Blodsoppen
Maskintok skrev:
[bild] [bild] [bild]

bakat idag..
några mindre semlor..
Och en början på en semeltårta.
samt några kolabullar..
Det är kolakräm (hemgjord) istället för kanel och socker..

Nu lite kaffe.. :cool:
Är det din middag?

P
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Är det din middag?
Det beror på..
Ska jag äta hela själv så är det nog så;):crysmile:

P
Vad göra med en färsk kotlettrad från fläsk till helgen? Inget starkt eller mycket vitlöksosande, men lite av det går bra. Tacksam för tips!
Färsk kotlettrad av fläsk felmärkt som fläskytterfilé mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PS.
det står fläskytterfilé på paketet. Men det är falskt.
Ett däggdjur har bara två filéer och de ligger på insidan av ryggraden. Det finns bara filé (alltså vad vissa kallar innerfilé).
Ett annat exempel är kyckling som saknar filéer eftersom det inte är ett däggdjur. Men ändå finns det kycklingfilé att köpa. Konstigt? Hur går det ihop? Vet faktiskt inte, för varken kycklingbröst, eller annan styckdetal av kyckling är filé.
Fiskfilé är väl ok att säga för det finns inte mycket annat kött på en fisk än långsidorna, det går ju ändå inte att luras då.

Det är som du säger, benämningen finns inte, men "Fläskytterfilé" säljer bättre än "benfri kottlettrad".

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Vad göra med en färsk kotlettrad från fläsk till helgen? Inget starkt eller mycket vitlöksosande, men lite av det går bra. Tacksam för tips!
[bild]
PS.
Ett däggdjur har bara två filéer och de ligger på insidan av ryggraden. Det finns bara filé (alltså vad vissa kallar innerfilé).
Ett annat exempel är kyckling som saknar filéer eftersom det inte är ett däggdjur. Men ändå finns det kycklingfilé att köpa. Konstigt? Hur går det ihop? Vet faktiskt inte, för varken kycklingbröst, eller annan styckdetal av kyckling är filé.
Fiskfilé är väl ok att säga för det finns inte mycket annat kött på en fisk än långsidorna, det går ju ändå inte att luras då.
kotlettrad..

Jag brukar använda sambal olek och grädde, lite soja..
steker på kotletter eller kotlettraden sedan lägger jag den/dessa i ugnsform..

kokar potatis eller ris till även potatisgratäng funkar fint till detta..

Magnus Filip skrev:
[bild]
PS.
Hoppas inte ditt stycke ser ut sådär.

P
R roli skrev:
Det är som du säger, benämningen finns inte, men "Fläskytterfilé" säljer bättre än "benfri kottlettrad".
Kul att någon håller med. är rätt van vid motsatsen och att bli nerjobbad.
Värt att upprepa är att innerfilé inte finns heller. Det finns bara filé

P
Maskintok skrev:
kotlettrad..

Jag brukar använda sambal olek och grädde, lite soja..
steker på kotletter eller kotlettraden sedan lägger jag den/dessa i ugnsform..

kokar potatis eller ris till även potatisgratäng funkar fint till detta..
tack! skal testa detta. "samba o lek" vet jag inte vad det är men låter spännande . Skall kolla om de har det i affären.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hoppas inte ditt stycke ser ut sådär.
när man talar om trollen, vips så kom det!

har köpt den i charken så den borde vara fin

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
"samba o lek" vet jag inte vad det är men låter spännande
Rödbruna starka peparröran i porslinskoppen bredvid sojan på kinarestaurangen, typ... :)

Burk med Sambal Oelek från Lucullus, 200g, rödbrun kryddig pasta.
Skapa konto

Finns hos alla normala livsmedelsaffärer skulle jag våga påstå.

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Magnus Filip skrev:
[bild]
PS.
Jag tänkte göra en gryta i morgon med dylikt köttstycke. Lite paprika, trattkantareller cream fraiche mm åker också i
På sommaren grillar jag fläskytterfilen hel.
Det finns många förskönande namn på mat. Allt för det ska sälja bättre. Som exempel havskatt. som säljs under namnet kotlettfisk i bland.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
tack! skal testa detta. "samba o lek" vet jag inte vad det är men låter spännande . Skall kolla om de har det i affären.
Det är en typ chilli blandning..
Brukar ta ca 4 knivsuddar..
dvs 2 x 2 cm per 1 kilo kött..
Vill man ha mer hetta så tar man mer..
Men med småbarn kan det vara lagom...

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag tänkte göra en gryta i morgon med dylikt köttstycke. Lite paprika, trattkantareller cream fraiche mm åker också i
På sommaren grillar jag fläskytterfilen hel.
Det finns många förskönande namn på mat. Allt för det ska sälja bättre. Som exempel havskatt. som säljs under namnet kotlettfisk i bland.
Eller

Senapskål = Ruccola

Magnus Filip skrev:
[bild]
PS.
Skär ut bitar och banka ut de till schnitzlar alt bryn den runt om med kryddor lägg en massa ädelost på den, i en form med grädde och in i ugnen.

P
Hembakt bröd på ett fat på köksbord med mjölpåse och kryddflaska i bakgrunden.
Skapa konto

Blir nog mätt:crysmile:

• Gilla
  • Haha
sinuslinus och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.