Immobil Immobil skrev:
Kan det vara en slags uträkning med detta? :thinking::D
Tror inte det. Misstänker att hon trodde att hon inte vuxit färdigt vid 27 års ålder...

• Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I vårt kök som är 95 högt är det frun som fått bestämma, men hon är egentligen för kort för det köket. Hon har svårt att nå längst in och tar ibland fram en IKEA-pall. Hon krävde dessutom skåp ända upp till taket. Jag får stå på en stol för att nå dit upp. Hon är höjdrädd så hon kan inte nå alls...
Du får väl ge frugan styltor i julklapp…

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får väl ge frugan styltor i julklapp…
Hon fick en trappall ett år, men hon är ju höjdrädd som sagt var...

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
Höj-sänkbara skrivbord är ju numera standard, så jag väntar mig att detta blir standard även i kök. Åtminstone i de delar som har arbetsytor, kan vara litet svårare med spisar / hällar. Inses ju enkelt att det inte går att hitta standardhöjder som passar alla.

Mitt inlägg var från början bara ett utslag av förvåning över tidigare standards som knappast kan ha passat fler än en mycket liten del av folk, det var därför jag undrar över hur dessa standards ens kunnat komma till en gång i tiden. Folk var inte 150 cm i medeltal på 30-50-talen, inte män och inte kvinnor. Barn kan de vara anpassade till som någon sa, en intressant ide!

H Harald Blåtumme skrev:
Höj-sänkbara skrivbord är ju numera standard, så jag väntar mig att detta blir standard även i kök. Åtminstone i de delar som har arbetsytor, kan vara litet svårare med spisar / hällar. Inses ju enkelt att det inte går att hitta standardhöjder som passar alla.

Mitt inlägg var från början bara ett utslag av förvåning över tidigare standards som knappast kan ha passat fler än en mycket liten del av folk, det var därför jag undrar över hur dessa standards ens kunnat komma till en gång i tiden. Folk var inte 150 cm i medeltal på 30-50-talen, inte män och inte kvinnor. Barn kan de vara anpassade till som någon sa, en intressant ide!
Bland mina morföräldrars och farföräldrars föräldrar var några väldigt korta med dagens mått mätt, antagligen för att de svultit under barndomen...
...höjden anpassades nog för dessa personer också.

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Lägger in denna video för er intresserade.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
tank77 och 13 till
  • Laddar…
Jag tänker att vissa arbetsuppgifter görs bättre på lägre bänkar än högre. Att knåda deg är ju betydligt enklare på en lägre yta då du får mer kraft uppifrån, eller?

Bjuder på en bild på "mitt" kök för ganska exakt 100 år sen.

Två kvinnor i förkläden står i ett gammalt kök med köksredskap och blomvas på bordet. Svartvit bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jiji och 15 till
  • Laddar…
För var det nog mer vanligt med kroppsarbete och folk vart nog mer kutryggiga. Så om saker var lägre fanns det nog anledningar.

J Jernhand skrev:
Lägger in denna video för er intresserade.

[media]
Fantastiskt tidsdokument! Och man ser att dessa låga 77 cm diskbänkar var alldeles för låga för herren som fick agera modell för de som bemannade kökets produktionsytor redan vid den tiden, inte utan att man känner igen sig :)

Redigerat:
  • Gilla
gråsten och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Köpte på riktigt mitt hus av en dvärg som också bott i det och ägt det. Denne hade renoverat efter sin egen längd. Bra för honom, dåligt för priset. Var ensam om att buda. Dessutom skulle de skiljas. Kanske för att hon inte stod ut med att slå pallet i vissa nyupptagna dörröppningar samt få ryggskott vid matlagning. Jag tror faktiskt man gör som man vill. Det där med standard är ju mer ett börvärde om man inte bygger nytt.

Det är rejält dyrt och krångligt att frångå dagens standardmått med vitvaror som inre passar etc.

Jag har tex en 70 cm djup bänk. Det var inga större problem att ordna, förutom priset då. Men utrymmet under bänken blir inte större än för en bänk med standarddjup eftersom skåp och lådor alla är anpassade för en 60-bänk. Att ändra på det hade blivit kopiöst dyrt.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Äldre standarder var liksom dagens standarder baserade på folks medellängd och i så gamla kök var det bara hemmafrun som lagade mat och kvinnor var väl runt 160 cm långa på den tiden.
Det verkar som att meddellängden ökat ca 5cm från 1950 till 1998, så det kanske blivit ett par cm till därefter.

• Artikel om längdtillväxt i Sverige, historiska mätningar, citations från forskare, grafik med genomsnittslängder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
neilcleland och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det är rejält dyrt och krångligt att frångå dagens standardmått med vitvaror som inre passar etc.

Jag har tex en 70 cm djup bänk. Det var inga större problem att ordna, förutom priset då. Men utrymmet under bänken blir inte större än för en bänk med standarddjup eftersom skåp och lådor alla är anpassade för en 60-bänk. Att ändra på det hade blivit kopiöst dyrt.
Jag har ett Kvik kök som är 70 djupt.
Både Ikea och Kviks skåp är högre som standard med en lägre sockel jämfört med dom flesta andra kökstillverkare.
Då mitt kök är både högre och djupare så har jag 40 procent mer plats i mitt kök och alla mina lådor är anpassade för det.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag blir förvånad gång på gång när jag stöter på detta i litet äldre hus.

Helt otroligt lågbyggda diskbänkar, diskhoar. Som i min exempelstuga här, det var vär renoverat på ca 1950-tal: diskbänken, diskho är på 77 cm över golv. I nybyggen kan jag tycka att nutida standardhöjd 90 cm är för lågt för mig, är 190 cm så skulle gärna sett runt 100 cm standardhöjd.

Är det någon som vet vad det kommer sig av, hur kunde man bestämma höjden till tex 77 cm som i min stuga? Knappast möjligt att folk (kvinnfolk antas) var kring 140 - 150 cm i längd på den tiden... ska jag handdiska så får jag sätta mig på en stol om jag inte ska bråka för mycket med kroppen.

Tycker detta är fascinerande att se alla dessa extremt lågbyggda kök för inte så länge sedan - medellängden på folk kan knappast ha ökat såpass mycket under dessa relativt få decennier så det måste ha andra anledningar!

Om någon vet något om detta vore det skoj att ta del av!
Som folk redan svarat, givetvis för att man var kortare förr.
Sitter och skriver detta i ett hus från 1820 med takhöjd 182 cm och dörrposter på 168 cm spisen står på 75 cm.. allt i harmoni.
Utom jag då så är 189 cm

• Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
Långfarare och 7 till
  • Laddar…
Jag bytte kök i lägenheten för några år sen, har även jag alltid stört mig på dessa låga bänkar då jag är 190cm.

Köket var original för husen byggdes 1960 och bänkskivan satt på 85cm...

Nya köket blev ett helt vanligt från IKEA, maxar man deras ben på höjden och har en normaltjock träskiva som topp så hamnade totalhöjden på 92cm... Så det fick bli en stump 45x45 regel under alla ben, så jag fick upp totalhöjden till runt 97cm... Vilket känns helt ok.

Men jag får kommentar på detta av nästan alla när de är här första gången.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.