857 läst ·
2 svar
857 läst
2 svar
Vad är kamrörsbatteri på denna ackumulatortank från Strömsnäspannan
Jag ska koppla in en Nibe s2125-8 till en ackumulatortank. Tanken har tidigare varit kopplad till en luftvattenvärmepump med fläkt, ute, och värmeväxlare, inne, men den slutade fungera varför en Nibe blev Inköpt.
Jag har tänkt att koppla in den precis som den gamla, men har stött på patrull.
Jag började nämligen tömma längst ner vid röda handtaget, filterkulventilen, men jag slutade räkna antalet liter vid 25 liter, och det fortsatte rinna kopiöst.
Hur ser konfigurationen ut för en sån här tank, vet man det utifrån typskylten?
Får man ut 500 liter om man öppnar den kranen eller dryga 30 liter?
Tacksam för hjälp!
Jag har tänkt att koppla in den precis som den gamla, men har stött på patrull.
Jag började nämligen tömma längst ner vid röda handtaget, filterkulventilen, men jag slutade räkna antalet liter vid 25 liter, och det fortsatte rinna kopiöst.
Hur ser konfigurationen ut för en sån här tank, vet man det utifrån typskylten?
Får man ut 500 liter om man öppnar den kranen eller dryga 30 liter?
Tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· västra götaland
· 786 inlägg
förutsatt att din förra lvvp var kopplat på den så bör det inte vara 500l som kommer, behöver du tömma alls? skall du dra rören på ngt annat vis?
jag förutsätter ju då att slingan är hel och inte har läckage från tanken, men det borde du isf. se på sjunkande tryck i värmesystemet.
jag förutsätter ju då att slingan är hel och inte har läckage från tanken, men det borde du isf. se på sjunkande tryck i värmesystemet.
Jag ville beräkna volymen på expansionskärlet som ska installeras. Som jag förstår är det 10% av volymen i kretsen.M MagicFingers skrev:
Hursomhelst har jag nu lärt mig att installationen är något utöver det vanliga (tror jag). Det visar sig att det inte är en slinga för elementen (inne i huset) och en slinga i ack.tanken/lvvp, som brukligt är, utan det är en och samma slinga! Jag upptäckte detta då jag fyllde på vattnet till elementen, och då fylldes även lvvp-slingan på.
Slingan går via en gammal CTC Electronic som "går i" om lvvp faller ifrån. Som backup sas.
Expansionskärlet är i detta fall onödigt eftersom det finns ett expansionsrör som vänder på vinden.
En esbe-shunt sitter på ack.tank som på något sätt är den primära och CTC'n den sekundära.
Lurigt lurigt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur laga denna trasiga svårtillgängliga kabel? Bil-baklucka
El -
Vad är denna elkomponenter till?
El -
Var kan man få tag i denna panel?
Byggnadsvård -
Carport med förråd - vad säger ni om denna konstruktion?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Passar denna T koppling till stålrör 3/4 (yd 27mm) ?
Vatten & Avlopp