Hej!
Jag skulle göra några ”julstjärnor” med gersågen enligt en modell jag sett online. Fem bitar som sågas i 45 grader och 31,6 grader. Snitten blev inte perfekta så nu glappar stjärnan, se till höger på bild.
Min gersåg har fast läge för 45 grader men bara en markering för 31,6. Jag antar därför att 31,6 blev fel. Men åt vilket håll ska jag vrida sågen? Närmare 0 eller närmare 45 grader?
Och om jag gör en fuling och bara justerar den sista biten (ja, jag förstår att spetsen blir lite kortare), hur ska jag då ställa in sågen?
Här kommer en länk till videon som jag följde, men det finns säkerligen flera:
Mvh Mackk
Jag skulle göra några ”julstjärnor” med gersågen enligt en modell jag sett online. Fem bitar som sågas i 45 grader och 31,6 grader. Snitten blev inte perfekta så nu glappar stjärnan, se till höger på bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min gersåg har fast läge för 45 grader men bara en markering för 31,6. Jag antar därför att 31,6 blev fel. Men åt vilket håll ska jag vrida sågen? Närmare 0 eller närmare 45 grader?
Och om jag gör en fuling och bara justerar den sista biten (ja, jag förstår att spetsen blir lite kortare), hur ska jag då ställa in sågen?
Här kommer en länk till videon som jag följde, men det finns säkerligen flera:
Mvh Mackk
Du har sågat med lite för liten vinkel. En eller ett par tiondels grader. Jag skulle hyvla eller slipa ner några av stjärnsegmenten för att rätta det. Men om du har gott om material så blir det ju bättre att börja om.M Mackk skrev:Hej!
[bild]
Här kommer en länk till videon som jag följde, men det finns säkerligen flera: [media]
Mvh Mackk
Tack för råden.
Jag knackade försiktigt till inställningen så den blev någon tiondels grad spetsigare vinkel. Sedan passade bitarna ihop.
Nu ska barnen få sandpappra och limma ihop delarna. Jag ska försöka lägga upp en bild när det är klart.
Mvh Mackk
Jag knackade försiktigt till inställningen så den blev någon tiondels grad spetsigare vinkel. Sedan passade bitarna ihop.
Nu ska barnen få sandpappra och limma ihop delarna. Jag ska försöka lägga upp en bild när det är klart.
Mvh Mackk
Sandpappringen och limmandet kvarstår men här kommer ändå ett foto på passformen.
Fin form, bra storlek och hyfsat lätt, förutom problemet med vinkeln. Jag använde vanliga entumfyra som jag hade liggande.
Mvh Mackk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin form, bra storlek och hyfsat lätt, förutom problemet med vinkeln. Jag använde vanliga entumfyra som jag hade liggande.
Mvh Mackk
Om man räknar på det så är det 31.5 grader som gäller. Med totalt 3 felaktiga vinklar per segment/"tårtbit" så blir det följdfel hela varvet runt. Det blir 0.2 grader fel per tårtbit, totalt 1 grad fel vilket syns.M Mackk skrev:
Bra att du lyckades fixa till det!
Han på videon säger faktiskt att det ska vara 31.5°.ClasseClas skrev:
Ja, 31,5 stämmer ju mycket bättre! 31,5 x 2 blir 72 grader och på fem bitar blir det 360.ClasseClas skrev:
Mvh Mackk