Hej! Vi har precis köpt vårt första hus och behöver hjälp...

Vi har haft fint vatten enda sedan vi flyttade in i höstas. Vi har även ett filter kopplat till brunnen som rengör vattnet.

Sedan en vecka tillbaka har vattnet varit "mjölig" och luktat/smakat jord. Jag har försökt diverse tester för att lösa detta utan att lyckas men gick nyligen ut till brunnen för att kolla statusen där.

Till en början var "locket" till brunnen av gammalt trä som hade fallit isär, alltså inte tät på något sätt, men det är ju lättare fixat.

Nu till mina frågor:

• Visst är detta en sk "markbrunn"? Den är cirka 5-6 meter djup och är rund gjuten i betong.

• Slangen som syns på bilden är den som går direkt till vår vattenpump. Den ser ju ut att vara av/bortkopplad? Vad är syftet med den slangen och kan man koppla tillbaka den själv?

Uppskattar om ni kan hjälpa mig :)
 
  • Bild av en markbrunn med en synlig slang och koppling, delvis täckt av smuts och damm, i en gammal cementomgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som man kan se på filmen så är det också något typ av läcka eller luft som bubblar från botten. Någon som vet vad det kan bero på? Antar att det behöver tätas...
 
om du tömmer vatten ur en grävd brunn så är det önskat att ny vatten kommer underifrån genom botten-gruset och det är kanske det som syns på filmen - alltså önskad inflöde med ny vatten.

Ser ut att vara en backventil som har gått sönder - korrosion på mässingen (avzinkning och man ser närmast ren koppar i brottsnittet) och till sist blivit brott i hela ventilhuset och det verka vikt sig med ventilbrickan och fjädern sticker ut.

Fins det någon mer backventil vid pumpen eller på ledningen ?? - annars så rusar vattnet ut igen och tömmer hydrofor/hydropress så fort pumpen stannar - och pumpen kanske hela tiden stannar och startar kontinuerligt och då kanske rör om vattnet i brunnen när en massa vatten rusar fram och tillbaka i brunnen igen.


Om mässingshuset på backventilen gett sig sådär i brunnen så är vattnet i brunnen lite mer än lovligt lågt pH-värde och kanske behöver en avsyrningsfilter - surt vatten kan fräta på rören och kranarna även inne i huset (om du ser gröna eller bruna ränder efter vatten i handfat och toalett så är det tecken på att vattnet är aggressivt mot metall)

Har du nyligen tagen vattenprov? - om du har, maska fastighetsuppgifterna men lägg upp resten här om du kan.

Ett sätt att förbättra låg pH innan man tittar på avsyrningsfilter är att först prova att kalka brunnen med brunnskalk - högre pH gör att det inte längre angriper metaller som koppar, mässing och järnrör - tex den nya backventilen som ersätter den trasiga backventilen då den förmodligen också är gjort i mässing
 
  • Gilla
Lantlivet och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
om du tömmer vatten ur en grävd brunn så är det önskat att ny vatten kommer underifrån genom botten-gruset och det är kanske det som syns på filmen - alltså önskad inflöde med ny vatten.

Ser ut att vara en backventil som har gått sönder - korrosion på mässingen (avzinkning och man ser närmast ren koppar i brottsnittet) och till sist blivit brott i hela ventilhuset och det verka vikt sig med ventilbrickan och fjädern sticker ut.

Fins det någon mer backventil vid pumpen eller på ledningen ?? - annars så rusar vattnet ut igen och tömmer hydrofor/hydropress så fort pumpen stannar - och pumpen kanske hela tiden stannar och startar kontinuerligt och då kanske rör om vattnet i brunnen när en massa vatten rusar fram och tillbaka i brunnen igen.


Om mässingshuset på backventilen gett sig sådär i brunnen så är vattnet i brunnen lite mer än lovligt lågt pH-värde och kanske behöver en avsyrningsfilter - surt vatten kan fräta på rören och kranarna även inne i huset (om du ser gröna eller bruna ränder efter vatten i handfat och toalett så är det tecken på att vattnet är aggressivt mot metall)

Har du nyligen tagen vattenprov? - om du har, maska fastighetsuppgifterna men lägg upp resten här om du kan.

Ett sätt att förbättra låg pH innan man tittar på avsyrningsfilter är att först prova att kalka brunnen med brunnskalk - högre pH gör att det inte längre angriper metaller som koppar, mässing och järnrör - tex den nya backventilen som ersätter den trasiga backventilen då den förmodligen också är gjort i mässing
Tack för svar!

Det låter väldigt rimligt. När jag tänker efter så har vattenpumpen låtit annorlunda på senaste genom att pumpa/stanna på ett frekvent och annorlunda sätt än vad den brukar. Vi får hoppas att detta brunn fix löser det möjliga vattnet också, det märker vi.

