sysmali sysmali skrev:
Förstår att det kan bli svårt med exakt tid när tidigare besök drar ut på tiden. Men, åtminstone jag skulle uppskatta ett samtal/sms att du är försenad. Tydlig kommunikation kommer man långt med.
Brukar alltid meddela i så god tid jag kan, aldrig bara dyka upp 2 timmar sent som om inget hänt. Förstår att folk har arbeten precis som jag.
Brukar även ringa dagen innan ett besök och påminna, om kunden glömt ;)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Var tydlig med priser på material. Säg inte "Jag sätter dit en ventil ifall det behövs i framtiden" och sen skruva upp en kulventil för åttahundra spänn.
Respektera att dina kunder betalar både moms och med skattade pengar. Många företagare som lätt tappar kontakten med pengars värde.
Ja tydlighet är viktigt, desto tydligare, desto mindre diskussioner när fakturan kommer.
Respekterar man inte sina kunder, så har man inga snart, jag brukar ringa upp kunderna när det gått en stund efter jag gjort reparationer, och fråga hur det går, om allt fungerar som det skall, och det brukar vara uppskattat.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Tid anpassas efter uppdragets art.
Men generellt så duger inte heldag. Förmiddag/eftermiddag i nödfall. Exakta tider avråds däremot från. Men ett fönster på 1-2h ger visst utrymme för världsliga händelser samtidigt som man får en rimlig uppfattning om när du kan tänkas dyka upp.

Nu är ju standard snarare att hantverkaren är sen, men jag har vid några få tillfällen i livet upplevt hantverkare som ringt och frågat om de kan komma tidigare än avtalat, antingen annan dag när de hade tid över i närheten eller något tidigare än avtalat tid. Så fråga kan man ju alltid om läget blir sånt.

Men framförallt, underlova och överlevera. De flesta jobbar tyvärr tvärt om.
Helt rätt underlova och överprestera. Helst av allt vill man ju ha så exakta timmar som det är möjligt, men vis av erfarenheten, så är det lätt hänt att något drar ut på tiden, så det blir en del luft i kalendern, men brukar faktiskt ringa och fråga kunder om jag kan komma tidigare, om jag är i närheten, eller har tid över, ibland funkar det, och är win win för båda.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
Iceman255 Iceman255 skrev:
Problemet med tider i denna branch är ju att man aldrig vet hur lång tid en felsökning tar. Och kunderna idag vill gärna ha en tid bokad exakt på timmen.

Värmepumpstekniker debiterar idag mellan 550-700 ex moms.
det var en otroligt billig vp-tekniker

wildeside
Skriv tydliga kontrakt.

Kontrakt skriver man knappast för felsökning och reparation.
dock bra om det framgår på papper som tex mail vad det är för timdebitering och eventuella kostnader för bil/milersättning eller om det tillkommer andra kostnader för felsökning så blir det inget tjafs när fakturan kommer.

Jag hade tänkt ligga på 560-600kr ex moms
Måste skaffa en del verktyg och nån lämplig bil, borde räcka med typ en Caddy eller liknande storlek.
Företagscert m.m.

S Startaeget skrev:
Jag hade tänkt ligga på 560-600kr ex moms
Måste skaffa en del verktyg och nån lämplig bil, borde räcka med typ en Caddy eller liknande storlek.
Företagscert m.m.
Då du verkar fråga privatpersoner främst så bör du nog uppge priser inkl moms.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Ja du bör nog överväga en något högre timpenning. Kanske 700 / 875 ?

Det är mycket som kostar. Tänk på att kunderna betalar för dina händer och din KUNSKAP. Ingen idé att slita arslet av sig för en dålig lön. För slita kommer du få göra.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Kommunikation!

Jag behövde någon att komma och kolla på vår förra pump, en del svarade inte i telefon, eller hänvisade till sin telefonsvarare, men ringde aldrig upp igen. Svarade inte heller på sms.
Då är det bättre man säger "vi har så många förfrågningar just nu att vi tyvärr inte hinner svara på alla".

En del firmor hade rätt lokalnummer men körde från annan ort en timme bort.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Dåligt att inte svara på något sätt, tycker det är oseriöst.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja du bör nog överväga en något högre timpenning. Kanske 700 / 875 ?

Det är mycket som kostar. Tänk på att kunderna betalar för dina händer och din KUNSKAP. Ingen idé att slita arslet av sig för en dålig lön. För slita kommer du få göra.
Jag vet har jobbat många år med detta, därför jag känner att ska jag lika slita, så kan jag gärna tjäna de pengarna själv, och är jag ensam, så vet jag att jobben blir gjorda på de sätt jag vill.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kommunikation!

