Hej!
Jag ska byta ut en till led-strip medföljande driver/trafo mot en jag kan gömma i en dosa. Min tanke var att jag helt enkelt klipper kabeln på drivern och använder den till den nya drivern.
Jag vet dock inte hur jag avgör vilken som är plus respektive minus. Kan någon förklara om det är möjligt att se hur det ligger till med den saken? För jag utgår drån att polariteten är viktig (dc 12v).
Tack på förhand!
Jag ska byta ut en till led-strip medföljande driver/trafo mot en jag kan gömma i en dosa. Min tanke var att jag helt enkelt klipper kabeln på drivern och använder den till den nya drivern.
Jag vet dock inte hur jag avgör vilken som är plus respektive minus. Kan någon förklara om det är möjligt att se hur det ligger till med den saken? För jag utgår drån att polariteten är viktig (dc 12v).
Tack på förhand!
Innan jag kopplade in ett okänt nätaggregat till en last där polariteten spelar roll skulle jag mäta hur den var. Båda nätaggregaten du visar har en markering på den ena tråden. Jag har flera gånger sett att markeringen är på den positiva polen. Men det är ju ingen garanti.
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Prova på bara. Om polariteten inte stämmer lyser det inte. Så enkelt.
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
…och kanske inte lyser igen även när du kopplat rätt.
Jag har bränt dyra led på att chansa…inte kul.
Jag har bränt dyra led på att chansa…inte kul.
Nu känner jag mig dum.Purre skrev:
Jag trodde inte att den symbolen faktiskt visade vad som är plus respektive minus. Har ingen lust att bränna 500 spänn strip - så kan jag utifrån symbolen dra slutsatsen att de markerade utgående vänstra ledarna är minus?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag TRODDE att plus skulle vara markerad, men...A Avemo skrev:
Det är säkert skitlätt, och jag känner mig som vanligt dum, men hur gör jag lättast en polaritetsmätning med en multimeter?