Vattenprov togs senast för 3-4 år sedan. Då var värdena tjänliga men med anmärkning. Något lågt ph-värde och något förhöjt kopparinnehåll.

Går en backventil att laga och fixa själv, eller bör man ta in en kunnig?
 
Vattenprover.
 
  • Bild av vattenanalysresultat med olika parametrar som turbiditet, pH-värde, och kemisk syreförbrukning samt deras mätvärden och osäkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Xxargs svarade jättebra, du måste byta ut den spräckta kopplingen inringad i rött.
Sedan självklart se till att regnvatten/markvatten kan ta sig in via locket.
 
  • Spräckt koppling på rör inringad i rött, omgivet av smuts eller jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lantlivet skrev:
Vattenprover.
pH-värdet ligger lite lågt.
 
du måste köpa en ny backventil då denna du har i bilden har väggarna i mässinge fräts tunna och porösa av de syrliga vattnet och till sist spruckit och en del av ventilen ramlat av

pH 6 är definitivt korrosionsdrivande, det kan också vara förklaringen varför du har koppar i vattnet då det troligen är resultat a korrosionen i mässing och kopparrör du har i vattenanläggningen.

Ditt vatten är också väldigt mjukt, 1,7 tyska grader och alkaliteten är också låg, vilket förvisso är att vänta sig när vattnet har lägre pH - det gör tillsammans att vattnet har dålig pH mässig buffringsförmåga och kan variera mycket och tex. sjunka märkbart när det kommer in mycket regnvatten och kanske ytvatten pga. den dåliga locket och kanske otätheter runt brunnsringen.

Regnvatten har typisk runt 5.4 - 5.6 i pH pga. upplöst koldioxid från atmosfären i vattnet och ca 1/570-del av lösta koldioxiden blivit kolsyra (H2CO3), en smula saltpetersyra från våra kväveoxidutsläpp från i huvudsak trafiken och motorfordon och en del ammoniak från tex gödsel i vår jordbruk och en smula svavelsyra från både vulkanutbrott, från bränslen och förbränning av kol...

När du gör i ordning brunnen med nytt lock, ny backventil så skulle jag också peta i en säck med brunnskalk utspritt jämt över botten och se om vattnet efter en tid får högre pH - får du upp pH över 6.5 (lägsta tillåtna nivå för kommunal dricksvatten) så sakta korrosionen i metallrören, kranar etc. av ordentligt och ännu mer om vattnet också görs lite hårdare med tillsatt kalk och pH över 7 så upphör det helt.

För att kolla det själv utan att behöva skicka in dyrare vattenprov så fins det vattentest-kemikalier att köpa i akvariebutik och då är det droppkitet mellan pH 6 - 7.6 du skall titta efter då universal-pH mätare mellan pH 3 - 10 är för grovt i upplösning och området pH 6-8 svårtolkat, pool-teststickor kommer heller inte visa något då deras lägsta värde för pH är 6.8 och du ligger långt under det.

eller som jag gjorde till slut köpte en pH meter av enklare modell liknande https://www.amazon.se/WANGCL-kvalitetstestare-klortestare-jordtestningssats-temperaturkompensation/dp/B0B8HDVPPH/ref=sr_1_58?crid=KZTSB6H4SNEX&dib=eyJ2IjoiMSJ9.fgRMAlknhYdyw56iuyXQp0YtdYlngiJxJlzx2F2sb0SBwYFAvQykZ6W83McEcBkaaNeBkFasr_OIAGhYt1X29HzC12AZRtwEusvJ6iR5F9kycDTIgOGrXJfPIm9j3TpEd9vbMGQeVpSfTFany0ma-RTgKJPqLZJPfa7-AkATZ0HALsSs42jBlAulaRCv6A5D1_CLJ8HbfZXvjMs10BuNnESFoQ6ZLyFi835WPUxLRi6IOIxfbR_H69EFI-XRZheqI346_U4kri98HjJyBYjk5og9y_GNgAZqdBOMDGxVt0kuxuI07qF4t-yMnQvN7ZRXqDYQ0z69nEOSer9ais4nTnwQrWmCTsr9pajZ8KamzVn6MW5DfGtl38e8xr7hjNTA0A480-lSy1_zgtZP58pYgGwg91cqoIJpp0pMd9enkbnWaBLfQB-u2FkabCOrZ5kF.YEDCTvmyjTXOPTj-NKfKpf_9vnebVSLFrBPgnyAAPqI&dib_tag=se&keywords=ph+tester&qid=1739609442&sprefix=ph+tester,aps,103&sr=8-58&xpid=-O2lKXRgPjxI0

(förlåt den långa länken)

på amazon - typ beställde den på söndagen och hämtade paketet på onsdagen - för några hundralappar, det fins många varianter av det under olika varumärken med samma tillverkare i botten och välj en som har medskickade påsar med kalibreingsbuffertvätskor - det fins de som säljs utan sådana också...

