F
tommib tommib skrev:
Du kan ju köpa den här om du inte vill bygga själv.

Jag hade bara kopplat ihop den förra i en liten normkapsling med kontaktor men det är ju jag det.
Problemet med en sån är att det blir ett jäkla på/av. Jag skulle vilja ha en fördröjning på säg 3h efter påslag av vippan.

Min far har en box som han beställde oxh han har två vippor, en för på och en för av. Jag nöjer mig med en vippa men jag vill inte att sen slår av/på var 10:e minut

Men jag skulle tro att relät jag länkar till gör exakt det du skulle göra?

tommib
Nej, reläet du länkar till gör det du vill ha och vad din pappa har, om jag förstår det rätt.

Det är nog bra att ha någon form av hysteres inbyggt. Jag tänkte bara på den rena skyddseffekten. Det går att lösa på flera sätt, antingen med dubbla vippor eller ett tidrelä. Att jag skulle installerat en kontaktor i kretsen är för att en motor är en induktiv last som kan vara rätt elak mot ett relä om man plötsligt slår av.

F fsn skrev:
Jag rekommenderar att sticka upp PEM 32 så behöver man bara köpa en typ av slang. Sen finns det billiga alternativ till skitdyra mässingskopplingar som givetvis inte håller samma klass men som duger gott till ett bevattningssystem tycker jag.
Så bara 32mm PEM och förminskning bara för själva tapparna? Blir nog mindre pengar ja... Ska titta på det.

Sen, om man nu vill fästa i stolpe så går det väl bra med någon slags metallbyglar ELLER spännband? :D

En till obildad fråga, hur sätter man vanliga 1/2"-trädgårdskopplingar på en sådan här?

3071.jpg

Skruvar man loss den nedre delen och skruvar på en vanlig snabbkopplingshane på kranens gänga?

tommib
Ja. Tror dock att det är G3/4 på den så en reduktion eller en sådan koppling behövs.

F
stefancrs stefancrs skrev:
En till obildad fråga, hur sätter man vanliga 1/2"-trädgårdskopplingar på en sådan här?

[bild]

Skruvar man loss den nedre delen och skruvar på en vanlig snabbkopplingshane på kranens gänga?
Japp. Finns billiga i aluminium på Biltema. Är klar redan med adapter för två olika dimensioner.

Nån av dessa beroende på vad du har för anslutning. Jag skulle gissa på 3/4”

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-/Krananslutning-2000021714/

Sådana här jag redan några. Bra, tack! :)

Fortf inte fått ihop det...

Man vill väl inte behöva köra 25R för kulventilen? Om inte, hur går man från 32mm PEM till kulventil?

Skärmbild av varukorg med rörkopplingar och kulventil för byggprojekt.

F
stefancrs stefancrs skrev:
Fortf inte fått ihop det...

Man vill väl inte behöva köra 25R för kulventilen? Om inte, hur går man från 32mm PEM till kulventil?

[bild]

En adapter med R25utv/R20inv.

Jag skulle tro att det är en sån här men för att vara säker på att det blir rätt gänga på rätt sida så ring och fråga.

https://www.rinkabyror.se/artikel/astore-bussning-25rx20r/

Och glöm inte gängtejp, man kan aldrig ha för mycket.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
La beställning men råkade ta PEM med brun stripe. Suck!

Efter att också ha lagt en del pem kan jag berätta att 32 är mycket jobbigare än 25, men inte alls omöjlig. Man behöver i böjar ofta säkra den med böjda armeringsjärn upplevde jag.

Är du säker på att din meec-automat klarar jobbet? Med en pumphöjd på 7m misstänker jag att detektera är jätte mycket tryck kvar ..

elpaco elpaco skrev:
Efter att också ha lagt en del pem kan jag berätta att 32 är mycket jobbigare än 25, men inte alls omöjlig. Man behöver i böjar ofta säkra den med böjda armeringsjärn upplevde jag.

Är du säker på att din meec-automat klarar jobbet? Med en pumphöjd på 7m misstänker jag att detektera är jätte mycket tryck kvar ..
48 bar står det, vet inte riktigt vad det innebär i verkligheten, går det inte åt en per meter lyfthöjd typ?

Skärmdump av en webbsida med produktspecifikation, inkluderar artikelnummer, garanti och tekniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Nej, en bar per tio meter. Det kanske ska stå 4,8 bar? Sen handlar det också om vid vilket flöde pumpen producerar sitt tryck.

Pumpen du hänvisar till borde räcka, även om det inte finns något diagram avseende pumphöjd och flöde. Du har 48m max höjd och 83l/min max flöde, dessa går alltså inte att få ut samtidigt utan är två extremer.

Jag tucker dock du skall räkna med att en meec nog fallerar vid ett kontinuerligt bruk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.