Vad ska man tänka på när man ska köpa häll och ugn? Vill komma undan billigt (ej beg) men att det ska hålla en 10 år i alla fall.

Hällen vi har tar s-t lång tid på sig att koka upp 1 liter vatten. Finns det nåt mått där man kan se hur pass snabb den är?

hej pesco! ditt problem är svårt att uppfylla.man brukar få vad man betalar för.köp en häll med induktion om du vill att det skall gå snabbt,kostar lite mera.

jag hade massor av beslutsvånda för 1½ månad sedan när jag sålde gamla 70 cm spisen och skulle köpa en 60 cm till nya köket. Men det blev i alla fall en induktionsspis. Nu när jag använt den i drygt 1 månad så frågar jag ju mig bara förför jag inte observerat det tidigare och bytt för länge sedan. Speciellt snabbheten i uppkokning är ju helt underbar!

Vad är cirkapris för induktion då? Jag har nog svårt att klara mig utan aluminium till efterrätterna...

Nu gjorde jag faktiskt en koll med tidtagning. Dessvärre gjorde jag aldrig samma sak med gamla halogenhällen...

Elektrolux spis med induktionshäll, heter nog EKD60150 om jag minns rätt. Kommunalt ledningvatten och en Hackman Avanti 3 litersgryta. En liter vatten kokade rejält vid 4 min 10 sek.

Kan inte du som startade tråden mäta motsvarande på din häll som du upplever långsam?

Jag har inga aluminiumproblem, men det var lite dyrt att byta mina Hackmangrytor som inte var magnetiska i botten. :-( Men jag ångrar inget när jag ser till utfallet på investeringen.

Induktion är kanske inte fel, men om priset ska styra får man väl vänta några år innan det blir "rätt" pris.

En sak med häll tycker jag är att den inte ska ha touchkontroll. Anledning: lätt att bränna, lätt att komma åt när man inte vill (genom redskap mm) Nackdelen med vanliga vred är renhållningen men tycker att fördelarna är större (efter att ha använt en Cylinda-häll med touchkontroller under ett halvår)

Ugnen bör väl ha varmluft och ventilation, annars inget extra.

Lyckades få tag på vit (vill inte ha rostfritt) ugn för 2 125:- (Ariston, On-Off) och häll med vred för 2 500:- (Whirlpool, Siba). Vet inte om priserna gäller eller om det var utgående grejer, inte heller om de håller i tio år :-?

/me

plf66 skrev:
En liter vatten kokade rejält vid 4 min 10 sek.
Nja, det är kanske en dyr vinst om man betalar hög pris bara för att koka vatten 1 min snabbare ;). Det sägs att induktionens största fördel är  att den reglerar värmen bättre och den kylls/ värms snabbare under matlagningen. Har ej själv :-/. Valde en med pyrolys i stället ( nästan automatisk rengöring av bakugnen ;)).
Oavset vilket  är det viktigt att titta på hur mycket plats man får med grytor om man vill fex ha 3 st på hällen samtidigt. På visa modeller finns det knappt plats för grytöron när det finns touchknappar i hällen.
gaia

Om ni har små barn eller ska skaffa är en viktig detalj barnsäkerhet. Vi har inget barnlås på vår häll och vår son kommer åt att sätta på den när han vill. Hade varit bra att kunna låsa vreden. Ugnsluckan har ju däremot en spärr. Vet att det finns hällskydd som går för vreden men hade ju varit bra om det varit ett lås från början... :) :P

Frågan är ju om det spelar nån roll med vredskydd. Så länge vuxna inte lämpar grytor på spisen kan ju barnen vrida hur mycket de vill på vreden till hällen om det är en induktionshäll.

Pesco skrev:
Vad ska man tänka på när man ska köpa häll och ugn? Vill komma undan billigt (ej beg) men att det ska hålla en 10 år i alla fall.

Hällen vi har tar s-t lång tid på sig att koka upp 1 liter vatten. Finns det nåt mått där man kan se hur pass snabb den är?
Finns 2 andra alternativ om du vill ha uppkok av vatten snabbt:
1. Koka upp vattnet i en vattenkokare. Det går mycket snabbare och läste nånstans att det drar mindre ström också. Sen är det bara att hälla ner det i kastrullen och underhållskoka/puttra på hällen.

