K
Hej!

Jag ska byta ut en till led-strip medföljande driver/trafo mot en jag kan gömma i en dosa. Min tanke var att jag helt enkelt klipper kabeln på drivern och använder den till den nya drivern.
Jag vet dock inte hur jag avgör vilken som är plus respektive minus. Kan någon förklara om det är möjligt att se hur det ligger till med den saken? För jag utgår drån att polariteten är viktig (dc 12v).

Tack på förhand!

• Två nätadaptrar hålls i en hand, den ena vit och den andra svart, med synliga etiketter och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipp kabeln, skala ändarna och plugga in adaptern i uttaget så kan du mäta.

Mittenhålet på sladdarna är normalt + och yttre blanka -.

Purre
Det står på

Två nätadaptrar i olika färger hålls i handen, text och säkerhetssymboler syns på etiketterna.
Skapa konto

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Innan jag kopplade in ett okänt nätaggregat till en last där polariteten spelar roll skulle jag mäta hur den var. Båda nätaggregaten du visar har en markering på den ena tråden. Jag har flera gånger sett att markeringen är på den positiva polen. Men det är ju ingen garanti.

Prova på bara. Om polariteten inte stämmer lyser det inte. Så enkelt.

…och kanske inte lyser igen även när du kopplat rätt.
Jag har bränt dyra led på att chansa…inte kul.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Mittenhålet på sladdarna är normalt + och yttre blanka -.
Du läste inte frågan va?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Purre Purre skrev:
Det står på

[bild]
Nu känner jag mig dum.
Jag trodde inte att den symbolen faktiskt visade vad som är plus respektive minus. Har ingen lust att bränna 500 spänn strip - så kan jag utifrån symbolen dra slutsatsen att de markerade utgående vänstra ledarna är minus?

• Etikett på en strömadapter med symboler för CE-märkning, ett överkryssat soptunnemärke, och polaritet med minus till vänster och plus till höger.
    Skapa konto
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Prova på bara. Om polariteten inte stämmer lyser det inte. Så enkelt.
Och sen köper jag en ny led-strip? 😅

ullberg
Bilden indikerar att kontaktens (i slutet av sladden) yttre del ska vara - och mitten på kontakten +, inte (uppenbart) ”vänstra” och ”högra” delen av sladden

/U

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Purre
Vilken ledare som är vilken får man mäta sig fram till med ett mätinstrument som kan känna skillnad på plus/minus. Typ spänningsprovare eller multimeter.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Om du inte redan har en multimeter är detta ett gyllene tillfälle för att skaffa en. Knipsa och mät.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K
A Avemo skrev:
Innan jag kopplade in ett okänt nätaggregat till en last där polariteten spelar roll skulle jag mäta hur den var. Båda nätaggregaten du visar har en markering på den ena tråden. Jag har flera gånger sett att markeringen är på den positiva polen. Men det är ju ingen garanti.
Jag TRODDE att plus skulle vara markerad, men...

Det är säkert skitlätt, och jag känner mig som vanligt dum, men hur gör jag lättast en polaritetsmätning med en multimeter?

K
Bart Bart skrev:
Om du inte redan har en multimeter är detta ett gyllene tillfälle för att skaffa en. Knipsa och mät.
Plockade just fram den. 😅
Trodde att det skulle gå att läsa sig till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.