tensiden tensiden skrev:
Nyårsdag innebär pizza.

Eftersom jag inte hoppat på pizza-träsket har jag noll rutin. Blir pizza typ tre gånger om året.

Gjorde egen deg för två dagar sen, men dålig planering gjorde att den fick kort med tid mellan kyl och gräddning. Körde dessutom i vanlig ugn, gud förbjude!

Blev väl hyfsat ändå och utrymme för förbättring. (Köper nog ett pizzastål)

[bild]
Dedikerade ugnar i all ära och pizzastål likaså..

Nåt jag testade med bra resultat efter att fått lämnat tillbaka pizzastålet jag lånat av en kompis och innan jag köpte en Ooni var att förvärma en vanlig ugnsplåt högt upp, uppochner i ugnen och slidea in pizzan på bakplåtspapper ovanpå den. 👌

Så varmt det bara går, grill mm.
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Blandat. Jansson, prinskorv, grönkål i smördeg, rödbetssallad. Tillkom även julkorv.
 
  • Tallrik med Janssons frestelse, prinskorv, grönkål i smördeg, rödbetssallad och julkorv på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Bägge ändar på gårdagens oxfile skars upp och har legat i marinad på soya, ostronsås , vitlök , lime, svartpeppar, farinsocker och salt sedan igår.
Wokades ihop med lite grönsaker och nudlar och lite sesamolja

Två stekpannor på spisen, en med oxfilé och grönsaker i marinad, den andra med wokade nudlar, grönsaker och kött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Panerad halloumi som serveras med hemmagjord salsa, guacamole, picklad rödkål och tortillabröd.

Panerad halloumi på en tallrik, gyllenbruna och krispiga, med ytterligare bitar som steks i en panna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra alternativ till klassiska tacon.
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Dedikerade ugnar i all ära och pizzastål likaså..

Nåt jag testade med bra resultat efter att fått lämnat tillbaka pizzastålet jag lånat av en kompis och innan jag köpte en Ooni var att förvärma en vanlig ugnsplåt högt upp, uppochner i ugnen och slidea in pizzan på bakplåtspapper ovanpå den. 👌

Så varmt det bara går, grill mm.
Körde 300 grader med grill och dessutom förgräddade jag ena degen lite innan jag la på fyllningen. Blev bättre, men inte bra. Fortfarande lite degig i mitten. Blir pizzastål och fortsatt experimenterande tror jag.

Hemlagad pizza med smält ost och pesto på ett ljusbrunt bröd, lite degig i mitten, fotograferad efter gräddning i ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Rågkakor
 
  • Deg för rågkakor placeras i en blandare med degkrok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Deg för rågkakor i en Assistent köksmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
K
En svart kattäter matrester från en vit tallrik med svarta kanter på en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sist när jag gjorde kålpudding blev jag inte riktigt nöjd med kålen som blev fesig i färgen, och sladdrig i konsistensen. Så idag stekte jag först aningen mjölig potatis på hög värme. På tallriken med den, sen stekte jag kålen också på hög värme och värmde färsen i micron
Oj, så gott det blev! Lingon till
Och Hampus gillade kålen också! 😀
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
Perfekt väder för pizza!

Snötäckt bakgård med pizzaugn och grillbord i vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men börjar med pasta och ser vad kvällen erbjuder :)

En tallrik med krämig pasta med kyckling och örter på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Perfekt väder för pizza!

[bild]

Men börjar med pasta och ser vad kvällen erbjuder :)

[bild]
Ska minsann göra en deg till imorgon. ☝️
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Storsockret
FredrikR FredrikR skrev:
Ska minsann göra en deg till imorgon. ☝️
Det finns viss risk för pizza nästa vecka också, råkade beställa en biscotti-sten till Oonin så man kommer ju vara tvungen att testa den såklart 😅
 
  • Älska
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Blir Grillat ikväll🥶
Grill täckt av snö, redo för vintergrillning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
Ikväll delar herr och fru Höghus på 900g grillad Lomo Alto, vet inte vad styckningsdetaljen heter på svenska.
Entrecote med ben och kappa kanske?

/Höghus

Grillad Lomo Alto-köttskiva med ben och kappa på en bricka, serverad med två majskolvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
K
Pizza Capricciosa med extra ost och oregano på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ica:s egna pizza Capricciosa med lite extra ost på och oregano till servering.
Har aldrig förut värmt plåten innan gräddning och det var en positiv erfarenhet. Smakade bra! 👌
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Blev bjuden av svärmor på porterstek med gratäng å tillbehör , galet gött de , någon bild blev de inte så ni får fantisera om de 😉☺️
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.