1 419 858 läst ·
17 751 svar
1420k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jobbigt att den godaste maten ska komma med samvetskval. Det är som med foie gras, den är mycket godare om man tvångsmatat gåsen i fråga.
Dock ska det nu finnas producenter som fått fåglarna självmant äta sig feta
Dock ska det nu finnas producenter som fått fåglarna självmant äta sig feta
Man ska skämmas för allt, för att man finns, frossa i skam.AndersMalmgren skrev:
Jag ska frossa i amerikansk löjrom snart. Tycker den är godast, så det är inte bara snålhet
Och jag tänker inte klimatskämmas. Tar time out från skamklubben.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Då är det sikrom,bara Kalixlöjrom som får heta löjromIgen skrev:
Redigerat:
Fisken kallas "amerikansk siklöja" på förpackningen. Det är någon fiskförvirring där. Men gott iaf!AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
Nej, Amerikansk siklöja (Coregonus artedi) är inte samma fisk som siklöja ((Coregonus albula). Däremot är Kalixrom och löjrom från samma art, bara ursprunget som skiljer. Och all löjrom får kallas för löjrom, det är Kalix delen som är skyddad ursprungsbeteckning.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Sikrom kallas det om det inte är från Kalix. Men nu hittar jag inte den källan så antingen har jag fel eller så har reglerna ändratsKorvgubbe skrev:
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
Nej, du har fel
Sikrom kommer från Coregonus lavaretus inte Coregonus albula.
Det är inte lätt med alla hitte-på namn (Någon som hört talas om forellrom t ex? Rätt svar är regnbågsrom) som har funnits och fortfarande används av folk, vill man vara säker på att säga rätt så är det SLVFS 2001:37 som gäller.
Jag har jobbat som fiskhandlare i många år och haft lagkrav på mig att ha korrekta handelsnamn på varorna, och all annan information som måste finnas tillgänglig för kund. Det är i princip bara priset som man inte behöver ange skriftligt för det har man inte rätt att veta som kund...
Det är inte lätt med alla hitte-på namn (Någon som hört talas om forellrom t ex? Rätt svar är regnbågsrom) som har funnits och fortfarande används av folk, vill man vara säker på att säga rätt så är det SLVFS 2001:37 som gäller.
Jag har jobbat som fiskhandlare i många år och haft lagkrav på mig att ha korrekta handelsnamn på varorna, och all annan information som måste finnas tillgänglig för kund. Det är i princip bara priset som man inte behöver ange skriftligt för det har man inte rätt att veta som kund...
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
Lägg sedan till att sjurygg är en godkänd handelsbeteckning för Cyclopterus lumpus oavsett om det är en hane eller hona så blir det ännu knäppare. Dessutom är rommen röd, den svarta varianten är färgad av människor, även om många kunder genom åren har trott att den svarta är "finare" än den röda. 
Å andra sidan förstår jag att man valt att inte ta med det bohuslänska namnet som godkänd handelsbeteckning, tror man hade fått många konstiga blickar från grannarna om man lutar sig ut genom köksfönstret och ropar "Kom in nu barn, nu är det rånka vid köksbordet som gäller!"
Å andra sidan förstår jag att man valt att inte ta med det bohuslänska namnet som godkänd handelsbeteckning, tror man hade fått många konstiga blickar från grannarna om man lutar sig ut genom köksfönstret och ropar "Kom in nu barn, nu är det rånka vid köksbordet som gäller!"
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg