8 515 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Vad är kravspecen på vad ett hus skall tåla?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
När man nu sitter här, ca 24 meter över havet, med Egon i full färd med att skaka om vårt stackars tvåvåningshus så börjar man ju undra...
Vilka krafter designar man egentligen hus för nuförtiden? Det måste väl finnas en kravspec tänker jag? Visst finns det regler om snölaster, men vilka vindhastigheter skall huset tåla? Känner en kille som jobbar med strukturell verifierin i Florida. Där skall husen tåla 100 mph (vilket är drygt 44 m/s).
Här (västra Tjörn) skulle jag tro att vi har ungefär samma förhållanden som på Måseskär just nu. Dvs svår storm med orkanbyar. Det knakar ordentligt i huset och på andra våningen är det som att sitta på tåget mellan Uddevalla och Strömstad (det skakar rejält).
Yr säger att det skall kulminera mellan midnatt och kl 02... låt det bli snart.
Vilka krafter designar man egentligen hus för nuförtiden? Det måste väl finnas en kravspec tänker jag? Visst finns det regler om snölaster, men vilka vindhastigheter skall huset tåla? Känner en kille som jobbar med strukturell verifierin i Florida. Där skall husen tåla 100 mph (vilket är drygt 44 m/s).
Här (västra Tjörn) skulle jag tro att vi har ungefär samma förhållanden som på Måseskär just nu. Dvs svår storm med orkanbyar. Det knakar ordentligt i huset och på andra våningen är det som att sitta på tåget mellan Uddevalla och Strömstad (det skakar rejält).
Yr säger att det skall kulminera mellan midnatt och kl 02... låt det bli snart.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vårt hus på Asperö i Göteborgs södra skärgård låg ganska utsatt för västanvindarna.
När det tog i och var byigt ramlade man nästan omkull i vindstötarna när huset knyckte till.
Det huset var byggt i början av 1800-talet och på- och tillbyggt i olika omgångar.
Men det klarade julstormen 1902, septemberstormen 1969 och alla andra blåsväder.
Jag tror inte du behöver vara orolig för en vanlig storm/orkan.
Det värsta som händer är att några takpannor blåser ner, för takläggarna har "slarvat" med att spika fast dem.
Men allt löst i trädgården, som utemöbler, blompottor, kaninburar etc. far ju iväg.
När det tog i och var byigt ramlade man nästan omkull i vindstötarna när huset knyckte till.
Det huset var byggt i början av 1800-talet och på- och tillbyggt i olika omgångar.
Men det klarade julstormen 1902, septemberstormen 1969 och alla andra blåsväder.
Jag tror inte du behöver vara orolig för en vanlig storm/orkan.
Det värsta som händer är att några takpannor blåser ner, för takläggarna har "slarvat" med att spika fast dem.
Men allt löst i trädgården, som utemöbler, blompottor, kaninburar etc. far ju iväg.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Du har så rätt - inget löst på utsidan. Allt löst är placerat inne i garaget och några rackarns tegelpannor rök redan i denna förra lilla stormen. Vi har haft snickare uppe som satt fast de tegelpannor som det slarvats med så nu skall verkligen 100% av pannorna vara spikade. Facit får vi imorgon. Maken blåste omkull förut när han skulle gå runt huset för att kolla...
Vi hade ju ungefär samma förhållanden för ungefär ett år sedan då vinden enligt mätningar på Marstrand nådde upp till 39,5 m/s i de värsta byarna. Då tappade vi också någon tegelpanna men huset höll i övrigt. Jag tycker dock att det "känns" värre idag.
Vi hade ju ungefär samma förhållanden för ungefär ett år sedan då vinden enligt mätningar på Marstrand nådde upp till 39,5 m/s i de värsta byarna. Då tappade vi också någon tegelpanna men huset höll i övrigt. Jag tycker dock att det "känns" värre idag.
blåser det tillräckligt så åker pannor ändåmariatherese skrev:Du har så rätt - inget löst på utsidan. Allt löst är placerat inne i garaget och några rackarns tegelpannor rök redan i denna förra lilla stormen. Vi har haft snickare uppe som satt fast de tegelpannor som det slarvats med så nu skall verkligen 100% av pannorna vara spikade. Facit får vi imorgon. Maken blåste omkull förut när han skulle gå runt huset för att kolla...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Ett par mil norr om Göteborg blåser det nått fruktansvärt nu.
Har varit uumte 4 gånger och spanat på hus och tomt men inga skador än.
Lite OT kanske
Har varit uumte 4 gånger och spanat på hus och tomt men inga skador än.
Lite OT kanske
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En sak som var felgjord på mitt bostadshus (till skillnad från garage och stall, andra byggare),
var hur vindskive-plåtarna var skruvade.
Alltså de "horisontella" plåtarna som täcker en del av första takpannan och är fäst i vindskivan.
På stora huset var plåtarna skruvade från sidan i vindskivan, och plåtarna fläktes upp och förstördes i den först stormen.
När de nya plåtarna sedan skruvades uppifrån i kanten på vindskivorna höll det.
var hur vindskive-plåtarna var skruvade.
Alltså de "horisontella" plåtarna som täcker en del av första takpannan och är fäst i vindskivan.
På stora huset var plåtarna skruvade från sidan i vindskivan, och plåtarna fläktes upp och förstördes i den först stormen.
När de nya plåtarna sedan skruvades uppifrån i kanten på vindskivorna höll det.
Produkter som diskuteras: "fläktes"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Tomten är nedpackad tillsammans med granen och alla röda tygstycken i källaren. 😄
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Fan, jag tror jag blir utan äpplen nästa höst. Äppelträdet har kraftig styrbord slagsida nu.
😢😢😢
😢😢😢
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Tror plåtarna är skruvade på ovansidan och de har klarat sig tidigare.
Det är mest allt skakande och gnisslande som är obehagligt. Nedervåningen är det förvånandsvärt stilla på.
Det är nu man får betala för havsutsikten...
Det är mest allt skakande och gnisslande som är obehagligt. Nedervåningen är det förvånandsvärt stilla på.
Det är nu man får betala för havsutsikten...
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Pannorna kan åka ändå, skruva är bättre, men inte säkert det håller i alla fall.mariatherese skrev:Du har så rätt - inget löst på utsidan. Allt löst är placerat inne i garaget och några rackarns tegelpannor rök redan i denna förra lilla stormen. Vi har haft snickare uppe som satt fast de tegelpannor som det slarvats med så nu skall verkligen 100% av pannorna vara spikade. Facit får vi imorgon. Maken blåste omkull förut när han skulle gå runt huset för att kolla...
Det känns mycket jävligare idag än förra året.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg