Jag hittade den här på skroten i dag. Den lär komma från ett företag i båtinredningsbranschen.
Är det verkligen en frässpindel som tål så höga varvtal som handöverfräsbett kräver?
Bettet som sitter i spännbackschucken till vänster är en rak pinnfräs av snabbstål.
Är det verkligen en frässpindel som tål så höga varvtal som handöverfräsbett kräver?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bettet som sitter i spännbackschucken till vänster är en rak pinnfräs av snabbstål.
Är jag tveksam till (dvs att den funkar med tillräckligt höga varvtal). Misstänker att det är till en långhålsborr? Hur ser chucken ut? Är det en hylsa för frässtål så kanske det går att snurra fort nog...men jag misstänker att det är en chuck för långhålsborr?
Skall undersöka den i morgon.Daniel_N skrev:
Den kommer senast från en hembygd maskin hopplockad av vinkeljärn och träbitar och jag fick ingen ordning på vad det var för maskin. Frågan är var den har suttit tidigare.
Det är ingen vedkapaxel. Jag har några sådana och de är fyra gånger längre och dubbelt grövre.
"Chucken" visade sig vara någon sorts primitiv chuck där skaftet på bettet låses med två vanliga stoppskruvar som klämmer fast det. Ingenting att satsa på..... men "chucken" gick att skruva loss och resten kan bli användbart till något framtida projekt någon gång.
"Chucken" visade sig vara någon sorts primitiv chuck där skaftet på bettet låses med två vanliga stoppskruvar som klämmer fast det. Ingenting att satsa på..... men "chucken" gick att skruva loss och resten kan bli användbart till något framtida projekt någon gång.
Klicka här för att svara