1 421 093 läst ·
17 776 svar
1421k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Mixad grill tigerräkor, oxfile, kyckling , revbensspjäll och potatissallad. En god Mojito och öl. Lyckad dag , slapp regn och nu kom solen🌞
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hemmagjord inlagd sill med ingefära & lime. Kokt potatis. Ägg med skagenröra (varken äggen eller röran var hemmagjorda).
Falu rågrut med Västerbottenost.
Rabarberpaj på rabarber från trädgården, med gammaldags vaniljglass från Triumfglass.
För hungrig för att komma ihåg att ta bilder.
Barefoot White Zinfandel
Buxton Brewery Derbyshire Strong Ale
Gammal Norrlandakvavit
Butter Chardonnay
Fanta Zero Sugar Lemon
Dicapri Limoncello
Falu rågrut med Västerbottenost.
Rabarberpaj på rabarber från trädgården, med gammaldags vaniljglass från Triumfglass.
För hungrig för att komma ihåg att ta bilder.
Barefoot White Zinfandel
Buxton Brewery Derbyshire Strong Ale
Gammal Norrlandakvavit
Butter Chardonnay
Fanta Zero Sugar Lemon
Dicapri Limoncello
Redigerat:
Midsommarafton var 27 grader varm härnere i Skåne..
.. vi käkade sillunch ute på balkongen
.. & eftermiddagsfikade på innergården - vid midsommarstången!
Gjorde "min tårta" i glas..
”Himmelsk jordgubbstårta”.. (innehöll: hackade jordgubbar, philadelphiaost, vispgrädde, florsocker, vanilj + tårtbotten) - mycket god 👍
Midsommaraftonen avslutades med grillat (sour cream and onion korv, entrecote, potatis, majs + ostfyllda padrones, caprese och sallad..)
Logga in
Skapa konto
.. & eftermiddagsfikade på innergården - vid midsommarstången!
Logga in
Skapa konto
Gjorde "min tårta" i glas..
Logga in
Skapa konto
Midsommaraftonen avslutades med grillat (sour cream and onion korv, entrecote, potatis, majs + ostfyllda padrones, caprese och sallad..)
Ja det blev en rätt galen matfest igår, jag orkade bara skicka upp en bild på när jag petat upp det mesta, men inte allt, på tallriken.Mikael_L skrev:
Portionen ser ni i det inlägg jag citerade.
Det blev rätt normalt något grillat, men ganska ovanligt - ingen sill.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det grillades fläskytterfiléspett, squash, majs, halloumi och lök
Sallad, klyftpotatis och pommes till.
Sen hade vi lite hembakad rulltårta, jordgubbar, glass och vispad grädde lite tidigare på dagen, där man själv fick komponera ihop det som man ville, t.ex. göra en liten bakelse.
Logga in
Skapa konto
Sen lite tilltugg före:
Logga in
Skapa konto
Jag hade en massa sådana här paprikar, pimento Padrone eller vad de nu heter, ganska svaga, ungefär som vanlig paprika, jag delade dem på längden rensade ur kärnhuset, i med hamburgeost (sådan där man normalt lägger på hamburgaren i slutet av stekningen), ca 10 minuter i 200° ugn, sen strö lite paprikapulver på.
Logga in
Skapa konto
Blev inte så speciellt fantastiskt, funkade väl, men lite väl mild chili, men jag snodde en sak jag gjort förr, dela jalapeno på samma vis, fylla med getost, och sen samma, men här kan problemet istället vara att man hittar jalapeno med för mycket drag, men annars rekommenderar jag att ni provar detta om ni gillar kombon chili + ost.
Sen lite annat tilltugg, snittar av tunnbröd med philadelfiaost och sen skivor av skinka i ena och skivor av kallrökt lax i andra. Och sen detta recept:
https://www.koket.se/jordgubbsbruschetta-med-vispad-feta-och-basilika
Logga in
Skapa konto
Och jag gjorde även en nektarinsalsa (googla på det eller tomat nektarinsalsa, så hittar ni olika varianter), men den kom inte med på någon bild tror jag.
Ingen var det minsta hungrig efteråt ...
Redigerat:
Mina favoritsnacks ju.. till maten hehe.. ostfyllda padrones nom nom..Mikael_L skrev:
Ja det blev en rätt galen matfest igår, jag orkade bara skicka upp en bild på när jag petat upp det mesta, men inte allt, på tallriken.
Portionen ser ni i det inlägg jag citerade.
Det blev rätt normalt något grillat, men ganska ovanligt - ingen sill.
[bild]
[bild]
Det grillades fläskytterfiléspett, squash, majs, halloumi och lök
Sallad, klyftpotatis och pommes till.
Sen hade vi lite hembakad rulltårta, jordgubbar, glass och vispad grädde lite tidigare på dagen, där man själv fick komponera ihop det som man ville, t.ex. göra en liten bakelse.
[bild]
Sen lite tilltugg före:
[bild]
Jag hade en massa sådana här paprikar, pimento Padrone eller vad de nu heter, ganska svaga, ungefär som vanlig paprika, jag delade dem på längden rensade ur kärnhuset, i med hamburgeost (sådan där man normalt lägger på hamburgaren i slutet av stekningen), ca 10 minuter i 200° ugn, sen strö lite paprikapulver på.
[bild]
Blev inte så speciellt fantastiskt, funkade väl, men lite väl mild chili, men jag snodde en sak jag gjort förr, dela jalapeno på samma vis, fylla med getost, och sen samma, men här kan problemet istället vara att man hittar jalapeno med för mycket drag, men annars rekommenderar jag att ni provar detta om ni gillar kombon chili + ost.
Sen lite annat tilltugg, snittar av tunnbröd med philadelfiaost och sen skivor av skinka i ena och skivor av kallrökt lax i andra. Och sen detta recept:
[länk]
[bild]
Och jag gjorde även en nektarinsalsa (googla på det eller tomat nektarinsalsa, så hittar ni olika varianter), men den kom inte med på någon bild tror jag.
Ingen var det minsta hungrig efteråt ...
MEEEEN.. tips (om du inte provat!?)..
Man tar färskost.. river ner nån näve god hårdost med smak.. blandar ihop geggan.. finhackar en halv (eller hel..) stark chili.. och blandar ner i oströran.. fyller de urkärnade padrones (funkar med andra chilis också.. även paprika) och gräddar på grill eller i ugn i typ en kvart.. (lite färg på topp)
Som variation kan man också använda färskost med chili/paprikasmak (även andra smaksatta färskostar)
Jag/vi använder oftast vanlig naturell.. för att styra smak och styrka med annat innehåll 👌😍
Bra tips.Snigla skrev:
MEEEEN.. tips (om du inte provat!?)..
Man tar färskost.. river ner nån näve god hårdost med smak.. blandar ihop geggan.. finhackar en halv (eller hel..) stark chili.. och blandar ner i oströran.. fyller de urkärnade padrones (funkar med andra chilis också.. även paprika) och gräddar på grill eller i ugn i typ en kvart.. (lite färg på topp)
Som variation kan man också använda färskost med chili/paprikasmak (även andra smaksatta färskostar)
De jag gjorde igår hade blivit mycket bättre så, för den största nackdelen var att det var knappt något alls drag i chlihettan.
Bra tips, att använda något typ dessa små paprikor som bas och sen ordna med önskad styrka och smak med fyllningen!
Nu e man tokmätt här o dags för matchen🇸🇪
Heja Sverige🇸🇪👌🏻🇸🇪
Den nedre är en Cacio e pepe helt klart bäst ikväll👌🏻
Heja Sverige🇸🇪👌🏻🇸🇪
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto