T TowaTei skrev:
Jo jag "råkade" köpa guanciale på hemköp igår, så det finns hemma! Däremot gör jag ofta ett avsteg på ostfronten, jag gillar att blanda pecorino och parmesan.
Gillar det där med att man "råkar" köpa något. Lite som att jag "råkade" köpa bra durumvete från bageriet. Grossisten säljer bara på 25 kg säckar. Jag gör alltid min egen pasta. Parmesan kan jag acceptera.
Skräcken är de som kör rökt skinka, vitlök, gröna ärtor, grädde.

• Haha
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Skräcken är de som kör rökt skinka, vitlök, gröna ärtor, grädde.
Det är absolut en pastarätt som man får tillaga om man så önskar, men kalla den inte för Carbonara!

• Gilla
  • Älska
cpalm och 4 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Det är absolut en pastarätt som man får tillaga om man så önskar, men kalla den inte för Carbonara!
Borde ha varit tydligare. Folk får göra precis som dom vill men jag är extremt konservativ när det gäller vad saker heter och hur man tillagar det.
När min son var 4-5 så fick han välja råvaror i affären som jag sen tillagade. Några år senare så fick han ta fram kryddor, lukta och sen ge mig utan att jag tittade vad det var för kryddor. Har misslyckats ett par gånger med att göra det ätbart. En gång trodde jag det var paprika men, det var cayennepeppar.

Torskrygg med örter, purjo, soltorkade tomater och lite svamp fick gotta till sig i grädde. Mos och några gröna blad till.

• Middagsdukning med mat, ljus, öl, blommor, telefon och pappersarbete på bordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
Ett smörgåsbagett med rosa färgad röra, salladsblad och överladdad med skivade inlagda gurkor, på plastfolie.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 4 till
  • Laddar…
Maria T
P Pappa1986 skrev:
Å idag blev det fläsk och löksås :D
[bild]
Å strax efter fotot togs mölade du ner potatisen i såsen. Det skulle jag gjort, potatis uppfanns för att kladda ihop med sås :giggle:

• Haha
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar göra min carbonara som i Fotbollskokboken (jäkligt bra recept i den, min favoritkokbok)
Där blandar man vitt vin, parmesan, och grädde som man rör ner precis på slutet.
Blir så underbart gott!

Men, det är väl inte en äkta carbonara då, som jag fattat det :)

Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag brukar göra min carbonara som i Fotbollskokboken (jäkligt bra recept i den, min favoritkokbok)
Där blandar man vitt vin, parmesan, och grädde som man rör ner precis på slutet.
Blir så underbart gott!

Men, det är väl inte en äkta carbonara då, som jag fattat det :)
Har man grädde i så är det ingen carbonara. Men du får tycka det är gott iaf

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
W WFD skrev:
Har man grädde i så är det ingen carbonara. Men du får tycka det är gott iaf
Bästa (icke)carbonaran jag nånsin gjort iaf :)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
[bild]
Gurksmörgås ;)(y)

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Ja, vi gillar pasta i det här hemmet. Spaghetti al Nero di Seppia con Gamberi.
Tallrik med pasta, musslor, persilja, möjligen skaldjur, serverad på mörk tallrik och bambuunderlägg.
Skapa konto

• Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Å strax efter fotot togs mölade du ner potatisen i såsen. Det skulle jag gjort, potatis uppfanns för att kladda ihop med sås :giggle:
Jag är ingen mölare, men mina barn är haha :crysmile:

• Haha
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
[bild]
Ingen bild på korv och ägg-mackan? Du får start en egen tråd. Fremax macktråd. Jag kommer bevaka direkt.

Åsa Lund
Pokebowl på tallrik igår
Färgglad och hälsosam måltid med räkor, ris, majs, avokado, gurka, tomat, gröna ärter och ett vattenglas.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
Pasta med färssås, som vanligt med vad kylskåpet erbjuder i grönsaksväg stekt och kört ett varv i matberedaren för att fylla ut såsen. Hittade en påse riven ost också så varför inte.

En tallrik med pastarör toppade med köttfärssås och riven ost på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.