36 052 läst ·
247 svar
36k läst
247 svar
Vad betalar ni för internet via stadsnät?
Naturligtvis finns det flaskhalsar någonstans. Om dessa är identiska eller annorlunda vid villafiber kan vi väl egentligen inte uttala oss om utan att veta exakt användningsfall och exakt hur den aktuella implementationen ser ut?C cpalm skrev:
Dock kan man väl generellt påstå att en fiberanslutning som man brukar ensam kan ge högre prestanda än en fiberanslutning som man delar med andra?
Inte på något i sammanhanget relevant sätt.Alfredo skrev:
Även om du har en "egen" fiber är den i andra änden inpluggad i en switch som du delar med kanske 10-100 andra abbonenter. Om den switchen sitter i källaren eller i något skåp i ett villaområde har ingen betydelse för prestandan.
I praktiken är det väldigt lite flaskhalsar i näten idag. De flesta får den "prestanda" de betalar för under de omständigheter som råder i praktiken.
Jo, för vissa lösningar för flerfamiljshus görs en första aggregering i fastigheten för lägenheterna innan de kommer fram till aggregering i switchar och routrar ute i fiber/IP-näten. Så det skiljer, sedan är det inte säkert något som påverkar för många användare. Samt varför det skiljer i pris.C cpalm skrev:Inte på något i sammanhanget relevant sätt.
Även om du har en "egen" fiber är den i andra änden inpluggad i en switch som du delar med kanske 10-100 andra abbonenter. Om den switchen sitter i källaren eller i något skåp i ett villaområde har ingen betydelse för prestandan.
I praktiken är det väldigt lite flaskhalsar i näten idag. De flesta får den "prestanda" de betalar för under de omständigheter som råder i praktiken.
Jo, jag förstår exakt vad du menar. Jag är själv "medlem" i två stycken gruppavtal och har aktivt varit med och upphandlat sådana.A AndersS skrev:
Men det är ju inte så att om gruppavtalet avser t.ex. 1 Gb Internet så är det den kapaciteten gruppen delar på, utan upplänken från operatörens utrustning i fastigheten är dimensionerad för att var och en av medlemmarna skall få 1 Gb. Enligt samma dimensioneringsprinciper som gäller övriga noder i operatörens nät, skulle jag påstå. Allt annat lika blir det så klart potentiellt en extra nod som passeras på vägen, men i grund och botten befinner sig alla abonnenter på ungefär samma "avstånd" från nätets kärna.
Redigerat:
Beror såklart på vart man bor men jag funderade på att gräva in fiber till min villa. Bestämde mig till slut för att hålla ut med obegränsad surf till mobilen för att hoppas på 5g. 5g kom till min ort betydligt snabbare än jag planerat så är supernöjd med att jag inte drog in fiber.
Mitt internet är nu både billigare och snabbare än om jag styrt upp med fiber. Betalar 380kr i månaden för obegränsad surf och telefonanvändning. 5g håller ca 300mbit/s enligt bredbandskollen. Netflix ingår i detta pris då med.
Mitt internet är nu både billigare och snabbare än om jag styrt upp med fiber. Betalar 380kr i månaden för obegränsad surf och telefonanvändning. 5g håller ca 300mbit/s enligt bredbandskollen. Netflix ingår i detta pris då med.
Ja och Nej, beror på hur man bygger. Det är olika delar fastighetsnät som kan vara fiber eller ethernet på switchnivå, sedan fibernät, accessnät/core, IP-nät, etc. Har jobbat i den världen och utvecklingC cpalm skrev:Jo, jag förstår exakt vad du menar. Jag är själv "medlem" i två stycken gruppavtal och har aktivt varit med och upphandlat sådana.
Men det är ju inte så att om gruppavtalet avser t.ex. 1 Gb Internet så är det den kapaciteten gruppen delar på, utan upplänken från operatörens utrustning i fastigheten är dimensionerad för att var och en av medlemmarna skall få 1 Gb. Enligt samma dimensioneringsprinciper som gäller övriga noder i operatörens nät, skulle jag påstå. Allt annat lika blir det så klart potentiellt en extra nod som passeras på vägen, men i grund och botten befinner sig alla abonnenter på ungefär samma "avstånd" från nätets kärna.
Lite flummig fråga, det kan jag hålla med om.A Andy78 skrev:
Det jag var ute efter är väl om 5G-tekniken generellt har annan (sämre) latency/svarstid/fördröjning än fiber. Sen går det naturligtvis att mäta på en rad sätt...
Bredbandskollen ger för mig via fiber mot en mätserver i Sundsvall exempelvis 1.48 ms svarstid.
Två andra kända mätservrar
$ ping -c 2 www.byggahus.se
PING ds5310.byggahus.se (185.39.146.203) 56(84) bytes of data.
64 bytes from byggahus.se (185.39.146.203): icmp_seq=1 ttl=55 time=6.20 ms
64 bytes from byggahus.se (185.39.146.203): icmp_seq=2 ttl=55 time=6.17 ms
--- ds5310.byggahus.se ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1001ms
rtt min/avg/max/mdev = 6.171/6.185/6.200/0.014 ms
$ ping -c 2 ping.sunet.se
PING ping.sunet.se (192.36.125.18) 56(84) bytes of data.
64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_seq=1 ttl=58 time=6.34 ms
64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_seq=2 ttl=58 time=6.03 ms
--- ping.sunet.se ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1001ms
rtt min/avg/max/mdev = 6.033/6.188/6.343/0.155 ms
Nja, det hela beror på vilka optikmoduler som passar den modell av switch man har samt hur man kan tända dessa. Som det är nu så har 10Gbit optikmoduler i princip ingen kostnadsskillnad mot 1Gbit. Så i huvudsak är det dessa som kopplas upp. Sen så hyr operatören ofta in sig i ett par i fibernätet. Det finns BiDi moduler som bara behöver 1 fiber vilket ger att man på ett hyrt fiberpar billigt kan få upp 2x10Gbit. Man kan ha väldigt mycket hushåll på 20Gbit.C cpalm skrev:
I huvudsak så används 10GBit i svartfibernät mot gruppkunder. När jag tecknade avtal så fick jag veta att en annan gruppanslutning på över 600lägenheter körde på en 10Gbit länk. Så jag tror att det är mycket 10Gbit upplänkar som körs nu oavsett hur många kunder som är anslutna.
Det är ju alltid överbokat i någon grad iallafall även om överbokningsgraden kanske i många fall är lägre i villaområden. Om inte i accesswitchens upplänk så är det det i distributionsswitchen ovanför den. …och det fungerar utmärkt, kunderna får sin Gbit/s i bredbandskollen ändå.C cpalm skrev: