1 339 728 läst ·
16 358 svar
1340k läst
16,4k svar
Vad blir det för mat?
Det är rätt najs att äta sådant som vuxit där det tidigare var gräsmatta.
Som sallat. Jag brukar äta den som ett djur, bara tar en näve ur skålen och trycker in i munnen.
Egen chili med mera. En chili hamnade i en kycklingpasta som en dotter gjorde medan jag och fru tog en kort cykeltur.
Som sallat. Jag brukar äta den som ett djur, bara tar en näve ur skålen och trycker in i munnen.
Egen chili med mera. En chili hamnade i en kycklingpasta som en dotter gjorde medan jag och fru tog en kort cykeltur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Men du skall ha lite olivolja i burken. Inget mjöl på degbollen som skall jäsa. Lär bli en hård skorpa på den av allt mjölet.Storsockret skrev:
Harvar på med lunchlåda av rester idag, men hoppas på pizza imorgon kväll (och förmodligen resten av veckan med tanke på mängden deg). Redig långkörare detta jämfört med 1h-degen jag brukar göra 😅 12h rumstemp och sen egentligen 24+ h kalljäsning men jag får fuska med morgondagens middag. Överlever nog
[bild]
Du skall olja in burkarna lite innan du lägger i degbollarna, du kan även ha lite på locket.Storsockret skrev:
Dom fastnar annars i burken och du missar hela finessen med långjäsning om du förstör bullarna när du skall ta ut dom ur burken. Och den lösa degen blir ändå lösare då den jäst.
Får väl göra det när jag delar upp i småburkar dåGoC skrev:
Jag brukar bulkjäsa x h i rumstemperatur, sedan bolla och kalljäsa i egna burkar som jag smort med olivolja.Storsockret skrev:
Tar fram en stund innan utbak och vänder upp och ner i liten hög med durummjöl som jag brukar baka ut i.
Längesedan nu som det långjästes här. 😐🍕
Blir en bra ursäkt att träna på utbakning och äta pizza. Testar till lunch imorrn efter ca 12h, sen till middag efter 18h och sen dagen efterFredrikR skrev:
Ska gå fint att frysa, men har själv aldrig kommit mig för.Storsockret skrev:
Blir en bra ursäkt att träna på utbakning och äta pizza. Testar till lunch imorrn efter ca 12h, sen till middag efter 18h och sen dagen efterDet är ju en rätt stor sats och jag har sambofritt hela veckan. Så det kan nog bli några rena övningsklumpar också. Kanske iofs går att frysa in också? Aldrig testat.
Brukar bli 6 bollar á ~250g. Varav 4 äts upp och 2 i matdosa. 😚
Fungerar helt fint att frysa dom färdig eller halvjästa bollarna.Storsockret skrev:
Blir en bra ursäkt att träna på utbakning och äta pizza. Testar till lunch imorrn efter ca 12h, sen till middag efter 18h och sen dagen efterDet är ju en rätt stor sats och jag har sambofritt hela veckan. Så det kan nog bli några rena övningsklumpar också. Kanske iofs går att frysa in också? Aldrig testat.
Har du gjort degen på nått fram jäst bara så står dom sig i kylskåpet flera dagar. Ett par tre dygn i gör degen gott.
Första försöket. Alltså.. vilken jäkla skillnad på hur lätthanterad degen var. Det blev plötsligt lika ”lätt” som det ser ut på alla Youtube-videor man kikat på. Blev dock så ivrig när degen snurrade och blev större så lätt att jag kom åt kanterna och sabbade dem en aning 😅, men utöver det så blev det en jämn tjocklek och inga tendenser till att spricka.
Blir ett nytt försök ikväll där jag ska ta det lite lugnare. Har ett par bitar rostas i vattenbad nu så det blir nog gott oavsett
Däremot gräddningen är det nog svårt att göra så mycket åt utan att gå mot pizzaugn-hållet antar jag. Kör ett ordentligt pizzastål som får värmas några timmar och sen max grill högst upp i ugnen.
Logga in
Skapa konto
Blir ett nytt försök ikväll där jag ska ta det lite lugnare. Har ett par bitar rostas i vattenbad nu så det blir nog gott oavsett
Däremot gräddningen är det nog svårt att göra så mycket åt utan att gå mot pizzaugn-hållet antar jag. Kör ett ordentligt pizzastål som får värmas några timmar och sen max grill högst upp i ugnen.
Jag körde sten innan stålet, upplever att stålet sprider värmen bättre. Men det kan ju ha varit en kass sten 🤷♂️Åsa Lund skrev:
Blev dock väldigt sugen på en pizzaugn, men ska hålla mig liiite till och träna vidare på degbiten. Samtidigt som det som sagt är sambofritt nu, vore ju smidigt att passa på innan veckan är slut 😂
Om du har en klotgrill så kan du lägga ved utmed kanterna och ha locket på glänt. Dock svårare att reglera temperaturen.Storsockret skrev:
Första försöket. Alltså.. vilken jäkla skillnad på hur lätthanterad degen var. Det blev plötsligt lika ”lätt” som det ser ut på alla Youtube-videor man kikat på. Blev dock så ivrig när degen snurrade och blev större så lätt att jag kom åt kanterna och sabbade dem en aning 😅, men utöver det så blev det en jämn tjocklek och inga tendenser till att spricka.
[bild]