A
Teknisk ritning med rödmarkeringar över symboler som går genom en byggnadsplan, eventuellt rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag skulle behöva er hjälp med att identifiera vad de rödmarkerade symbolerna är för något. Någon som vet eller har en hypotes? Vi har problem med vatten i krypgrunden och de markerade symbolerna går rakt igenom vårt hus. All hjälp uppskattas!

Tack på förhand

//Andreas

Ser ut som kartsymboler för släntfot och släntkrön, och att det gått typ en banvall eller gammal vägbank där. Sådana är iofs ofta uppbyggda av krossmaterial och släpper igenom vatten bra, och kan alltså kanske vara en del av förklaringen.

Redigerat:
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Ser ut som kartsymboler för släntfot och släntkrön, och att det gått typ en banvall eller gammal vägbank där. Sådana är iofs ofta uppbyggda av krossmaterial och släpper igenom vatten bra, och kan alltså kanske vara en del av förklaringen.
Ah ok! Har aldrig hört talas om släntkrön eller släntfot så tack för svaret. Då har jag nya spår att kolla upp iallafall.

Lantmäteriet eller kommunen borde kunna svara på det där om du ringer dit.

Mikael_L
B b8q skrev:
Ser ut som kartsymboler för släntfot och släntkrön,
Dessa namn eller symboler kände inte jag heller till.

Men genom att bildgoogla på resp namn tycker jag det verkar som att du är något på kornet där. :)
+ att jag lärde mig en sak idag också. (y)

Det ser nästan ut som en direkt förlängning av Älgvägen, mer eller vinkelrätt mot den gamla järnvägen mot Kalmar. Kanske en dräneringskulvert eller liknande?

A
Nån med lokalkännedom, perfekt! Låter rimligt att det skulle kunna vara en dräneringskulvert. Frågan är vem man vänder sig till för att ta reda på det? Nån som vet?

Eller också är det läget för den gamla vägen (allén?) till St Ånestad …

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En gammal väg är det nog. Kolla Eniros historiska flygfoto, gamla vägen in till Ånestadsgården gick precis där det är markerat på planritningen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Claes Sörmland
Japp, det är den gamla vägbanken. Inritad i detaljplanen från 1962 med symbolförklaring "slänt."

Detaljplan från 1962 som visar en gammal vägbank med slänter markerade med skraffering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jönas och 3 till
  • Laddar…
A
Seriöst, ni är ju helt grymma! Stort tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.