fgo fgo skrev:
Det låter konstigt. Det bör vara så att ni ska strypa flödet mot golvvärmen.

Har du en digital termometer eller liknande? Och kan mäta på returslingorna?

Börjar nästan tro att ni har väldigt lågt flöde på slingorna och det gör att temperaturskillnaden blir hög men by-pass som sitter till höger släpper igen flöde och lyfter temperaturen på totala returen.
Nej, tyvärr har jag ingen digital termometer. :-/

B Blondienr1 skrev:
Nej, tyvärr har jag ingen digital termometer. :-/
Hur mäter man flödet? Kan värmepumpen berätta det?

B Blondienr1 skrev:
Jag tror också på luft. Problemet är att företaget hade en installatör som fixade installationen och en annan som är inblandad nu. Den nya ställer frågor till oss, och när man har köpt en tjänst är det ju av den anledningen att man behöver hjälp med det, så det är svårt att svara på hans frågor.
Bland annat om avluftningen.
När jag pratade med honom idag bad jag honom avlufta systemet igen, som en säkerhetsåtgärd. Så förhoppningsvis kanske han gör det.
Ja om man inte själv är van så är det ju en ”uppvärmningslösning” man vill köpa.

Om det är trilskande luft så behöver slingorna spolas ordentligt. Vet du om installatören har gjort det? Det duger nog inte att bara titta förbi och öppna luftningsnippeln på fördelaren, luften kan ha åkt vidare och fastnat nån annanstans.

• Gilla
Vector och 2 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja om man inte själv är van så är det ju en ”uppvärmningslösning” man vill köpa.

Om det är trilskande luft så behöver slingorna spolas ordentligt. Vet du om installatören har gjort det? Det duger nog inte att bara titta förbi och öppna luftningsnippeln på fördelaren, luften kan ha åkt vidare och fastnat nån annanstans.
Jag vet inte. Men den nya gubben trodde det. För det luktade diskmedel. (??)

B Blondienr1 skrev:
Jag vet inte. Men den nya gubben trodde det. För det luktade diskmedel. (??)
Nu när jag går upp i sovrummet, hörs ett väsande ljud från radiatorn. Låter ungefär som om radion är på, fast utan kanal...

tycker att det är på tok för hög temp in i golvvärmefördelaren, ni borde nog skaffa en shunt och sänka tempen lite och öka flödet i slingorna.

Det är inte så att alla kranarna/justerings rattarna utom tex badrum är nästan helt stängda? ni kan testa att vrida på ratten moturs och se om det blir varmare på golvet. sitter en ring under ratten med en stopp och numrering, den kan man lyfta på och vrida för att ändra ändläget. men kom ihåg hur det var inställt så ni kan justera tebax om ni vill.

D daugaard skrev:
tycker att det är på tok för hög temp in i golvvärmefördelaren, ni borde nog skaffa en shunt och sänka tempen lite och öka flödet i slingorna.

Det är inte så att alla kranarna/justerings rattarna utom tex badrum är nästan helt stängda? ni kan testa att vrida på ratten moturs och se om det blir varmare på golvet. sitter en ring under ratten med en stopp och numrering, den kan man lyfta på och vrida för att ändra ändläget. men kom ihåg hur det var inställt så ni kan justera tebax om ni vill.
Alla är helt öppna...

B Blondienr1 skrev:
Hur mäter man flödet? Kan värmepumpen berätta det?
Ja, troligtvis, men den berättar inte om flödet går genom golvvärmen eller radiatorerna. Om man misstänker att det inte är något flöde genom golvvärmen kan man möjligen prova att stänga båda ventilerna på fördelarens tillopp och retur och se om flödet i hela anläggningen ändras.

• Gilla
Blondienr1
  • Laddar…
Ja, troligtvis, men den berättar inte om flödet går genom golvvärmen eller radiatorerna. Om man misstänker att det inte är något flöde genom golvvärmen kan man möjligen prova att stänga båda ventilerna på fördelarens tillopp och retur och se om flödet i hela anläggningen ändras.
Men om vi stänger radiatorerna helt, borde ju allt gå genom golvvärmeslingorna?

B Blondienr1 skrev:
Nu när jag går upp i sovrummet, hörs ett väsande ljud från radiatorn. Låter ungefär som om radion är på, fast utan kanal...
Luft låter det som. Eller högt flöde över liten ventil.

Kan du ta en bild på manometern?
Sitter i närheten av ett kärl vid pannan.

B Blondienr1 skrev:
Men om vi stänger radiatorerna helt, borde ju allt gå genom golvvärmeslingorna?
Ja det är också ett test man kan göra. Jag menade att om flödet totalt är oförändrat om du stänger GV-fördelarna så skulle jag dra slutsatsen att det inte är något flöde i GV även då det är öppet.

• Gilla
Blondienr1
  • Laddar…
Ja det är också ett test man kan göra. Jag menade att om flödet totalt är oförändrat om du stänger GV-fördelarna så skulle jag dra slutsatsen att det inte är något flöde i GV även då det är öppet.
Smart :-)

B Blondienr1 skrev:
Alla är helt öppna...

är även alla vita lock uppskruvade, det saknas ju lock nummer 2. tänkte bara så ingen har skruvat åt dom andra. om man skruvar åt dom locken så stänger man av den slingan.

fgo fgo skrev:
Kan du ta en bild på manometern?
Sitter i närheten av ett kärl vid pannan.
Vi har systemet i ett teknikrum i källaren. Just nu fryser jag så mycket, att jag vill inte gå ut. Kan fixa det i morgon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.