465 läst ·
6 svar
465 läst
6 svar
Vad är fel med min IKEA spishäll
IKEA Spishäll med inbyggd fläkt, Fördelaktig, fungerar dåligt i vårt kök. Installerad med kolfilterfunktion d v s utan anslutning utanför huset. Fläkten suger bra men tar inte bort stekosen vilket får till följd att hela huset fylls av stekos. IKEA vill skicka en servicetekniker för att undersöka om fläkten suger in och blåser ut som den skall, , vilket den gör, däremot inte kontrollera filtrets funktio.
Någon som upplevt liknande problem och löst det?
Hej, enligt fysikens lagar så vill ångra/stekos stiga uppåt från stekpanna/kastrull,, för att vända oset krävs det mycket högre effekt av en fläkt monterad i en häll,A ANDERSLIND skrev:IKEA Spishäll med inbyggd fläkt, Fördelaktig, fungerar dåligt i vårt kök. Installerad med kolfilterfunktion d v s utan anslutning utanför huset. Fläkten suger bra men tar inte bort stekosen vilket får till följd att hela huset fylls av stekos. IKEA vill skicka en servicetekniker för att undersöka om fläkten suger in och blåser ut som den skall, , vilket den gör, däremot inte kontrollera filtrets funktio.
Ni är nog inte ensamma om problemet, självklart kan det vara något fel på er häll eller installationen
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Som jag ser, och luktar, är det inte fel på fläktkapaciteten, det osar där luften har passerat kolfiltret
Kolfiltret är rätt monterat. Jag tvättade det på rekommendation av servicefirman, vilket inte hjälpte köpte därefter ett nytt vilket inte heller hjälpteT teuvo tainio skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 969 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 969 inlägg
Jag vill hävda att fettet fastnar i ”krullspånsfiltret” som sitter först i flödet och osen i kolfiltret som sitter senare. Ett kolfilter kläggs ihop snabbt av fett så det fungerar inte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden