fgo fgo skrev:
Se till att röris kommer ut till er imorgon så ni får det varmt!

Ni kan ju inte gå och frysa när ni har en fin anläggning, även om vissa vitala detaljer saknas.
Ni kan inte ha 50°C mot golvet. Det kommer vara obehagligt att gå på när systemet fungerar som det ska.
Radiatorerna kommer att vara "kalla" om golvvärmen bestämmer temperaturen.

Men om inte röris kommer imorgon så testa följande:
Stäng radiatorerna och känn på rören till golvvärmen om det ökar.
Stäng by-pass och se om temperaturen förändras.

Lufta radiatorerna
Kolla trycket på systemet. 1-1,5 bar är nog lagom.

Vill ni gå all in så lufta golvvärmen själva. Står i manualen hur man gör.

Här finns lite info om er fördelare
[länk]
Säg den glädje som varar. I morse hade vi 15 grader inomhus igen, och kalla golv.
Värme enligt bild.
Röris förstår ingenting. Igårkväll gjorde värmepumpen varmvatten i 1,5h, och enligt honom skall en pump med vår styrka ha fixat det på max 20 min.
Jag har försökt förklara för honom att tempersturen på returen INTE är 38 grader, max 20. Han tror mig inte. Men värmen i det "svarta horisontella röret där returledningarna går in" är däremot 38 grader. För mig verkar det som att värmen bara går runt där uppe, utan att passera i slingorna.
Jag frågade om py-pass ventilen, men han kom med en lång harang med förklaringar varför den inte hade någon betydelse.
Han har nu kontaktat IVT för hjälp.

Men... vågar jag hålla på och skruva på den själv nu, när han tittar på kurvor med IVT?

Hälsningar från Jagharblivitenjävelpåatteldaikakelugnen

• Värmefördelare med flera kopplade rör och ventiler, manometrar visar tryck, problem med värmeåtervinningen beskrivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
fgo
  • Laddar…
B Blondienr1 skrev:
Säg den glädje som varar. I morse hade vi 15 grader inomhus igen, och kalla golv.
Värme enligt bild.
Röris förstår ingenting. Igårkväll gjorde värmepumpen varmvatten i 1,5h, och enligt honom skall en pump med vår styrka ha fixat det på max 20 min.
Jag har försökt förklara för honom att tempersturen på returen INTE är 38 grader, max 20. Han tror mig inte. Men värmen i det "svarta horisontella röret där returledningarna går in" är däremot 38 grader. För mig verkar det som att värmen bara går runt där uppe, utan att passera i slingorna.
Jag frågade om py-pass ventilen, men han kom med en lång harang med förklaringar varför den inte hade någon betydelse.
Han har nu kontaktat IVT för hjälp.

Men... vågar jag hålla på och skruva på den själv nu, när han tittar på kurvor med IVT?

Hälsningar från Jagharblivitenjävelpåatteldaikakelugnen
Men vad tråkigt.
Lite värme går ut på golven iaf.
Du har för stor skillnad på framledning och retur.

Är någon del av planet med golvvärme varmare? Eller någon slinga om du känner på den?

Om de ligger och loggar pumpen är det dumt att förändra nåt. Men det se ut som justerventilen för bypass är väldigt långt utskruvad. Vattnet tar lättaste vägen och tryckallet blir inte särskilt stort över bypassen. Så nog går det en del flöde där.

H hackatall skrev:
Då skulle jag byta rörmokaren till att börja med, sen låta en seriös firma montera rumsgivare i respektive rum och låta montera automatiska termostater på rörkopplet som reglerar strypningen av värmeflödet på respektive slinga.

Att ha en termostat till hela våningen låter helt absurt.
Hur skulle rumsgivare kunna hjälpa här? Det verkar inte finnas tillräckligt flöde eller diff i golvslingan.

För övrigt är rumsgivare oftast onödiga i de flesta hus.

fgo fgo skrev:
Men vad tråkigt.
Lite värme går ut på golven iaf.
Du har för stor skillnad på framledning och retur.

Är någon del av planet med golvvärme varmare? Eller någon slinga om du känner på den?

