Inslangen är varmare än utslangen i vart fall.B Beretic skrev:
Då skulle jag byta rörmokaren till att börja med, sen låta en seriös firma montera rumsgivare i respektive rum och låta montera automatiska termostater på rörkopplet som reglerar strypningen av värmeflödet på respektive slinga.B Blondienr1 skrev:
Att ha en termostat till hela våningen låter helt absurt.
Jag köper din idé. Men borde det inte ha varit varmt i vart fall litegrand nu? Golven är iskalla. I min värld kan det inte cirkulera alls...H hackatall skrev:
Det håller jag inte med om. Ett väl injusterat system behöver inte termostater.H hackatall skrev:
fgo skrev:
Om du skulle stänga av helt så skulle det nog bli kallare så viss värme får du nog ut ändå.B Blondienr1 skrev:
Om du känner på varje rör framledning (till) och retur (tillbaka) märker du då att temperaturen sjunker?B Blondienr1 skrev:
Är det någon del som är varm på golvet? Den öppna ytan eller badrummet?
Är de tunnare kretsarna till badrummet?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Att det fungerar och blir varmt av och till tyder ju på att det inte när nån ventil som stryper bort flöde eller liknande (om min hypotes om dålig isoleringen var ju inte så bra då heller...). Kanske kan det vara problem med luft. Tänker att det står luft nånstans som ibland ”lossnar” och flödar vidare men sen fastnar igen. Har din röris spolat slingorna när hen har felsökt?B Blondienr1 skrev:
Jag kan bara referera till mitt eget system med rumsgivare och 1-3 slingor per rum med motortermostat per slinga. Det står aldrig lika från dag till dag så att ett injusterat fast läge skulle fungera är iaf jag tveksam till.fgo skrev:
Ja. Temperaturen sjunker. Men jag upplever inte temperaturen vara så hög såsom mätarna visar.fgo skrev:
Tycker att golvet i badrummet är mindre kallt än hall/vardagsrum/kök, men vill inte kalla det varmt.
De tunnare kretsarna går som du säger, till badrummet.
Fortsätter med frågor som kanske kan vara svåra att svara på men gör ditt bästa.
Har ni ingen separat shunt till golvvärmen, då ni har radiatorer på andra våningen?
Tycker att temperaturen är väldigt hög till golven. Ni borde bränna fötterna om all värme gick fram.
Har ni ingen separat shunt till golvvärmen, då ni har radiatorer på andra våningen?
Tycker att temperaturen är väldigt hög till golven. Ni borde bränna fötterna om all värme gick fram.
Vi har ingen separat shunt. Vi får strypa tillförseln till radiatorerna.fgo skrev:
Temperaturen ÄR hög till golven, om den skulle komma dit... Men temperaturen vid golven är f.n. 16 grader.
Jag tror också på luft. Problemet är att företaget hade en installatör som fixade installationen och en annan som är inblandad nu. Den nya ställer frågor till oss, och när man har köpt en tjänst är det ju av den anledningen att man behöver hjälp med det, så det är svårt att svara på hans frågor.Bernieberg skrev:
Att det fungerar och blir varmt av och till tyder ju på att det inte när nån ventil som stryper bort flöde eller liknande (om min hypotes om dålig isoleringen var ju inte så bra då heller...). Kanske kan det vara problem med luft. Tänker att det står luft nånstans som ibland ”lossnar” och flödar vidare men sen fastnar igen. Har din röris spolat slingorna när hen har felsökt?
Bland annat om avluftningen.
När jag pratade med honom idag bad jag honom avlufta systemet igen, som en säkerhetsåtgärd. Så förhoppningsvis kanske han gör det.
Han pratar rätt ofta om att pumpen nu gör varmvatten, men det stod ingenstans att man inte får duscha, för då blir huset kallt...
Det låter konstigt. Det bör vara så att ni ska strypa flödet mot golvvärmen.
Har du en digital termometer eller liknande? Och kan mäta på returslingorna?
Börjar nästan tro att ni har väldigt lågt flöde på slingorna och det gör att temperaturskillnaden blir hög men by-pass som sitter till höger släpper igen flöde och lyfter temperaturen på totala returen.
Har du en digital termometer eller liknande? Och kan mäta på returslingorna?
Börjar nästan tro att ni har väldigt lågt flöde på slingorna och det gör att temperaturskillnaden blir hög men by-pass som sitter till höger släpper igen flöde och lyfter temperaturen på totala returen.