AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det undrar jag också. MEn kanske det blir billigare med hårdvaran tex om man kan spara 80-90 megabit per förbrukare?
Nej det finns det ingen poäng alls i att göra. Det kan inte vara så att det är din nya router som spökar? Antar iofs att du redan testat att koppla förbi den.

T TowaTei skrev:
Nej det finns det ingen poäng alls i att göra. Det kan inte vara så att det är din nya router som spökar? Antar iofs att du redan testat att koppla förbi den.
Den svettas inte ens på 860 mbit,

Systemresursfönster som visar upp tid, minne, processor och lagringsinformation för en dator eller enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men visst har jag testat koppla förbi den. ingen skillnad

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Den svettas inte ens på 860 mbit,

[bild]

men visst har jag testat koppla förbi den. ingen skillnad
Skumt!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Skumt!
Artificiell cap

Tja, vad annars skulle det vara. Förut varierande den mellan 935 och 950 mbit. Nu ligger den stadigt på runt 865 till 867 megabit
Bara en gissning så hade du "turbon" på med ER, dvs hardware offloading.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter-Hardware-Offloading
Kan finnas nåt liknande i Mikrotik?
(Testade 1 Gbits ett tag men behovet finns ju inte så jag sänkte till 500 MBits.)

P paralun skrev:
Bara en gissning så hade du "turbon" på med ER, dvs hardware offloading.
[länk]
Kan finnas nåt liknande i Mikrotik?
(Testade 1 Gbits ett tag men behovet finns ju inte så jag sänkte till 500 MBits.)
Som sagt svettas knappt routern, och exakt samma resultat om jag kopplar in en dator direkt i bryggan på fiberkonvertern.

Edit: testade också koppla in nya routerns WAN på den gamla routerns LAN och fick då 950 mbit över iperf. Mins inte exakt lasten men var inte hög.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
F falkn skrev:
299 för Banhof 100/100 i Vellinge Stadsnät.
Dessutom är banhof erkänt bra ,dock ej billigast (mitt i mellan )

Bahnhofs support är visserligen bra, men näst intill omöjlig att komma fram till. Om man som privatperson t ex ska felanmäla att man inte får något IP-nummer måste man gå igenom deras felsökningsguide där man bl a måste fylla i vilket IP-nummer man har. Fyller man inte i ett korrekt nummer så får man inte felanmäla...

Dock funkar väl alla internetleverantörer med slimmad kundtjänst mot pivatpersoner mer eller mindre lika.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dock funkar väl alla internetleverantörer med slimmad kundtjänst mot pivatpersoner mer eller mindre lika.
Ja så fort en operatör uppnår den kritiska massan så börjar kundservicekostnaderna skena och då blir det kundservice a la Telia/Tele2/Telenor. Just kundserviceaspekten är väl egentligen det enda som riktigt talar för de mindre operatörerna, med en mindre kundbas är det billigare att erhålla en hyfsad servicenivå. I övrigt har de större leverantörerna ofta fördelar som bättre routing och peering, bättre koll på drift och lastnivåer etc.

J
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Dessutom är banhof erkänt bra ,dock ej billigast (mitt i mellan )
Jag är väldigt nöjd med Bahnhof, inte billigast som sagt (men jag har fiber och bor i villa så inte dirket tillämpligt i denna tråden kanske).

useless useless skrev:
Bahnhofs support är visserligen bra, men näst intill omöjlig att komma fram till.

Hade för många år sen Telia (när jag bodde i lägenhet, var inte fiber utan nåt annat system som byggde på nån gammal kabeltv koppling) - Telia hade inte bäst teknik, men deras kundsupport var jämfört med alla andra jag "drabbats av" i särklass bäst. Vi hade faktiskt kvar Telia med ADSL när vi flyttade till villa, fram tills att vi fick fiber indraget.

Jag har banhof även av anledningen att jag gillar att de inte lämnar ut IP adresser och loggar till "alla som frågar". Inte för att jag är nån stor nedladdare av piratmaterial - det händer att jag gör det (ett par gånger om året) när en film inte finns på nån av de 4 streamingtjänster jag abonnerar på - men att jag hatar tanken att nån annan ska kunna begära ut data över vad jag surfat. Att jag sen har facebook och gmail behöver vi inte diskutera vidare... ;)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jo det är väl enbart en massa "skrönor" numera när majoriteten sitter med en robust fiberanslutning.

