Jag ska bygga en sittmöbel i hallen. Som sittyta tänker jag att jag ska använda en gammal bänkskiva i ek jag har liggandes. Total bredd 80cm bredd, där själva luckan man öppnar kan vara mindre än så men utsågad ur bänkskivan.
Jag letar nu gångjärn som tillåter denna typ av look, där luckan när den är stängd sitter helt bak mot väggen, men man kan öppna den utan att behöva mer utrymme bakåt, precis som i videon.

https://youtu.be/5UZ9u2InI0I?si=hHoH3IuHfX5TXfrC&t=62

Ägaren till videon har kommenterar avstängda så kan inte fråga där.
En annan fundering är hur pass mycket såna här gångjärn klarar av i vikt. En bänkskiva i massiv ek kanske blir för tung?

Öppen sittbänk med gångjärn som håller upp en ekbänkskiva. Elektriska uttag syns inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
En bänkskive-lucka riskerar att böja sig.

Klaffgångjärn kallas dem typen.

Riskerar den att böja sig pga vikten den ska klara av menar du? Kanske fördelaktigt med ett lättare material?

S
Massiv limfog som bara sitter fast i en ände brukar kupa sig. Inte alltid men ofta.

• Gilla
Daniel-C
  • Laddar…
Skruva ett par ribbor på tvären (se till att hålen är övermått eller avlånga så skivan kan röra sig med luftfuktighetens växlingar) så slipper du att den kupar. När du ändå skruvar kan du fästa ett par brädor på varje kortsida hålet luckan ska ligga i så luckan vilar på dem i stängt läge.
Vad det gäller beslagen kan du tillverka själv av plattstång och lämpliga, delgängade skruvar. Typ M6 blir säkert finemang. Är du snål kan plattstången ersättas av träbitar (om du har ek över typ).

• Gilla
Daniel-C
  • Laddar…
Är tyvärr den som är väldigt intresserad men har brist på kunskapen för att bygga egna gångjärn.Det jag verkligen gillade i videon är att (det ser iaf ut som) dom är "mjukstängande" genom att man måste pressa fjädern. Dvs luckan kommer inte falla ner om man skulle släppa den i lutat läge.

Hittar detta gångjärn. https://www.amazon.se/Lyftbeslag-kl...33426144993&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1
Ser detta ut att stämma? Antar att det finns såna klarar mer vikt än andra, och att det avgörs i hur pass kraftig fjäder det är?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.