Jag behövde någon att komma och kolla på vår förra pump, en del svarade inte i telefon, eller hänvisade till sin telefonsvarare, men ringde aldrig upp igen. Svarade inte heller på sms.
Då är det bättre man säger "vi har så många förfrågningar just nu att vi tyvärr inte hinner svara på alla".

En del firmor hade rätt lokalnummer men körde från annan ort en timme bort.
Är man ute på jobb eller kundbesök kan man inte alltid svara i telefon.
sms borde dock räcka för att ringa upp.
Mail är dock bäst enligt mig då man som oftast ändå behöver ha mailkontakt

• Gilla
Startaeget
  • Laddar…
wildeside
C Comfort Thomas skrev:
Kontrakt skriver man knappast för felsökning och reparation.
dock bra om det framgår på papper som tex mail vad det är för timdebitering och eventuella kostnader för bil/milersättning eller om det tillkommer andra kostnader för felsökning så blir det inget tjafs när fakturan kommer.
Vi skriver i alla fall kontrakt/avtal (via e-post eller sms) med kunderna även om det ska repareras eller felsökas.
Säkerhet för oss och tydligt för kunden vad som ingår och vad det kostar.

"

Kontrakt och avtal​

En överenskommelse mellan två eller flera fysiska eller juridiska personer kallas för ett kontrakt. Avtal är ett annat ord för kontrakt med skillnaden att ett avtal kan vara både muntligt och skriftligt medan ett kontrakt avser ett skriftligt avtal. Muntliga avtal är också bindande men det kan vara svårt att bevisa vad som är överenskommet. Skrivs inget kontrakt kan det vara en god idé att skriva ned vad parterna kommit överens om och be om en bekräftelse av motparten. Det är bara behörig firmatecknare som kan underteckna ett kontrakt på uppdrag av ett företag. En kontraktstvist kan prövas i allmän domstol.

Vad innehåller ett kontrakt?​

Ett kontrakt grundar ett rättsförhållande mellan de parter som ingår kontraktet och innehåller bestämmelser, klausuler och annan information som ska gälla dem emellan. Svenskans vanliga frågeord kan vara en bra riktlinje för vad ett kontrakt ska innehålla: vad, vem, när, var, hur och till sist prisuppgifter."

wildeside wildeside skrev:
Vi skriver i alla fall kontrakt/avtal (via e-post eller sms) med kunderna även om det ska repareras eller felsökas.
Säkerhet för oss och tydligt för kunden vad som ingår och vad det kostar.

"

Kontrakt och avtal​

En överenskommelse mellan två eller flera fysiska eller juridiska personer kallas för ett kontrakt. Avtal är ett annat ord för kontrakt med skillnaden att ett avtal kan vara både muntligt och skriftligt medan ett kontrakt avser ett skriftligt avtal. Muntliga avtal är också bindande men det kan vara svårt att bevisa vad som är överenskommet. Skrivs inget kontrakt kan det vara en god idé att skriva ned vad parterna kommit överens om och be om en bekräftelse av motparten. Det är bara behörig firmatecknare som kan underteckna ett kontrakt på uppdrag av ett företag. En kontraktstvist kan prövas i allmän domstol.

Vad innehåller ett kontrakt?​

Ett kontrakt grundar ett rättsförhållande mellan de parter som ingår kontraktet och innehåller bestämmelser, klausuler och annan information som ska gälla dem emellan. Svenskans vanliga frågeord kan vara en bra riktlinje för vad ett kontrakt ska innehålla: vad, vem, när, var, hur och till sist prisuppgifter."
kontrakt ska väl undertecknas av båda parter och verkar vara ett krångligt sätt för att till att börja med att göra en felsökning Innan eventuell postgång nått företag och kunden, felsökning vill dom flesta ha så fort som möjligt och inte skicka papper via snigelpost.

Ett tydligt mail med timdebitering och andra kostnader som tillkommer vid en felsökning som kunden bara svarar ok på att han/hon medveten om förutsättningarna räcker åtmindstånde för min del oavsett om jag är företagare eller köper en tjänst privat.
Efter felsökning antar jag att det som ”vanligt” skickas en offert på kostnaden för reparation som kunden avgör om dom vill köpa eller inte.

Men känns det bättre för företaget och kunden med påskrivet kontrakt så är det bara att köra på det 😎

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.