Jag förstår det.B Blondienr1 skrev:
Om du vill prova en sak enkelt så testa att strypa flödet på bypass. Men kom ihåg hur många varv som du skruvar in den så du kan återställa den.
Då tvingar du allt flöde genom slingorna iaf.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
De övre rattarna är för att strypa kretsarna så att det blir jämnt fördelat flöde i hela systemet. Att öppna alla helt är inte ett sätt att ”ösa på med värme”. Injusteringen är framförallt viktig om man har stor skillnad i längd på slingorna (även dimension som i ert fall). Nu fattar jag det som att alla rum är kalla så det är nog inte huvudproblemet men kunde varit om något rum var varmt men andra var kalla. Borde i vilket fall ses över (ni bör ha fått injusteringsvärden i något underlag från projekteringen)B Blondienr1 skrev:
Jag tror att rörmockaren har höjt i panik eftersom vi håller på att frysa ihjäl, och tappa tålamodet. Men skulle flödet fungera så skulle vi ju kunna sänka värmen.D daugaard skrev:tycker att det är på tok för hög temp in i golvvärmefördelaren, ni borde nog skaffa en shunt och sänka tempen lite och öka flödet i slingorna.
Det är inte så att alla kranarna/justerings rattarna utom tex badrum är nästan helt stängda? ni kan testa att vrida på ratten moturs och se om det blir varmare på golvet. sitter en ring under ratten med en stopp och numrering, den kan man lyfta på och vrida för att ändra ändläget. men kom ihåg hur det var inställt så ni kan justera tebax om ni vill.
Rörmockaren säger att värmen tar den lättaste vägen (=upp till radiatorerna) men det måste ju finnas ett sätt att få den att cirkulera även i golvvärmen...
Eftersom det har fungerat ett tag, vi hade golvvärme hela året pumpen gick på direktverkande el, så tycker jag att man borde kunna utesluta att det är något fel på slingorna. I min värld är det endera luft i systemet eller så får pumpen inte igång något flöde - av någon anledning jag inte vet.
Tänker jag rätt där?
Jag letade reda på dem idag. Rörmockaren efterfrågade dessa...Bernieberg skrev:
De övre rattarna är för att strypa kretsarna så att det blir jämnt fördelat flöde i hela systemet. Att öppna alla helt är inte ett sätt att ”ösa på med värme”. Injusteringen är framförallt viktig om man har stor skillnad i längd på slingorna (även dimension som i ert fall). Nu fattar jag det som att alla rum är kalla så det är nog inte huvudproblemet men kunde varit om något rum var varmt men andra var kalla. Borde i vilket fall ses över (ni bör ha fått injusteringsvärden i något underlag från projekteringen)
Inget ont som inte har något gott med sig. Jag lär mig massor av saker om systemet hela tiden. Får vi bara bukt med detta så kanske jag blir vän med systemet. Just nu ligger det fett på minus.
Tror att du tänker rätt. Känns uppenbart att det inte är nått flöde i dina golvslingor av nån anledningB Blondienr1 skrev:Jag tror att rörmockaren har höjt i panik eftersom vi håller på att frysa ihjäl, och tappa tålamodet. Men skulle flödet fungera så skulle vi ju kunna sänka värmen.
Rörmockaren säger att värmen tar den lättaste vägen (=upp till radiatorerna) men det måste ju finnas ett sätt att få den att cirkulera även i golvvärmen...
Eftersom det har fungerat ett tag, vi hade golvvärme hela året pumpen gick på direktverkande el, så tycker jag att man borde kunna utesluta att det är något fel på slingorna. I min värld är det endera luft i systemet eller så får pumpen inte igång något flöde - av någon anledning jag inte vet.
Tänker jag rätt där?
Testa att stänga by-passen som fgo skrev tidigare. Blir osäker på om det ens ska vara nån by-pass monterad i ditt system?
Se till att röris kommer ut till er imorgon så ni får det varmt!
Ni kan ju inte gå och frysa när ni har en fin anläggning, även om vissa vitala detaljer saknas.
Ni kan inte ha 50°C mot golvet. Det kommer vara obehagligt att gå på när systemet fungerar som det ska.
Radiatorerna kommer att vara "kalla" om golvvärmen bestämmer temperaturen.
Men om inte röris kommer imorgon så testa följande:
Stäng radiatorerna och känn på rören till golvvärmen om det ökar.
Stäng by-pass och se om temperaturen förändras.
Lufta radiatorerna
Kolla trycket på systemet. 1-1,5 bar är nog lagom.
Vill ni gå all in så lufta golvvärmen själva. Står i manualen hur man gör.
Här finns lite info om er fördelare
https://www.uponor.se/UponorInternet/DirectDownload?did=9EA2696F86604C1C86E0108EB7FC3129
Ni kan ju inte gå och frysa när ni har en fin anläggning, även om vissa vitala detaljer saknas.
Ni kan inte ha 50°C mot golvet. Det kommer vara obehagligt att gå på när systemet fungerar som det ska.
Lufta radiatorerna
https://www.uponor.se/UponorInternet/DirectDownload?did=9EA2696F86604C1C86E0108EB7FC3129
Jag ser ingen anledning att ha by-pass när det inte finns någon risk att pumpen jobbar mot stängda ventiler.D daugaard skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
By-pass borde inte vara nödvändig så länge ni inte har ställdon som kan stänga hela fördelaren.B Blondienr1 skrev:
edit: tvåa på den. Men det borde inte heller göra något om den finns så länge allt annat är rätt, med öppna ventiler till kretsarna ska by-passen vara en trög väg för vattnet så att det går ut i golven istället.
Åh tack!!! Det känns hur som helst bra att veta vad man ska fråga honom om. Jag håller med om att det är för varmt om det fungerar. Just nu känns det dock jättebra att radiatorerna är varma - då fryser msn inte när man sover, i vart fall.fgo skrev:
Se till att röris kommer ut till er imorgon så ni får det varmt!
Lufta radiatorerna
[länk]
Känns surt att det saknas saker, när man bett om råd och vill köpa ett bra system...
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Fråga gärna om den där diskmedelsdoften som skulle betyda att slingorna är spolade!