Om de ligger och loggar pumpen är det dumt att förändra nåt. Men det se ut som justerventilen för bypass är väldigt långt utskruvad. Vattnet tar lättaste vägen och tryckallet blir inte särskilt stort över bypassen. Så nog går det en del flöde där.
Alla slingor känns lika varma.
Jag tror att du har rätt, för annars borde väl inte den svarta grejen vara så mycket varmare än returslangarna.

B Blondienr1 skrev:
Klart att den har betydelse. Går det för mycket flöde där så blir inte golven varma och värmepumpen stannar för att den tror att den är klar.

Jag skulle ha testat att stänga den helt (räkna varven så du kan återställa om det skulle behövas). Eftersom ni inte har några termostater så är bypassen helt onödig. Den ska se till att det alltid finns ett grundflöde även om alla slingor är stängda, men det kommer ju aldrig att inträffa.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Om den svarta grejen är den nedre fördelaren så bör den vara lika var som slingorna

• Gilla
Blondienr1
  • Laddar…
Ett foto närmare på den del till höger på fördelarna , den slang som går mellan dom, så det kan synas om det finns någon strypning som kan användas.

useless useless skrev:
Klart att den har betydelse. Går det för mycket flöde där så blir inte golven varma och värmepumpen stannar för att den tror att den är klar.

Jag skulle ha testat att stänga den helt (räkna varven så du kan återställa om det skulle behövas). Eftersom ni inte har några termostater så är bypassen helt onödig. Den ska se till att det alltid finns ett grundflöde även om alla slingor är stängda, men det kommer ju aldrig att inträffa.
Trots att dom loggar?

J jonaserik skrev:
Ett foto närmare på den del till höger på fördelarna , den slang som går mellan dom, så det kan synas om det finns någon strypning som kan användas.
Menar du så där? :-)

• Installationsdetaljer av rör och ventiler för VVS med märkning från Uponor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fgo fgo skrev:
Om den svarta grejen är den nedre fördelaren så bör den vara lika var som slingorna
Fördelaren på returen är mycket varmare än returslingorna.

• Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
B Blondienr1 skrev:
Fördelaren på returen är mycket varmare än returslingorna.
Då har du troligtvis högt flöde i bypass.
Hade jag varit du hade jag (även om de loggat) skruvat in den helt och väntat 1h för att se om temperaturen ändras.
Som jag varit inne på tidigare, glöm inte att memorera hur injusteringen var. Antalet varv ut

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Kan inget om dessa system men jag gissar att bypassen är röret mellan de båda fördelarna? Kan du inte bara känna på röret om det är varmt eller ej? Om det är varmt går det väl ett flöde där?

Johanox1 Johanox1 skrev:
Kan inget om dessa system men jag gissar att bypassen är röret mellan de båda fördelarna? Kan du inte bara känna på röret om det är varmt eller ej? Om det är varmt går det väl ett flöde där?
Det går ett flöde där. Den är varm. Jag försöker få tag på röris och meddela att jag stänger by-passen, men nu vägrar han att svara.

Stäng du bypassen. Eftersom det röret är det kortaste röret så får du minst motstånd i detta och därför väljer det varma vattnet att ta den lättaste vägen istället för de längre golvslingorna med högre motstånd. Har själv ingen bypass på mina fördelare till golvslingorna trots termostatventiler till varje golvslinga. Det enda som man märker av detta är att det låter i systemet de gånger då ingen termostat vill släppa ut värme till slingorna.

Så det korta svaret, vill du ha värme på golven STÄNG DIN BYPASS.

• Gilla
Blondienr1
  • Laddar…
R roli skrev:
Stäng du bypassen. Eftersom det röret är det kortaste röret så får du minst motstånd i detta och därför väljer det varma vattnet att ta den lättaste vägen istället för de längre golvslingorna med högre motstånd. Har själv ingen bypass på mina fördelare till golvslingorna trots termostatventiler till varje golvslinga. Det enda som man märker av detta är att det låter i systemet de gånger då ingen termostat vill släppa ut värme till slingorna.

Så det korta svaret, vill du ha värme på golven STÄNG DIN BYPASS.
Jag har nu stängt den. Den var helt öppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.