Hej, vi har fått fuktskador i en vägg i en bostadsrätt som vi nyligen köpt och det verkar som att föreningens försäkring endast står för att riva och torka ut fukten, medan jag själv måste stå för återställandet.

Vet någon här vad detta kan komma att kosta mig? Det är cirka 1 x 50 cm stor del som ska rivas bort, fukten har inte jag orsakat utan det är från ytterväggen det har läckt in.

Jag förtsår dock inte hur jag som privatperson ska bli tvingad att betala ett återställande när felet inte beror på mig utan en konstruktion?

Någon som är kunnig i detta ärende?

Kontakta ditt försäkringsbolag. Så får du det fixat till kostnaden av självrisken.

• Gilla
klara2022
  • Laddar…
Det är normalt att du som bostadsrättsägare står för inre underhåll av lägenheten. Och det gäller oavsett skälet till skadan. Med vissa undantag.
Föreningen kan bli skadeståndsskyldig till dig om föreningen är vårdslös. Det kan ex. vara om man renoverar taket och låter det stå öppet under ett skyfall. Men om det gäller normala åtgärder så får inblandade parter stå för sin del av reparationerna. Detta är ett av momenten som täcks om du har bostadsrätrstilägg i sin hemförsäkring. Vid tillträde kan det vara säljarens förs. bolag som tar skadan om säljaren har tillägget. I vissa föreningar har man tecknat kollektivt tillägg för medlemmarna.
Utöver fallet med vårdslöshet, som regleras i normal skadeståndslagstiftning, så finns det i bostadsrättslagen ett undantag för läckor på tappvattenledningar. Om en av föreningens vattenledningar orsakar skada så har föreningen ett absolut ansvar. Obs det gäller bara tappvatten, inte avlopp eller värmeledningar. Även skador som beror på läckor ex. från grannens kök ligger på ditt ansvar för skador i din lägenhet.

• Gilla
klara2022
  • Laddar…
Du verkar ha fått det lite fel förklarat.
Föreningen river, torkar och bygger upp väggen igen.
Måla eller tapetsera få du göra själv, eller ditt försäkringsbolag.

• Gilla
klara2022 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, ytterväggen reparerar föreningen. Om det finansieras via deras försäkringsbolag eller inte är inte relevant föreningen får laga oavsett hur styrelsen väljer att finansiera det. Men som sagt, ytskiktet på vägen står du för som en del av ditt ansvar för det inre underhållet av lägenheten.

• Gilla
klara2022
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Du verkar ha fått det lite fel förklarat.
Föreningen river, torkar och bygger upp väggen igen.
Måla eller tapetsera få du göra själv, eller ditt försäkringsbolag.
Är det det som menas med återställning, endast det yttersta lagret, dvs målning och tapetsering? Då är det inte så farligt som jag trodde isf, trodde det var även inre delar i väggen?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, ytterväggen reparerar föreningen. Om det finansieras via deras försäkringsbolag eller inte är inte relevant föreningen får laga oavsett hur styrelsen väljer att finansiera det. Men som sagt, ytskiktet på vägen står du för som en del av ditt ansvar för det inre underhållet av lägenheten.
Ok trodde nämligen att det var även indre delar i väggen som jag skulle bli tvuvngen att återställa själv!

Claes Sörmland
klara2022 klara2022 skrev:
Är det det som menas med återställning, endast det yttersta lagret, dvs målning och tapetsering? Då är det inte så farligt som jag trodde isf, trodde det var även inre delar i väggen?
Kolla stadgarna i föreningen. Det står vad du ansvarar för som bostadrättshavare, t ex ytskikt och underliggande behandling för att fackmannamässigt applicera det. Alltså spackling och tapet eller målning i normalfallet.

• Gilla
klara2022
  • Laddar…
klara2022 klara2022 skrev:
Precis. Föreningen äger väggen, så den ska de fixa. Du äger spackel, färg, tapet eller vad det nu är på väggen.

• Gilla
klara2022
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.