Jobbigt att den godaste maten ska komma med samvetskval. Det är som med foie gras, den är mycket godare om man tvångsmatat gåsen i fråga.

Dock ska det nu finnas producenter som fått fåglarna självmant äta sig feta

• Gilla
Igen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jobbigt att den godaste maten ska komma med samvetskval. Det är som med foie gras, den är mycket godare om man tvångsmatat gåsen i fråga.

Dock ska det nu finnas producenter som fått fåglarna självmant äta sig feta
Man ska skämmas för allt, för att man finns, frossa i skam.
Jag ska frossa i amerikansk löjrom snart. Tycker den är godast, så det är inte bara snålhet;)
Och jag tänker inte klimatskämmas. Tar time out från skamklubben.

Igen Igen skrev:
Man ska skämmas för allt, för att man finns, frossa i skam.
Jag ska frossa i amerikansk löjrom snart. Tycker den är godast, så det är inte bara snålhet;)
Och jag tänker inte klimatskämmas. Tar time out från skamklubben.
Då är det sikrom,bara Kalixlöjrom som får heta löjrom :) Jag tycker nog Kalix är bäst men inte fel med sikrom från andra platser heller :) är väl oftast icke kalixlöjrom som serveras på krogen :)

Redigerat:
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Då är det sikrom,bara Kalixlöjrom som får heta löjrom :) Jag tycker nog Kalix är bäst men inte fel med sikrom från andra platser heller :) är väl oftast icke kalixlöjrom som serveras på krogen :)
Fisken kallas "amerikansk siklöja" på förpackningen. Det är någon fiskförvirring där. Men gott iaf!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Fisken kallas "amerikansk siklöja" på förpackningen. Det är någon fiskförvirring där. Men gott iaf!
Samma fisk annat ursprung :)

• Gilla
Igen
  • Laddar…
Korvgubbe
Samma fisk annat ursprung :)
Nej, Amerikansk siklöja (Coregonus artedi) är inte samma fisk som siklöja ((Coregonus albula). Däremot är Kalixrom och löjrom från samma art, bara ursprunget som skiljer. Och all löjrom får kallas för löjrom, det är Kalix delen som är skyddad ursprungsbeteckning.

Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Nej, Amerikansk siklöja (Coregonus artedi) är inte samma fisk som siklöja ((Coregonus albula). Däremot är Kalixrom och löjrom från samma art, bara ursprunget som skiljer. Och all löjrom får kallas för löjrom, det är Kalix delen som är skyddad ursprungsbeteckning.
Sikrom kallas det om det inte är från Kalix. Men nu hittar jag inte den källan så antingen har jag fel eller så har reglerna ändrats :)

Korvgubbe
Nej, du har fel ;) Sikrom kommer från Coregonus lavaretus inte Coregonus albula.
Det är inte lätt med alla hitte-på namn (Någon som hört talas om forellrom t ex? Rätt svar är regnbågsrom) som har funnits och fortfarande används av folk, vill man vara säker på att säga rätt så är det SLVFS 2001:37 som gäller.
Jag har jobbat som fiskhandlare i många år och haft lagkrav på mig att ha korrekta handelsnamn på varorna, och all annan information som måste finnas tillgänglig för kund. Det är i princip bara priset som man inte behöver ange skriftligt för det har man inte rätt att veta som kund... :crysmile:

• Gilla
GK100
  • Laddar…
I fallet med förvirrande namn på rom så slår väl ändå stenbitsrom något sorts pris? Kvabbsorom - absolut men stenbitsrom - nej tack... :surprised:

(Stenbit är hanen, kvabbso är honan.)

• Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Lägg sedan till att sjurygg är en godkänd handelsbeteckning för Cyclopterus lumpus oavsett om det är en hane eller hona så blir det ännu knäppare. Dessutom är rommen röd, den svarta varianten är färgad av människor, även om många kunder genom åren har trott att den svarta är "finare" än den röda. (y)

Å andra sidan förstår jag att man valt att inte ta med det bohuslänska namnet som godkänd handelsbeteckning, tror man hade fått många konstiga blickar från grannarna om man lutar sig ut genom köksfönstret och ropar "Kom in nu barn, nu är det rånka vid köksbordet som gäller!" :rofl:

• Haha
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Dock åt jag grodlår en gång i Kambodja
Igen Igen skrev:
Det är förbjudet, alla groddjur är fridlysta. Vi pratar inte mer om det.
Undrar om svensk fridlysning påverkar grodkonsumtionen i Kambodja? :thinking:

• Arg
  • Haha
Igen och 1 till
  • Laddar…
Skitsmart flaska, går inte veta hur mycket man druckit

Flaska vin och vinglas på ett bord bredvid en tom tallrik med bestick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Skitsmart flaska, går inte veta hur mycket man druckit
Fattar inte riktigt... :thinking: Det är väl bara att räkna tomflaskorna? ;) :p

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fattar inte riktigt... :thinking: Det är väl bara att räkna tomflaskorna? ;) :p
:D Då är det för sent ;)

Idag blev det tacos

Två tacos med rödlökslag, kött, sallad och tortillabröd på ett vitt fat mot mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.