IKEA Spishäll med inbyggd fläkt, Fördelaktig, fungerar dåligt i vårt kök. Installerad med kolfilterfunktion d v s utan anslutning utanför huset. Fläkten suger bra men tar inte bort stekosen vilket får till följd att hela huset fylls av stekos. IKEA vill skicka en servicetekniker för att undersöka om fläkten suger in och blåser ut som den skall, , vilket den gör, däremot inte kontrollera filtrets funktio.
Någon som upplevt liknande problem och löst det?

A ANDERSLIND skrev:
IKEA Spishäll med inbyggd fläkt, Fördelaktig, fungerar dåligt i vårt kök. Installerad med kolfilterfunktion d v s utan anslutning utanför huset. Fläkten suger bra men tar inte bort stekosen vilket får till följd att hela huset fylls av stekos. IKEA vill skicka en servicetekniker för att undersöka om fläkten suger in och blåser ut som den skall, , vilket den gör, däremot inte kontrollera filtrets funktio.
Någon som upplevt liknande problem och löst det?
Hej, enligt fysikens lagar så vill ångra/stekos stiga uppåt från stekpanna/kastrull,, för att vända oset krävs det mycket högre effekt av en fläkt monterad i en häll,
Ni är nog inte ensamma om problemet, självklart kan det vara något fel på er häll eller installationen

Som jag ser, och luktar, är det inte fel på fläktkapaciteten, det osar där luften har passerat kolfiltret

A ANDERSLIND skrev:
Som jag ser, och luktar, är det inte fel på fläktkapaciteten, det osar där luften har passerat kolfiltret
Det betyder att kolfiltret är problemet, kontrollera att det är rätt monterat, om det är möjligt byt till ett effektivare filter

T teuvo tainio skrev:
Det betyder att kolfiltret är problemet, kontrollera att det är rätt monterat, om det är möjligt byt till ett effektivare filter
Kolfiltret är rätt monterat. Jag tvättade det på rekommendation av servicefirman, vilket inte hjälpte köpte därefter ett nytt vilket inte heller hjälpte

Ossian K Olsson
A ANDERSLIND skrev:
Kolfiltret är rätt monterat. Jag tvättade det på rekommendation av servicefirman, vilket inte hjälpte köpte därefter ett nytt vilket inte heller hjälpte
Kolfilter tar inte bort os. Det kommer lukta och du måste vädra. I bästa fall så tar kolfiltret bort fettet.

Jag vill hävda att fettet fastnar i ”krullspånsfiltret” som sitter först i flödet och osen i kolfiltret som sitter senare. Ett kolfilter kläggs ihop snabbt av fett så det fungerar inte

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.