Det viktigaste är väl att kunna vara "otrogen" om någon operatör försöker höja sina avgifter samt då hela tiden jämföra tjänster. Sen försöker man då hela tiden få till "bindningar" samt "bundla" ihop med streamingtjänster.
Sen ser man ofta erbjudande typ 200:- i sex månader.... sen döljer man priset efter sex månader plus bindningstiden som står i "finstilt".

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
J
P paralun skrev:
Sen ser man ofta erbjudande typ 200:- i sex månader.... sen döljer man priset efter sex månader plus bindningstiden som står i "finstilt".
De där erbjudandena HATAR jag.

En pappa till en av min sons klasskamrater är nån slags hög sales-chef på ett bolag som säljer abonnemang i närbesläktad branch (som jag tidigare varit kund hos) - vi pratade om priser och hur de säljer in abonnemang (då min far har dem och de bedrivit en rätt aggressiv försäljningsstrategi).

Jag föreslog att istället för att höja priset för gamla kunder och sälja asbilliga abonnemang till nya kunder skulle man kunna börja belöna riktigt trogna kunder. Dvs är du ny kund kan du få en bra rabatt. Men om du haft abonnemanget i säg 2 år så börjar en "trogen kund rabatt" som gör att du får bättre och bättre pris på din tjänst. Leverantören behöver inte lägga kraft på försäljning, reklam, skicka ut ny hårdvara, krångla med att "sätta upp" tjänsterna osv. utan bara leverera.

De trogna, nöjda kunderna kommer stanna och vara nöjda, inte känna sig lurade och man kan minska på dessa hästhandlar-säljare som nästan sparkar in dörren eller ringer en och vägrar lägga på luren.

Intressant tyckte han. Men detta var ett par år sen och inte har jag sett att de har nåt sånt erbjudande. Troligen finns tillräckligt många kunder som inte "orkar" vara "otrogna" för att pruta på priset.

Jag tror nyckeltal och hästhandlarmetoder är totalt dominerande i dessa brancher. Salesfolket är troligen tekniska analfabeter och sprungna ut telefonförsäljning.

Att leverera bra produkter och behålla trogna kunder verkar inte locka. Även om man många gånger säger att det bästa är att behålla kunder, inte skaffa nya kunder när man läser teorier om detta i skolan.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag är väldigt nöjd med Bahnhof, inte billigast som sagt (men jag har fiber och bor i villa så inte dirket tillämpligt i denna tråden kanske).

Hade för många år sen Telia (när jag bodde i lägenhet, var inte fiber utan nåt annat system som byggde på nån gammal kabeltv koppling) - Telia hade inte bäst teknik, men deras kundsupport var jämfört med alla andra jag "drabbats av" i särklass bäst. Vi hade faktiskt kvar Telia med ADSL när vi flyttade till villa, fram tills att vi fick fiber indraget.

Jag har banhof även av anledningen att jag gillar att de inte lämnar ut IP adresser och loggar till "alla som frågar". Inte för att jag är nån stor nedladdare av piratmaterial - det händer att jag gör det (ett par gånger om året) när en film inte finns på nån av de 4 streamingtjänster jag abonnerar på - men att jag hatar tanken att nån annan ska kunna begära ut data över vad jag surfat. Att jag sen har facebook och gmail behöver vi inte diskutera vidare... ;)
Jag är kanske knäpp men vad menar du med att jag bor i villa och då är det inte aktuellt?

Hade fint

J JohanLun skrev:
Jag tror nyckeltal och hästhandlarmetoder är totalt dominerande i dessa brancher. Salesfolket är troligen tekniska analfabeter och sprungna ut telefonförsäljning.

Att leverera bra produkter och behålla trogna kunder verkar inte locka. Även om man många gånger säger att det bästa är att behålla kunder, inte skaffa nya kunder när man läser teorier om detta i skolan.
Jo jag har både en Comhemkabel samt fiber indragen kunde göra en bra deal med C-more via Comhem i åratal men så fort Telia köpte C-More så var det inget prat om att man varit trogen kund i åratal.
Sen både Telia och Telenor som ska ha in alla kunder i sina "portaler" via en tv-box....
Jo "hästhandlare"....

J
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Jag är kanske knäpp men vad menar du med att jag bor i villa och då är det inte aktuellt?

Hade fint
Jag uppfattade grundfrågan som de avtal som flerbostadshus har. De är ofta andra avtal än vi som bor i villa med "egen" fiber har att välja på. Men operatörerna är samma, kundservice osv. Däremot har jag förstått att de priser de i flerbostadshus i stan har inte går att matcha för villaägare...

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.