2 844 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Vad är vitsen med digital-TV?
Jag ser det som en valfrihet, att kunna välja de program som passar just mig. (tycker själv att det är masssor av skräp- kanaler men säker så passar det någon) Vad jag irriterar mig på är att jag inte kan bestämma vilka kanaler jag vil abbonera på. Man får dessa i knippen via olika "paket". grrr....Jakob27 skrev:
Det behöver inte innebära mera tv-tittande snarare tvärt om, har jag bara TV1&2 och Fyran så är det lätt hänt att är det en film så ser jag den. Med några filmkanaler så tänker jag, ok nu vill jag se på film finns det någon lämplig.
Mera O/T i tråden.
Att bolagen gör paket av flera kanaler tycker jag är ganska självklart då media branchen alltid har gjort på detta vis. Kolla bara in dagspressen. Jag är inte ett dugg intresserad av sportdelen i DN men är tvungen att få med den om jag nu vill ha ekonmi delen och resten.
Att bolagen gör paket av flera kanaler tycker jag är ganska självklart då media branchen alltid har gjort på detta vis. Kolla bara in dagspressen. Jag är inte ett dugg intresserad av sportdelen i DN men är tvungen att få med den om jag nu vill ha ekonmi delen och resten.
Argumentet att "snart har varenda TV inbyggd dekoder" är sant men ändå inte hela sanningen.
Visst, idag finns många apparater att köpa med inbyggd DTV(DigitalTV)-dekoder och fler kommer det att bli. Kruxet är att det oftast är dekodrar för MARKSÄND DTV som byggs in. Problemet är ju att det är så fiffigt att det finns ett antal olika standarder: DVB-T för marksänd, DVB-C för kabel, DVB-S för satellit+de otalet varianter som kommer mer och mer i samband med TV-distribution via internet. Festligt värre alltså. Jag har knappast lust att pröjsa extra för en DVB-T-mottagare i en TV som jag hemma vill köra på satellit, bredband, kabel whatever...
I stort sett är jag nöjd med DTV för egen del. Bra bild, bra ljud och bra med EPG-info (under förutsättning att man inte köpt en skitbox som går i sirap förstås).
Den STOOORA nackdelen är det där helvetet om man skulle råka ha fler TV-apparater. Förutom att extra box krävs till varje TV så krävs dessutom extra kort till varje box om man vill ha fullt utbud på alla sina apparater. I mitt fall vill tjuvarna på Boxer ha 80(?) spänn extra per månad för ett extra kort
Visst, idag finns många apparater att köpa med inbyggd DTV(DigitalTV)-dekoder och fler kommer det att bli. Kruxet är att det oftast är dekodrar för MARKSÄND DTV som byggs in. Problemet är ju att det är så fiffigt att det finns ett antal olika standarder: DVB-T för marksänd, DVB-C för kabel, DVB-S för satellit+de otalet varianter som kommer mer och mer i samband med TV-distribution via internet. Festligt värre alltså. Jag har knappast lust att pröjsa extra för en DVB-T-mottagare i en TV som jag hemma vill köra på satellit, bredband, kabel whatever...
I stort sett är jag nöjd med DTV för egen del. Bra bild, bra ljud och bra med EPG-info (under förutsättning att man inte köpt en skitbox som går i sirap förstås).
Den STOOORA nackdelen är det där helvetet om man skulle råka ha fler TV-apparater. Förutom att extra box krävs till varje TV så krävs dessutom extra kort till varje box om man vill ha fullt utbud på alla sina apparater. I mitt fall vill tjuvarna på Boxer ha 80(?) spänn extra per månad för ett extra kort
Det som retar mig mest är att trots DVB-T har funnits sedan 1999 är det inte förräns nu och knappt ens det som tv apparaterna har inbyggda digitalmottagare.
