Hej,

Har installerat en ny utkastare och stöter på denna koppling när jag vill ta bort den gamla. Har utan att titta nogrannare på den alltid trott att det satt en Ballofix bakom en lucka i väggen men fattar isf inte hur jag stänger den, eller är vredet trasigt bara? Går inte att vrida med tång, vågar dock inte ta i för kund och fosterland.

Hsh så sitter den inte så jag vill byta den utan isf blir de till att köpa en ny Ballofix och bryta allt vatten för att koppla den lite senare på röret.

• Kopparledning med en potentiellt fastnat eller trasig ventil avstängningsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Går det inte att vrida på pinnen?

Handyman 1 skrev:
Går det inte att vrida på pinnen?
Sorry glömde skriva de, men nej, inte med måttlig kraft iaf.

Bästa svaret

Ja det är en trasig ballofix. Troligen har vredet gått sönder pga att mekanismen satt sig, och sedan har någon försökt vrida plastvredet för kung och fosterland och knäckt vredet.

• Gilla
ppoonnttuuss
  • Laddar…
Fast såg de inte ut sådär ett tag hos nåt fabrikat? Vredet var nåt man bara snäppte fast på pinnen så man kunde välja om man ville ha vred eller inte.

• Gilla
ppoonnttuuss
  • Laddar…
Ja, troligen är den inte trasig, bara fastkärvad. Det är väl ganska vanligt att kulventiler som inte motioneras då och då får beläggningar som gör att dom fastnar.

• Gilla
ppoonnttuuss
  • Laddar…
Tack för era svar. Vattenröret är grenat alldeles efter mätaren istället för kopplas på i rummet bredvid som resten av allt vatten i huset är. En gissning är att det va smidigt att få vatten under byggtiden vilket skulle betyda att den är sedan -76 och nej den har nog aldrig motionerats. Kommer inte ge mig på att byta den utan de får bli en skarv med ny Ballofix före jag pluggar röret vid gamla utkastaren istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.