Hej
Idag när jag tömde hydroforen på vatten och pannrummet på pelletssäckar så såg jag att det droppade vatten från "koppling".
Jag har ingen aning vad det är för något och om den har någon funktion. Då den inte har läckt tidigare har jag inte brytt mig nämnvärt.

Den sitter på en t-koppling efter hydroforen. Överdelen kan man skruva på men den är nte gjängad. I uttaget mot väggen känner man en fjäder (syns på en av bilderna).

Jag åker till bauhaus imorgon och köper ett stopp och plockar bort denna "grej". Eller är det dumt?

Tacksam för alla svar

IMAG0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0028.jpg
Skapa konto

IMAG0021.jpg
Skapa konto

Är ingen VVS-expert men tycker den högre stapeln ser ut som en gammal säkerhetsventil.

Den lägre?, någon form av avluftare?

Krilleman
Detta är ett gammalt ventilrör som matar kallvatten för att värmas och bli varmvatten.

Röd ring = Gammal säkerhetsventil, får INTE proppas
Grön ring = vaccuumventil
Blå ring = Avstägning

555.jpg
Skapa konto

Jag bör alltså byta ut den istället då.

Krilleman
Ja det är på sin plats, du kan inte garantera säkerhetsventilens funktion vid denna ålder på utrustning. Samt att handtaget ser ut att vara avbrutet, vilket indikerar på övervåld, så det är absolut läge att byta!

Många byter hela ventilröret på en gång. Du har inte funderat på att byta ut all galv också?

Visst har jag funderat men just nu lutar det åt att jag tar det i samband med att jag byter panna. Det är både gammalt, omdraget och amatörmässigt. Nästan lite charmigt ;)

Bör jag byta vakuumventilen också?

Tack för all hjälp, det glömde jag skriva i inlägget. Jag tror bara jag byter säkerhetsventil, så väntar jag med resten tills allt dras om / byts framöver.

Krilleman
Fungerar för stunden!

Går det att hitta en ny säkerhetsventil som passar mina galvade grejer, söndag imorgon och ddet är ju bara de stora och mindre välsorterade firmorna som har öppet?

Och hur många bar ska jag satsa på? Strax över frånslag på pumpen? 9 bar känns lite mkt för mina gamla rör och kopplingar

Krilleman
9 bar är standard. Och jag skulle gissa på att du har 20 gänga på din ventil. Om denna gissning är rätt behöver du antingen en säkerhetsventil som har 20 gänga eller en bussning 20x15 och en säkerhetsventil med 15 gänga...

Täta med lin, beprövat och billigt!

Antagligen är det varken 15, 20 eller 25 :) får köpa på mig några bussningar i olika dimensioner.

Om jag stänger av pannan och vredet på ventilröret, är det säkert att plocka bort säkerhetsventilen? Lite lättare att hitta rätt grejer om man kan ta med sig den gamla.

Krilleman
Vredet på ventilröret kommer antagligen inte täta. Har du ingen ventil vid vattenmätaren/inkommande?

Jag sätter en öl på att det är 20!

Jodå, tänkte mest underlätta för frugan så hon slipper tappa upp vatten :). Du har nog rätt ang. Ventilen, den är antagligen inte använd på ett par decennier.

Hade ju varit trevligt om det var 20, senast jag bytte rördelar fick jag åka halva skåne runt för att hitta en 18, då var det till ett element som skulle pluggad.

Droppar det inte för mycket eller så att det stör är det kanske bättre att vänta till dess du byter ut resten också. Ibland skapar man sig mer problem genom att röra i såna gamla delar, gammalt rödgods eller mässing kan vara skört.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.