I alla tider har man fått komplettera med en box för att titta på extra kanaler och filmkanaler via parabol mm och det säger jag inget om. Men att köpa en tv för 15 - 20 - 25000 kronor och sedan behöva komplettera med extra utrustning för att överhuvudtaget kunna visa tv tycker jag är hemskt.
Jag har själv en finare box med dubbeltuner och hårddisk som jag är nöjd med. Men vad säger faster Greta som står i färd att byta tv när tv handlaren berättar att hon måste köpa till en box om hon ska kunna använda sin nya tv?
Tänk om vi fortfarande varit tvugna att ha en extra mottagare för att se tv2 som man hade förr i tiden?
Sammantaget med digitalmottagare i eller utanför tv:n så tycker jag att övergången är till det bättre.
Min box (Dilog 550pvr) levererar kalasbild till plasman via komponentvideo och ljudet i DolbyDigital 5.1 om om det finns. (Verkar bara finnas på SVT) Jag skulle inte vilja byta tillbaka. Jag har haft digitaltv i olika former sedan sex år nu...
I alla tider har man fått komplettera med en box för att titta på extra kanaler och filmkanaler via parabol mm och det säger jag inget om. Men att köpa en tv för 15 - 20 - 25000 kronor och sedan behöva komplettera med extra utrustning för att överhuvudtaget kunna visa tv tycker jag är hemskt.
Jag har själv en finare box med dubbeltuner och hårddisk som jag är nöjd med. Men vad säger faster Greta som står i färd att byta tv när tv handlaren berättar att hon måste köpa till en box om hon ska kunna använda sin nya tv?
Tänk om vi fortfarande varit tvugna att ha en extra mottagare för att se tv2 som man hade förr i tiden?
Sammantaget med digitalmottagare i eller utanför tv:n så tycker jag att övergången är till det bättre.
Min box (Dilog 550pvr) levererar kalasbild till plasman via komponentvideo och ljudet i DolbyDigital 5.1 om om det finns. (Verkar bara finnas på SVT) Jag skulle inte vilja byta tillbaka. Jag har haft digitaltv i olika former sedan sex år nu...
Problemet med DVB är ju dess olika standarder. Vill du se TV via satellit heter standarden DVB-S, och via kabel heter den DVB-C. Det finns några andra, icke så spridda varianter av DVB till.
Om man skall bygga in tre olika mottagare i en TV, DVB-T/S/C så blir det dyrt, och du använder bara en tredjedel av resurserna i TV:n.
Om man skall bygga in tre olika mottagare i en TV, DVB-T/S/C så blir det dyrt, och du använder bara en tredjedel av resurserna i TV:n.
Nu skrev jag ju DVB-T och det var väl det jag tyckte var mest lämpligt att bygga in. Har man parabol eller comhem eller dyl. finns det säkert andra fördelar. Jag tänker bara på de stackare som vill se det de alltid har sett på tv och därför måste köpa både tv och tillhörande box. Men som sagt det börjar ju komma en del med inbyggd dito. 8 år efter introduktionen...
Då den digitala övergången började så låg både boxer, viasat och canaldigita i för att få hushållen på respektive släckningsort att välja deras lösning med en enorm marknadsföring. Det är en stenhård konkurrens mellan dem.
Viasat har inte "5:an" CD har inte "3:an" och boxer kan inte leverera HD-tv än.
Det gav inte vad de hade hoppas på, många hushåll skaffade bara en box till tv:en.
Tittar man på vad det kostar per år, så blir det några tusen kr beroende på vilket paket som väljs.
Framtiden, ja vad kan det bli? Utvecklingen går framåt. Stadsnäten bygger ut och till sist kan eventuellt komma fram till dig.
Telia nämnde att innom 10 år så är fast telefoni borta?
Troligtvis kommer mycket att gå via IP i framtiden. (xDLS eller fiber)
Det är bara att gilla "landet" och skaffa en box eller ett abonnemang av någon ovan.
Viasat har inte "5:an" CD har inte "3:an" och boxer kan inte leverera HD-tv än.
