807 läst ·
2 svar
807 läst
2 svar
Vad är poänggrundande faktorer för ett hus för att det ska kunna användas som säkerhet?
Hej!
Om en tomt ska köpas där det redan finns ett hus i mycket dåligt skick (som är tänkt att renoveras upp) går det inte att ta bolån. Huset har enligt bank inget värde. För att beräkna värde används ett poängsystem av bankerna, dvs olika viktiga faktorer på huset ger tillsammans en poäng som visar om huset går att använda som säkerhet i ett bolån.
Jag söker efter tips och hjälp om någon vet vad det är som räknas poänggrundande för ett hus?
Krävs tex att det finns ytskikt på insidan? Måste WC/dusch vara installerat och våtrum klart - eller räcker det att det finns förberett?
Vad jag hoppas är att det går att få ihop till en tillräckligt hög poäng med absolut minsta möjliga insats på husets. Dvs att man kan precis checka av allt som krävs men inte en krona mer än nödvändigt läggs på den poänggrundande renoveringen.
Är det någon som har tips här skulle det vara mycket uppskattat!
Om en tomt ska köpas där det redan finns ett hus i mycket dåligt skick (som är tänkt att renoveras upp) går det inte att ta bolån. Huset har enligt bank inget värde. För att beräkna värde används ett poängsystem av bankerna, dvs olika viktiga faktorer på huset ger tillsammans en poäng som visar om huset går att använda som säkerhet i ett bolån.
Jag söker efter tips och hjälp om någon vet vad det är som räknas poänggrundande för ett hus?
Krävs tex att det finns ytskikt på insidan? Måste WC/dusch vara installerat och våtrum klart - eller räcker det att det finns förberett?
Vad jag hoppas är att det går att få ihop till en tillräckligt hög poäng med absolut minsta möjliga insats på husets. Dvs att man kan precis checka av allt som krävs men inte en krona mer än nödvändigt läggs på den poänggrundande renoveringen.
Är det någon som har tips här skulle det vara mycket uppskattat!
Aldrig hört talas om ett sådant poängsystem. Har ni värderat fastigheten eller har banken? Jag tror inte det går att sminka grisen om ni sedan ska "slakta" den och bygga ett "nytt" hus.
Testa att söka lånelöfte hos andra banker om ni inte redan gjort det.
Testa att söka lånelöfte hos andra banker om ni inte redan gjort det.
Nej, det är en renovering av ett ödehus. Alla banker har vad jag förstår ett liknande system för alla projekt som inte ryms inom de vanliga ramarna, men det kommuniceras vanligtvis inte till kund.Jonatan79 skrev:
Så det är antagligen ingenting som man vet något om ifall man bygger nytt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka faktorer styr värdeåret/varför fick vi det värdeår vi fick?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Mäklare: "Flera faktorer har samverkat för att hålla tillbaka bostadsmarknaden"
Artikelkommentarer -
Hur faktorer i omgivningen påverkar husets värde
Artikelkommentarer -
Vilka faktorer är relevanta vid diskussion/värdering av huspris?
Köpa & Sälja hus -
vilka faktorer kollar ni på när ni köper värmepump?
Värmepumpar