Malmöbyggaren skrev:
För att svara på frågan om vad ett gediget byggt hus är vet jag svaret!!

Det är ett hus som är byggt med platta på mark, rejäla ytterväggar och råspont i yttertaket. Alla andra lösningar är bara för att spara pengar.
Det var ett väldigt kategoriskt uttalande. Naturligtvis finns det goda förutsättningar att resultatet blir bra med "platta på mark, rejäla ytterväggar och råspont i yttertaket". Men det betyder ju inte att det automatiskt blir bra.
Inte heller är det så att det automatiskt blir dåligt om man väljer andra tekniska lösningar.

Malmöbyggaren skrev:
För att svara på frågan om vad ett gediget byggt hus är vet jag svaret!!

Det är ett hus som är byggt med platta på mark, rejäla ytterväggar och råspont i yttertaket. Alla andra lösningar är bara för att spara pengar.
Håller med andersmc, det är inte en direkt precis beskrivning av en konstruktion. Vad är rejäla ytterväggar? Och bara för att det är platta på mark och råspont i taket så är det väl ändå inte per automatik ett gediget byggt hus:S.

Är det du egentligen vill säga att undviker man exempelvis ett älvsbyhus så får man alltid ett gediget byggt hus?

Redigerat:
Husfirmorna är som dom stora byggbolagen dom bygger bara för vinst och inte för venustas,firmitas,utillitas ..anlita en arkitekt så kan du slippa medverka i Timell program

Tack alla för era svar. Arkitekt ska anlitas i nästa vecka:-)

[
QUOTE=mr_bygg;1034262]Håller med andersmc, det är inte en direkt precis beskrivning av en konstruktion. Vad är rejäla ytterväggar? Och bara för att det är platta på mark och råspont i taket så är det väl ändå inte per automatik ett gediget byggt hus:S.

Är det du egentligen vill säga att undviker man exempelvis ett älvsbyhus så får man alltid ett gediget byggt hus?

Frågan som trådskaparen ställt är inte heller hur en konstruktion ska vara, bara: vad är ett gediget byggt hus?

Går ni igenom marknaden kommer ni snart upptäcka att det är väldigt många fler husleverantörer än Älvsbyhus som inte har platta på mark eller råspont. Det är t.ex inte ovanligt att en husleverantör har platta på mark men inte råspont.

Och jag vill påstå att har ett hus platta på mark och råspont så har man tagit bort riskkonstruktionerna. Ett "gediget byggt" hus bör väll vara ett hus byggt utan riskkonstrukioner??

Hej glad blir jag när du klarat första fällan kring husbyggen...

men än är inte faran över..

Vad kännetecknar en kunnig arkitekt...

1.referenser och medlemskap i bransch förbund kan vara ett
2.förmågan att sätta kundens behov framför sina egna...både ekonomiskt men också byggnadsmässigt..ett hus byggs för framtiden..er och framtida boende..
3.arvodet ska betalas på ett professionellt sätt dvs "billiga" arkitekter kan bli dyra så se upp för orealistiska arvoden.
4 arkitekttjänsterna ska kunna köpas i flera steg och i ert fall så ska arkitekten kunna ställa upp med allt från rådgivning till ev. eget bygge om det visar sig mest praktiskt och ekonomiskt.
5. Se upp med arkitekter som ges referenser från samhällsbyggnadsnämnder samt husfirmor och som saknar privatpersoner helt

Med en kunnig arkitekt på din sida så jösses vad kul att människor bygger bo!!

Må alla byggfuskare och bedrägliga bygghandlare bäva...

Detta med råspont verkar vara extremt viktigt. Men varför?
Varför behövs råspånt när du har ett helt och tätt yttertak?
Att ha någon tunn duk som undertak känns inte något vidare med riktig behandlat 4mm takboard fyller ju utan problem sin funktion eller?

Duk och även board fyller sin funktion om yttertaket är helt och även duken och boarden.

Problemet uppstår då yttertaket inte håller tätt och du får ett större läckage. Duken är givetvis mest sårbar för skador/åldrande och svår eller omöjlig att laga om den får en skada. Boarden håller inte tätt vid större vattenmängder, men är ju aningen lättare att byta om den går sönder.

Råspont eller tex plywood med tjärpapp ovanpå är det stabilaste. Taket blir styvt och det håller tätt ett bra tag även utan yttertak.

Board och duk fungerar för det mesta men är klenare än råspont eller plywood. Det är som med allt här i världen man får det man betalar för, och kanske är board fullt tillräcklig så länge du bor i huset och någon ägare i framtiden får ta "smällen".

Nu undrar jag igen, ska man välja råspont i väggarna eller är osb-skiva lika bra/bättre? Någon som kan svara på detta?

Redigerat:
Kanske lite sent svar, men råspont i väggarna anser jag är bättre än OSB. Nackdelen är att det (tror jag) är dyrare. Fördelen är att det är "rent" trä, utan lim eller andra kemikalier. När det gäller att hänga upp t.ex.en hylla eller TV är de nog ungefär likvärdiga.

Hur får man ett energismart hus med fler våningar än 1pl. :rolleyes:

Pepparkaka skrev:
Kanske lite sent svar, men råspont i väggarna anser jag är bättre än OSB. Nackdelen är att det (tror jag) är dyrare. Fördelen är att det är "rent" trä, utan lim eller andra kemikalier. När det gäller att hänga upp t.ex.en hylla eller TV är de nog ungefär likvärdiga.
Det kan nog vara bra ur värmesynpunkt också. Mera trä som är uppvärmt.

ett gediget hus är tyst och stumt. ytskikt i naturmaterial och tunga dörrar.

vi satte masonitbalk i bjälklaget för att det inte skulle svikta. klinker på betongplatta ger en stum känsla. limmad parkett direkt på plattan lika så.

golvvärme för att få bort radiatorer

riek skrev:
...golvvärme för att få bort radiatorer
Golvvärme har väl för tusan ingenting med om huset är konstruktionsmässigt gediget byggt eller inte att göra utan är snarare en fråga om tycke och smak!

/Magnus

Följande detaljer har varit viktiga i mitt bygge för att uppnå en grundläggande känsla av gediget bygge (2-plan):

- Rejäl undergrund: Råberg > 0-90 > 8-16 > 4-8 (flis)
- K40-betong i plattan för den där extra stabiliteten och hållfastheten
- Extra voter i plattan för bärande innerväggar
- Hela plan 1 i sten (leca). Ytterväggar 350 mm isoleca och innerväggar i 190 mm vanlig leca
- Inga spännvidder på mellanbjälklag över 4 meter
- Bjälklag i 45*220 K24, genomgående kortlat samt limmat och skruvat 22 mm golvspån
- 3-skikts ytterväggar 45/195/45 samt stabiliserande utegips

Detta bör ge bra förutsättningar för ett stabilt hus, vilket är en förutsättning för att få en känsla av "gedigenhet". Självklart tillkommer en massa annat, men detta är min utgångspunkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.