2. Köp en gashäll. Där kokar det superfort och du kan kontrollera värmen i detalj. Har fått för mig att gäshällarna är mycket billigare än keramiska och induktions -hällarna. Sen vet jag inte om driftskostnaden i form av gaskostnaden är billigare än kostnaden för el. Men det vet säkert nån här på forumet som använder gas. Du kan ju även mixa en gashäll med en keramikhäll.

När vi köpte spis senast var det allra viktigaste barnsäkerheten, att de garanterade att ugnsluckan inte blir för het, och att det fanns ett lås till vreden, vi vrider ugnsvredet "åt fel håll" och då kan inga plattor eller ugnen bli varm. Det är ju också bra att det finns en ordentlig överkokningsrand kring spisen så att inte kokhett vatten sprider sig om man glömt något på spisen.

Jag gillar att vi har varmluft, använder den mycket, ett plus är också att ugnen är nästan helt självrengörande och att vreden går att ta av och diska för sig.

En släkting köpte en häll, men missade att det inte var reglerbara plattor, t ex för en avlång gryta. En glashällsspis blir ju bara varm där plattan är placerad. Sticker en del av grytan utanför så blir det inte ordentligt stekt där.
mvh fiddeli

PS Jag använder alltid vattenkokaren när jag ska koka upp vatten, allt annat är ju otroligt långsamt. DS

Hej

Har nu levt med ny häll och ugn i ca 6 månader. Vi valde en induktionshäll från Siemens (eh 78p502e) med touch-knapparna på en list i hällens framkant. Vår reaktion är den som många andra rapporterat om, varför har vi inte bytt tidigare. den största fördelen är , som jag ser det, att det går så lätt att finreglera hur mycket det ska koka/sjuda. Det är svårt att förklara, det måste nästan upplevas. Vad gäller snabbheten, så har vi nu kastat ut vattenkokaren (trots vad Martin Timell sa i förra avsnittet av det där byggprogrammet på fyran), hällen kokar upp en liter vatten snabbare. Inte mycket, men dock snabbare. Vi är oxå nöjda med att touchknapparna inte sitter i glaset.

Vad gäller ugn så har vi valt en HB 760560 från Siemens. Den är stor, 60 liter, och har nogrann tempreglering. Dessutom har den pyrolysfunktion. Den har även en hel massa funktioner som är mer eller mindre nödvändiga som diverse matlagningsprogram, kolfilter som reducerar stekoset från ugnen, möjlighet att stänga ventilen så att fukten stannar kvar i ugnen under tillagningen/bakningen + mycket mer. (ser nu att in hustru lagt ut en bild på ugnen i tråden "hur har ni löst återvinningen")

Vi är mycket nöjda med både ugn och häll, men det är ju inte precis några lågprisprodukter. Som någon skrev tidigare, man får i stort sett vad man betalar för.

/Joacim

En otroligt irriterande sak med vår häll och många andra med touchpanel är alla knapptryckningar.
Sätt på hällen
välj platta
välj nivå

totalt tre knapptryckningar för att sätta på en platta. Fördelen är ju att ,man slipper vreden med allt vad det innebär.

sirbo skrev:
En otroligt irriterande sak med vår häll och många andra med touchpanel är alla knapptryckningar.
Sätt på hällen
välj platta
välj nivå

totalt tre knapptryckningar för att sätta på en platta. Fördelen är ju att ,man slipper vreden med allt vad det innebär.
Javisstja, ytterligare en fördel med vår häll. "Endast" två knapptryckningar behövs. Varje platta har sin egna uppsättning + och - -touchknappar. (Jag anser att knappar i allmänhet och touchknappar i synerhet inte har på en spis/häll att göra. Länge leve vreden ;))
/joacim

Barnsäkerheten ska man nog tänka på ja. Jag har bara utgått från att allt som sälja i Sverige är barnsäkert, lite dumt kanske.

Koktid 9,28 min.

Givetvis kokar vi vatten i kokare, men som ni förstår, med en sån långsam spis blir ju wok långkok! :o

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.