Jag har upptäckt två, för mig okända, växter på platser som jag nu vill fixa i ordning. Efter att ha gjort misstaget att råka sprida den invasiva Uppländska vallörten över nästan hela tomten så vågar jag inte ge mig på växter jag inte vet vad det är. Så vad är detta för något?

Växt 1
Gröna växter och ormbunkar växer i en trädgård intill en sten med mossa och högt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna växter med ovala blad i en trädgård, eventuellt okänd art. Bakgrund med annan vegetation och en del av en gunga syns.
Skapa konto
Grön växt med sågade blad och lång stjälk, omgiven av fler liknande växter i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto
Närbild på en okänd grön växt med tandad bladkant, hållen av en hand mot en bakgrund av gräs.
Skapa konto
Närbild på en hand som håller ett grönt blad med tandade kanter och tydliga ådror.
Skapa konto

Växt 2
Gröna växter med avlånga blad och röda stjälkar i en trädgårdsmiljö, omgivna av andra växter och buskar.
Skapa konto
En hand håller en växt med gröna blad och små vita blommor i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto
En hand håller en grön växt med ovala, spetsiga blad och en liten blomknopp i mitten mot en bakgrund av träd och grönska.
Skapa konto
Hand håller ett oidentifierat grönt blad i närbild mot en suddig trädgårdsbakgrund.
Skapa konto
Hand håller ett blad med ljusgrön undersida och röd stjälk, omgiven av gröna blad.
Skapa konto

Har du provat att bild-googla? Gick fram videkornell på en av dem

Doftschersmin?

Denna gång tänkte jag inte på det. Men förr när jag har testat så har jag konstaterat att jag är för okunnig för att kunna bedöma om det verkligen är exakt samma eller bara något som liknar

H hjulia skrev:
Denna gång tänkte jag inte på det. Men förr när jag har testat så har jag konstaterat att jag är för okunnig för att kunna bedöma om det verkligen är exakt samma eller bara något som liknar
Jäkligt lurigt att bild-googla. Man får nästan göra det med 10 bilder och dra en snitt

Jag lovar inte att det är rätt men
1. Doft schersmin
2. Kornell av något slag
Ingen av dem är asbest-parkslide-fuskbygge-invasiv.

Dina bilder är väldigt bra.Så jag skulle säga att jag är 95 % säker men vet verkligen inte vilken kornell nr 2 är. Men det är en kornell. Båda är rätt härdiga och försvinner inte i första taget men de kommer inte ta över din trädgård om du gräver lite runt dem.

• Gilla
hjulia och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, det är någon typ av schersmin och en kornell av något slag.

Tack alla! Så länge de inte skjuter nya skott för varje liten rotbit (som vallörten...) så känner jag mig lugn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.