Takfärg, ska man köpa i färghandeln för 1000:- eller på Rusta för 299:-?
Är det så stor skillnad på vanlig vit takfärg att det är värt att betala så mycket extra hos färghandeln?
Hur är det med väggfärg? Stor skillnad där?

Det beror på hur kul du tycker det är att måla. Jag har ett tak där jag målat 3 eller 4 gånger med just rustas takfärg och det lyser fortfarande genom fläckvis. I ett annat rum köpte jag dyrare färg och där räckte det med två strykningar för att det skulle täcka helt. :)

Jag misstänkte att det skulle vara så... känns ju bara förjäkla tråkigt att lägga 2000:- på takfärg när man kan lägga 600:- Men frågan är om man ångrar sig när man står där och målar för femte gången. Det är ett hyreshus så jag är inte jättesugen på att lägga en förmögenhet på eländet dock.

Nu är det några år sedan, så deras färg idag har kanske inte samma brister...

Jag ville ha en billig grundfärg före tapetsering av nya gipsväggar. Köpte billigast möjliga. Väggfärg på Rusta var löjligt billigt. Kommer ihåg att jag betalade 79 kr, men är osäker på om det var 3 eller 5 liter.

Den täcke dåligt när jag rollade, men när den hade torkat så kunde jag överhuvudtaget inte se att väggen var målad, jag blev väldigt förvånad. Fattar inte att det är möjligt. Jag rollade en gång till för säkerhets skull, då blev det iallafall något.

H hempularen skrev:

Jag ville ha en billig grundfärg före tapetsering av nya gipsväggar. Köpte billigast möjliga. Väggfärg på Rusta var löjligt billigt. Kommer ihåg att jag betalade 79 kr, men är osäker på om det var 3 eller 5 liter.

Den täcke dåligt när jag rollade, men när den hade torkat så kunde jag överhuvudtaget inte se att väggen var målad, jag blev väldigt förvånad. Fattar inte att det är möjligt. Jag rollade en gång till för säkerhets skull, då blev det iallafall något.
H hempularen skrev:

Haha! Alltså färgen syntes inte alls?
Jag har använt rustas väggfärg innan och den har varit helt okej. Har däremot aldrig använt dyr färg så kan inte riktigt jämföra med något.

Dyr färg rinner och droppar mindre. Kan vara en fördel att slippa stänka färg där det inte skall målas.

• Gilla
Boothe
  • Laddar…
När vi flyttade in i vårt hus för 12 år sedan så ville vi köpa kvalitetsfärg.
Köpte dyr beckers takfärg och målade 2 lager, det blev ok.
Jag vart förbi en kompis där hans Polska snickare precis målat 1 lager med färgen jag länkade till ovan, det såg bättre ut än mina 2.
Vi köpte sadolinfärgen istället, och insåg då att Beckers inte var vit, de använder S0500 som vit.
Efter det så använder vi bara sadolin.

• Gilla
Boothe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.