18 940 läst ·
13 svar
19k läst
13 svar
Vad är en grupp?
Dum fråga kanske, men vad är egentligen en grupp? Jag har inte sett en bra definition någonstans. Exempelvis har jag i centralen här en grupp med tre enpoliga säkringar. Den försvinner in i huset i ett gemensamt rör, landar i en dosa och respektive fas delas där på olika sysslor. Varför betraktar man den i grupplistan i centralen som en enda grupp och inte tre? Är det att faserna är dragna i samma rör en god bit av vägen?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Man skulle kunna säga att en grupp är matningen från centralen. Fasen/faserna som går från säkringarna. En grupp med ledare (fas, nolla och skyddsjord) från centralen till t.ex. ett sovrum.
Är det en trefas grupp så delar faserna på samma nolla och skyddsjord. Alltså samma grupp.
Är det en trefas grupp så delar faserna på samma nolla och skyddsjord. Alltså samma grupp.
Bl.a. p.g.a. säkerhetsskäl klassar man det som en grupp. D.v.s. allt som är anslutet till den gruppen är inte att betrakta som spänninglöst förräns alla tre säkringarna är brutna. Speciellt om man blandar 1/2/3-fasbelastningar på samma grupp.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jaha? Så en grupp på varje säkring.Patrik_Hed skrev:
Jag trodde det var tillåtet att dra t.ex. en grupp till ett sovrum och en grupp till ett annat sovrum och ha bägge på samma säkring. Det måste ju bli en himla massa säkringar annars.
Du kan lägga flera sovrum på samma säkring, då matar den (dvs en grupp) flera sovrum helt enkelt.IckoPicko skrev:
Nu blir det mera rörigt.
Jag kan lägga flera sovrum per säkring. Men en grupp per säkring.
För att koppla två sovrum per säkring måste jag ju i så fall anvjända samma grupp. Om jag dessutom räknar in svaret av Patrik nedan så måste jag ju dra allt en väg. Kan man inte gå varsin väg från centralen till de olika sovrummen.
För att koppla två sovrum per säkring måste jag ju i så fall anvjända samma grupp. Om jag dessutom räknar in svaret av Patrik nedan så måste jag ju dra allt en väg. Kan man inte gå varsin väg från centralen till de olika sovrummen.
Patrik_Hed skrev:
Nja, en säkring betjänar en grupp. punkt.IckoPicko skrev:Nu blir det mera rörigt.
Man brukar (måste? tror jag) dra endast en kabel eller rör från centralen från denna säkring (grupp).
Sen drar man antingen till första rummet, sen vidare till andra rummet. Alternativt grenar man upp i en kopplingsdosa.
Ett vanligt sätt, men särskilt förr, var att dra gruppen till närmaste rums takdosa, vidarekoppla till nästa rums takdosa osv.
Sen dra alla matningar inom rummet från takdosan.
Nej. Två grupper ska använda två olika kopplingsdosor.cheetah1 skrev:
(Märk väl att det i vissa kontors och industrimiljöer som exempel kan vara tillåtet med andra saker, men på detta forum disskuterar vi bostäder)
Det "vanliga" sättet är att dra en ledning (grupp) till en takdosa och där grena ut till uttag och ev andra takdosor. Kopplingsdosor används sällan, kanske en eller två i en villa. Man försöker att ha uttag från två olika grupper i samma rum.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Beror inte det på vilken elektriker som utför installationen?elmont skrev:
//Patrik
Klicka här för att svara