena arten
Orkidéerna blommar nu, här guckoskon Cypripedium `Sunny´
Jag har planterat närmare hundra Rhododendron där i skogen, både arter och hybrider. Här är fyra av dem.
Rhododendron `Teddy Bear´
Rhododendron makinoi `Silber´
Rhododendron `Web´s Bee´
Rhododendron `Wren´
Gentiana acaulis alpgentiana med den intensiva blåa (ovanliga) färgen
Diverse växter men till höger i bild blommar den gula hundtandsliljan Erythronium `Pagoda´ samt lite högre upp den vita varianten Erythronium `White Beauty´
Våren är sen i år men jag kunde inte låta bli att kika på hur det kanske ser ut just nu där i skogen.
Logga in
Skapa konto
Glaucidium lunddocka
Logga in
Skapa konto
Glaucidium palmatum vit lunddocka
Logga in
Skapa konto
Paeonia tenuifolia dillpion den rena arten
Logga in
Skapa konto
Orkidéerna blommar nu, här guckoskon Cypripedium `Sunny´
Logga in
Skapa konto
Jag har planterat närmare hundra Rhododendron där i skogen, både arter och hybrider. Här är fyra av dem.
Rhododendron `Teddy Bear´
Rhododendron makinoi `Silber´
Rhododendron `Web´s Bee´
Rhododendron `Wren´
Logga in
Skapa konto
Gentiana acaulis alpgentiana med den intensiva blåa (ovanliga) färgen
Logga in
Skapa konto
Diverse växter men till höger i bild blommar den gula hundtandsliljan Erythronium `Pagoda´ samt lite högre upp den vita varianten Erythronium `White Beauty´
En fråga @Abies koreana - är denna din tidigare trädgård i växtzon 1? Väldigt många vackra växter som jag gärna skulle vilja ha (nån gång) men funderar mest över Gentianan som jag misslyckats med tre gånger, här i zon 2.
Ljuvliga foton!
Ljuvliga foton!
Trädgården ligger i zon 2-3 - ungefär så. Ingen av växterna på bilden har härdighets problem men det finns ju mycket annat som påverkar.Maria T skrev:
Om du är säker på att det är alpgentianan du misslyckats med (det finns många Gentianor, bl.a. de sena höstgentianorna Gentiana sino-ornata som är surjordsväxter) så är mitt råd att plantera den väldränerat, blanda gärna med grus i jorden, något upphöjd placering och god tillgång på sol. Testa en fjärde gång, det kommer att fungera
Erkänner att jag inte vet om det var en Alpgentiana, jag blev förälskad i just den där intensivt underbara blå nyansen och det har gått några år sedan mina misslyckanden så det kanske var en annan typ av gentiana trots allt.A Abies koreana skrev:Trädgården ligger i zon 2-3 - ungefär så. Ingen av växterna på bilden har härdighets problem men det finns ju mycket annat som påverkar.
Om du är säker på att det är alpgentianan du misslyckats med (det finns många Gentianor, bl.a. de sena höstgentianorna Gentiana sino-ornata som är surjordsväxter) så är mitt råd att plantera den väldränerat, blanda gärna med grus i jorden, något upphöjd placering och god tillgång på sol. Testa en fjärde gång, det kommer att fungera![]()
Jag misslyckas med Julrosor och Klematis också, sånt som, enligt de flesta, inte går att misslyckas med (jag skuggar klematisens fötter, och planterar julrosor väldränerat och upphöjt). Kan vara nåt med jorden, har ju så många stora ekar så även gräsmattan som är i soligt läge har mossa. Vill inte kämpa likt Don Quijote men kan tänka mig att pröva med gentiana (julros och klematis) en gång till. Trädgård är ju ett ständigt pågående projekt.
Tack för peppen
Här en bild på höstgentiana Gentiana sino-ornata `Eugen´s Bester´ i oktober månad. Lågt pH värde krävs, samma som Rhododendron. Inte gassande sol hela dagen utan helst ett strilande ljus genom trädkronor under dagens varmaste timmar, gillar ej torka.Maria T skrev:
Logga in
Skapa konto
Kan verkligen locka gentianan med lågt pH-värde och platser med strilande ljus...A Abies koreana skrev:
Känns som växtligheten kring Stockholm är en månad efter Skåne. Hyacinterna har blommat i en månad, men alla påskliljor har inte slagit ut. Denna vecka blommar bigaråträdet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto