Bernieberg Bernieberg skrev:
Du ska nog inte underskatta trösten som shuntgruppen ska ge. Det är ju den stora pusselbiten som saknas i ditt system. Håll ut!
Känns bara så hopplöst. Men i morse var golven stekheta. Utvärme på 58 grader även fast jag ställt ner pumpen till 50 grader. Känns mysko. Golven är nästan för varma att gå på.
En fundering. Röris har ju någon slags box kopplad till vår värmepump och håller "koll". Kan han höja/sänka tempen från sin telefon?
För oavsett om vårt system är världens sämsta ogenomtänkta så borde väl inte värmen överstiga pumpens maxtemp? Jag ställde ju ner den till 50 grader, och då känns det konstigt om utvärmen i golven är 58? Vi förstör ju golven!!!
Nu är det -28 grader ute, så jag går inte ner i onödan. Men jag skulle gärna vilja förstå VARFÖR den gör så varmt vatten.
Sedan, att det är näst intill omöjligt att ställa in balansen mellan radiatorerna och golvvärmen utan shunt, det har jag förstått.

En fråga till.
Nu tänker han koppla bort den extra cirkulationspumpen. Är det verkligen klokt? Vad jag har förstått är den ju ditsatt för att systemet ska orka pumpa runt golvvärmen?

Jag hoppas att han har tänkt ersätta den externa pumpen med en shuntgrupp till golvvärmen.

useless useless skrev:
Jag hoppas att han har tänkt ersätta den externa pumpen med en shuntgrupp till golvvärmen.
Ja han ska koppla in en shuntgrupp till golvvärmen.

Ok. Då borde inte den andra pumpen behövas.

Jag skulle inte ta bort bypassen samt den externa cirkulationspumpen som jag antar IVT skickar med värmepumpen.
Om jag tänker lite på det så tror jag att den måste vara där för att säkerhetställa flödena vid värmekörning.
Kan ju också påverka varmvattenkörning? Beroende på hur beredaren ser ut. Om den laddas med slinga och inte mantel.

Tror tanken är att värmesystemet ska gå med konstant flöde med den externa cirkulationspumpen och den interna går adaptivt efter effekt. (varierat flöde).

Så jag skulle vara försiktig.

• Gilla
Blondienr1
  • Laddar…
Sen undrar jag om inte termostaten på bypassen ska vara kvar för varmvattenkörningar. Den ska ställas in på strax över värmebärarens max framleningstemp enligt kurva. För då vid varmvattenkörning så ska flödet gå igenom bypassen för man vill ha så varm retur som möjligt vid varmvatten.
Termostaten kommer att stänga vid varmvattenkörning, och jag antar att externa cirkulationspumpen kommer att stanna ett tag eller under hela varmvattenkörningen.
Då jag antar att det är en slingberedare, kan inte se att det skulle fungerar på något annat vis.
Därför ni har så långa varmvattenkörningar nu och så varm värmebärare. Det är för varmvattenkörningen går ut på värmebäraren då bypassen samt termostaten är ur funktion!

Ta dit någon som kan systemet.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag skulle inte ta bort bypassen samt den externa cirkulationspumpen som jag antar IVT skickar med värmepumpen.
Om jag tänker lite på det så tror jag att den måste vara där för att säkerhetställa flödena vid värmekörning.
Kan ju också påverka varmvattenkörning? Beroende på hur beredaren ser ut. Om den laddas med slinga och inte mantel.

Tror tanken är att värmesystemet ska gå med konstant flöde med den externa cirkulationspumpen och den interna går adaptivt efter effekt. (varierat flöde).

Känner mig som en ko mellan två hötappar. Tror att jag måste ta hit en annan rörmokare som går igenom jobbet. Ni är rätt många som ifrågasatt vad han håller på med
...

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…

Borde inte det som behövs för att säkerställa flödena vara inbyggt i värmepumpen? Ädre IVT-pumpar hade iallafall en bypass internt.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Inte en aning faktisk.Jag har inte kikat i några manualer.
Funderade bara ett varv. Någon funktion och tanke känns det som man har haft med bypassen då den sitter där.

C
Någon funktion och tanke känns det som man har haft med bypassen då den sitter där.
Den måste ju i princip sitta där eftersom det sitter en termostatventil efteråt. Annars stryps ju hela radiatorslingan av termostatventilen. Men jag fattar inte hur det är tänkt, för nu stryps ju golvvärmeslingan av termostatventilen när framledningstemperaturen ökar = när det blir tillräckligt kallt ute så stängs golvvärmen av?!?

Inte en aning faktisk.Jag har inte kikat i några manualer.
Funderade bara ett varv. Någon funktion och tanke känns det som man har haft med bypassen då den sitter där.
Det här är anledningen till att jag slutat skriva här. Hälften av svaren är felaktiga spekulationer eller gissningar från folk som inte har koll.

Om man byter plats på pump och termostatventil i den kopplingen så bildar den en shunt. Visserligen helt oreglerad så länge den inte slår i taket och begränsas av termostaten. Men det skulle funkat.

Det hat inget med flöden vid varmvattenproduktion att göra. Jag fattar inte varför det ska vara så mycket felaktiga svar hela tiden.

bypassen vid fördelningen gör som någon nämt ingen nytta alls när man inte har termostatventiler som riskerar att stänga. Den är bara till skada här.

Det här är tyvärr inte ett problem begränsat till den här tråden, utan generellt på byggahus. Minst hälften är fel/missledande.

Jag har insett att jag mår bättre av att inte skriva här.
Comic stills of two men talking, one saying the secret to happiness is not arguing with fools, and the other agrees after a disagreement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har insett att jag mår bättre av att inte skriva här.
Hittade ingen manual på IVT. Bosch verkar vara samma pump.

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_765_6249308.pdf
schema sidan 40

Hittade den här tråden. Kika på Lexus svar. Jag är nog inte helt ute och cyklar.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59767.msg624479#msg624479

Tillägg "Bypassledningen separerar cirkulationen av värmepumpen från värmesystemet, och möjliggör en avkylningfas av värmepumpen vid övergång från varmvattendrift till värmedrift vilket minskar risken för knäppningar i värmesystemet."

Mår du bättre eller sämre nu?

Redigerat:
Verkar vara en massa gissningar och personliga tyckande när man läser svar som avgetts, finner det märkligt att svara med både det ena och andra som är direkt felaktigt, när en del säger att jag vet inte riktigt. Varför inte bara läsa och begrunda samt lära sig av som sägs
TS har en VP med VVB i sig. Den är inte monterad som sig ska. Bara rakt in utan konsekvens om funktion i systemet. Det med att ha 2 system . 1 GV + 1 Radiator innebär lite extra för funktion. Det framhålles av vissa att plocka bort någon
C-pump, begriper inte var dom får det ifrån. I VP sitter orginal en C-pump och den har till uppgift att pumpa ut flöde till systemet , nu finns även ett GV som ska ha sin del i flöde och temperatur. Det går inte att få det att fungera på ett bra sätt utan att separera systemen. Radiatorkretsen får sin del via C-pumpen i VP och till nöds går det plocka ut till GV via den stammen till GV . Och då ska det vara en egen shuntgrupp till GV, då den är i behov av lägre temperatur än radiatordelen.
Så låt nu bli att gissa och skriva om ni inte har direkta lösningar på ett problem, det förvirrar bara för TS, frågeställare som sitter illa till med något. Och till dig Blondienr1 invänta nu vad rörisen gör med en extra shuntgrupp till GV. det kommer att bli bra

Jonaserik

• Älska
Blondienr1
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
har insett att jag mår bättre av att inte skriva här.
Du måste ju må riktigt piss nu när du har fel?

@jonaserik Det är ju ingen som har motsatt sig en shunt för GV vad jag minns.

De vi diskuterar nu när Daniel 109 kom in och spela Allan, är den bypass och den externa cirkulationspumpen som sitter på värmebärarkretsen.
Och jag påstår att den är för att kunna upprätthålla ett konstant flöde över värmebärarkretsen medans värmepumpen som är en frekvensstyrd styr flödet med avgiven effekt.
Dvs man kan upprätthålla 2 olika flöden utan arbetstank.

Kolla länkarna ovan. Tex Bosch länken.
Finns även en tråd där som går igenom bypass funktionen. Tror tråden heter "Arbetstank och Bypass Guide" eller liknade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.