Det gav inte vad de hade hoppas på, många hushåll skaffade bara en box till tv:en.
Tittar man på vad det kostar per år, så blir det några tusen kr beroende på vilket paket som väljs.
Framtiden, ja vad kan det bli? Utvecklingen går framåt. Stadsnäten bygger ut och till sist kan eventuellt komma fram till dig.
Telia nämnde att innom 10 år så är fast telefoni borta?
Troligtvis kommer mycket att gå via IP i framtiden. (xDLS eller fiber)
Det är bara att gilla "landet" och skaffa en box eller ett abonnemang av någon ovan.
DVB-T har inte funnits över hela landet precis under så många år. På vissa ställen har man fortfarande problem med att få en tillräckligt bra signal. Dessutom är DVB-T tyvärr intimt förknippade med avkodningskort, och då skall TV-apparaterna därtill utrustas med en kortläsare. Där har alla länder inte valt samma standard. Sverige och Finland har t.ex. valt olika varianter.johansjostrand skrev:Nu skrev jag ju DVB-T och det var väl det jag tyckte var mest lämpligt att bygga in. Har man parabol eller comhem eller dyl. finns det säkert andra fördelar. Jag tänker bara på de stackare som vill se det de alltid har sett på tv och därför måste köpa både tv och tillhörande box. Men som sagt det börjar ju komma en del med inbyggd dito. 8 år efter introduktionen...
Jag förstår till fullo elektronikbranschen att de inte satsat på att bygga in detta i TV-apparaterna. Det skulle ha blivit små serier som specialtillgjorts då man måste hitta plats rent fysiskt för dessa saker i TV:n. Det skulle ha gjort dem så dyra att de inte klarat sig i priskonkurrensen.
Jag tror att DVB-T använder vi inte om 10 år, istället kommer TV via IP att dominera.
nu med övergången till digital tv så måste jag skaffa ännu fler "lådor" som det är nu har jag vanlig tv +viasat+cd. då kan jag se på valfri tv på 1,2,3,4 eller kanal 5(beroende på vad parabolmottagrna har för kanal inställd) samtidigt som frun ser på någon annan kanal. efter digitaltv införandet kan vi bara se på tex 3 och 5 samtigt. så nu måste jag köpa 3 boxar för att kunna köra ut 1.2 och 4an. snart har man ett helt rum fullt med apparater
Det finns faktiskt en box för att mata ut just 1,2 och 4:an. Den kopplas in som centralantenn men jag har för mig att priset var såpass högt att tre vanliga boxar var billigare....
Hittade den multibox.se - En box, tre kanaler, alla TV-apparater
Hittade den multibox.se - En box, tre kanaler, alla TV-apparater
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kolla en gång till, har en kompis och han lägger inte ut 6-8 papp för två boxar (för snål) det måste finnas billigare.
Prototypen
Prototypen
Den enda fördelen (förutom den uppenbara:mera kanaler) är att man slipper skruva upp en stor porrtratt på huset.
Det är ju liksom oftast plug & play när man har en bef. tv-antenn.
Det är ju liksom oftast plug & play när man har en bef. tv-antenn.
Förstår inte vad problemet är. Marknaden trycker på för detta teknikskifte pga platsbrist i etern, fler kanaler eller HD är tydligen vad folket vill ha, ett teknikskifte måste göras. Hur man än gör är det vi konsumenter som betalar i slutändan, vare sig man tar ut avgifter eller tar det på skatten. T.o.m. om programbolagen själva gav oss gratis boxar skulle vi ändå betala för det i någon annan ände, vi kommer inte undan. Att inte tv-tillverkare har gjort apparater med inbygd mottagare är så självklart att jag inte orkar ta upp det. Och det gnäll som finns att det är så dyrt för man måste ha så många abbonemang är bara löjligt, det kostar inte en krona förrutom det som boxen kostar, något abbonemang behöver man inte. Vill du ser fler kanaler har det alltid kostat pengar.
Klicka här för att svara