nu provade jag och jämförde med dropp-pH mätare och det verkar stämma rätt bra även utan kalibreringsprocess innan. Den mäter med en form av glaskropp men verkar vara en modell som inte behöver hållas fuktig hela tiden i kaliumkloridlösning och använde som jag tror platinapläterad elektrod som motpol istället för saltbrygga som traditionell våt glas-elektrod pH mätare

nu får man se hur länge den håller, men det var inga stora pengar för denna
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 135652 och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
du måste köpa en ny backventil då denna du har i bilden har väggarna i mässinge fräts tunna och porösa av de syrliga vattnet och till sist spruckit och en del av ventilen ramlat av

pH 6 är definitivt korrosionsdrivande, det kan också vara förklaringen varför du har koppar i vattnet då det troligen är resultat a korrosionen i mässing och kopparrör du har i vattenanläggningen.

Ditt vatten är också väldigt mjukt, 1,7 tyska grader och alkaliteten är också låg, vilket förvisso är att vänta sig när vattnet har lägre pH - det gör tillsammans att vattnet har dålig pH mässig buffringsförmåga och kan variera mycket och tex. sjunka märkbart när det kommer in mycket regnvatten och kanske ytvatten pga. den dåliga locket och kanske otätheter runt brunnsringen.

Regnvatten har typisk runt 5.4 - 5.6 i pH pga. upplöst koldioxid från atmosfären i vattnet och ca 1/570-del av lösta koldioxiden blivit kolsyra (H2CO3), en smula saltpetersyra från våra kväveoxidutsläpp från i huvudsak trafiken och motorfordon och en del ammoniak från tex gödsel i vår jordbruk och en smula svavelsyra från både vulkanutbrott, från bränslen och förbränning av kol...

När du gör i ordning brunnen med nytt lock, ny backventil så skulle jag också peta i en säck med brunnskalk utspritt jämt över botten och se om vattnet efter en tid får högre pH - får du upp pH över 6.5 (lägsta tillåtna nivå för kommunal dricksvatten) så sakta korrosionen i metallrören, kranar etc. av ordentligt och ännu mer om vattnet också görs lite hårdare med tillsatt kalk och pH över 7 så upphör det helt.

För att kolla det själv utan att behöva skicka in dyrare vattenprov så fins det vattentest-kemikalier att köpa i akvariebutik och då är det droppkitet mellan pH 6 - 7.6 du skall titta efter då universal-pH mätare mellan pH 3 - 10 är för grovt i upplösning och området pH 6-8 svårtolkat, pool-teststickor kommer heller inte visa något då deras lägsta värde för pH är 6.8 och du ligger långt under det.

eller som jag gjorde till slut köpte en pH meter av enklare modell liknande [länk]

(förlåt den långa länken)

på amazon - typ beställde den på söndagen och hämtade paketet på onsdagen - för några hundralappar, det fins många varianter av det under olika varumärken med samma tillverkare i botten och välj en som har medskickade påsar med kalibreingsbuffertvätskor - det fins de som säljs utan sådana också...

nu provade jag och jämförde med dropp-pH mätare och det verkar stämma rätt bra även utan kalibreringsprocess innan. Den mäter med en form av glaskropp men verkar vara en modell som inte behöver hållas fuktig hela tiden i kaliumkloridlösning och använde som jag tror platinapläterad elektrod som motpol istället för saltbrygga som traditionell våt glas-elektrod pH mätare

nu får man se hur länge den håller, men det var inga stora pengar för denna
Vill bara tacka för svaret!

Har köpt in dräneringspump och dränera länge. Dessvärre upptäckte jag när när jag ner förbi den första cementringen att det läckte duktigt med vatten från sidorna i brunnen. Detta är antagligen en stor anledning till ph värdet som du har varit inne på... Kommer behöva ta in en kraftigare dräneringspump för att helt lyckas dränera på en rimlig tid, köpte en för billig pump initialt.

Och det är rätt så att det är backventilen som är helt trasig. Inte konstigt att problemen uppstått. Skickar en uppdatering här sen men hur det gått. Återigen, tack!
 
Om du får in ytvatten så kan det vara förklaring till låga pH-värdet, lågt pH-värde i marken runt om kan också vara en förklaring att dina cementringar vittrar och börja läcka allt mer i sina skarvar.

Så åtgärder framöver är att försöka på tätt på läckorna mellan cementringarna, brunnskalk i botten - helst läggas i tjock lager där vattnet pressas fram underifrån så att det silas igenom kalklagret. räkna med att brunnskalket förbrukas över tiden, kanske ganska fort om du har större vattenuttag.

tex. att höja 5 tyska grader så får man runt 11000 liter vatten per 1 kg upplöst kalk, så bli inte förvånad när du ser brunnkalken försvinna eller det blir 'hål' i kalklagret, som då bör fyllas upp med ny kalk...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.