Ursäkta titeln men jag skulle vilja veta vad som är dåligt med dessa. Funderar att köpa tf 1400 och en tom platta till min sänksåg. Samt komplettera med
- långa anhållet
- 1 breddningsbord
- justerbord
- 1 förlängningsbord
Har lite klingor (48 + panter)

Det jag är orolig för är om det är tidsödande att justera efter man
1: plockar i/ur ts modulen (blir klingan parallell med anhållet? Eller är det så lite 'fel' så det spelar ingen praktisk roll <=1/10)
2: plockar lös sågen från plattan och sedan ska montera den igen. Hur mycket problem blir det med justeringar?

Vad mer finns det som kan vara dåligt/jobbigt? Om man bortser från det uppenbara.... Priset!
 
lt1cobra skrev:
Ursäkta titeln men jag skulle vilja veta vad som är dåligt med dessa. Funderar att köpa tf 1400 och en tom platta till min sänksåg. Samt komplettera med
- långa anhållet
- 1 breddningsbord
- justerbord
- 1 förlängningsbord
Har lite klingor (48 + panter)

Det jag är orolig för är om det är tidsödande att justera efter man
1: plockar i/ur ts modulen (blir klingan parallell med anhållet? Eller är det så lite 'fel' så det spelar ingen praktisk roll <=1/10)
2: plockar lös sågen från plattan och sedan ska montera den igen. Hur mycket problem blir det med justeringar?

Vad mer finns det som kan vara dåligt/jobbigt? Om man bortser från det uppenbara.... Priset!
Sämst: Priset. Du betalar mycket för mycket för något som du skulle kunna få bättre genom att köpa en komplett bordssåg som inte går att dela. Så jag brukar säga att om du har gott om plats, köp en riktig bordssåg (men för att tävla mot CMS i precision skall du upp i de riktigt riktigt bra sågarna, typ hammer). Snickarboden säger dock också dewalt, men med de tillbehör du har på tror jag du har mer än dewalt kan ge.

Klinga parallel med anhållet: Sågen sätter du i modulen spänd mot samma hållare som du har för skenan, så den blir i princip exakt. Modulen kan du kanske få lite olika om du inte gör på samma sätt varje gång. Jag ser alltid till att fösa ner den mot nedre sidan så att aluminium möte aluminium och vare sig mot anhållet eller mot justerbordet får jag en avvikelse som har någon som helst betydelse.

Plockar lös sågen från plattan: Inga problem alls, litar du på skenan är modulen lika exakt för den har samma räl på undersidan som skenan har gentemot sågen.

Största nackdel: Jag har de delar du nämner utan förlängsningsbordet, i gengäld har jag två breddningsbord. Utan ett extra breddningsbord klarar inte längdanhållet att sitta 60 cm från klingan. Jag skulle inte köpa TS55 (har TS75). De få gånger jag kör den utanför bordet gör det inget, och om jag någonsin tröttnar på att demontera den köper jag en extra såg. TS55 har för liten diameter och för liten motor jämfört med ts75. Det saknas t-track. Det går att kompensera för på många sätt, men det är ändå en svaghet. Ledde till att jag köpte ett extra vinkelanhåll vilket var en dyr men bra lösning.

Om du skaffar fräsmodulen med så är CMS kombinationen otroligt bra.

Tillägg: deras sågskydd är inte det bästa, sådana kan man köpa löst. Jag har nu efter många år med CMS just köpt ett löst klingskydd, efter alla trådar om sågskydd. Har inte monterat det, så jag kan inte säga om det var ett bra köp.

--- Mats ---
 
Okej tack för inputen Mats,

ja det var ungefär som jag trodde, skönt att det inte är nåt problem med precisionen trots att det är plockepinn. Platsbrist är en stor bidragande faktor att jag ens tittar på CMS'en, har inte ens ett färdigt garage så det måste gå att plocka isär och trängas med verktyg i ett "verktygsrum" tillsvidare.

Dessvärre får jag nog dras med TS55 (har sänksågen redan) och att köpa en TS75 också ligger klart utanför budgeten just nu, det får bli ett senare projekt om jag blir nödd och tvungen.

Kanske det vore bättre att byta förlängaren mot en breddare så man får två. Jag kan alltid fuska ihop en förlängare (behövs ju ingen delux grej med skenor där direkt).
 
lt1cobra skrev:
Okej tack för inputen Mats,

ja det var ungefär som jag trodde, skönt att det inte är nåt problem med precisionen trots att det är plockepinn. Platsbrist är en stor bidragande faktor att jag ens tittar på CMS'en, har inte ens ett färdigt garage så det måste gå att plocka isär och trängas med verktyg i ett "verktygsrum" tillsvidare.

Dessvärre får jag nog dras med TS55 (har sänksågen redan) och att köpa en TS75 också ligger klart utanför budgeten just nu, det får bli ett senare projekt om jag blir nödd och tvungen.

Kanske det vore bättre att byta förlängaren mot en breddare så man får två. Jag kan alltid fuska ihop en förlängare (behövs ju ingen delux grej med skenor där direkt).
Istället för förlängare kör jag med best tools rullar, kostar ingenting jämfört med Festool och kan ställas i höjd utan problem. Har inte haft behov nog att köpa förlängaren, men jag körde utan den extra breddaren i början och det var hemskt irriterande att inte klara standardbredd.

Har samma sits som du, har inte plats till mer. Så länge man har den situationen är CMSen en ypperlig lösning.

--- Mats ---
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.