Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min hjälpreda och jag är lika rådvilla angående dessa stenar.. så nu vänder vi oss till er därute i sajberspace. Vad är det för nått?
Till höger, är lite större skärvor av nån slags rödaktig sten (blandade färger, men lite åt röda hållet) de rör sig i storlekarna.. men generellt runt 5-7 cm (uppskattningsvis). De ligger i en slänt som dekoration och lite stöd mot en åker som ligger en meter upp..
Till vänster är de småttingstenar, ibland känns det nästan som sand när man "påtar" i backen.. det verkar vara blandade (också rödaktiga) gruskorn.. de allra flesta är mycket mindre än singlet/gårdsgruset vi haft att göra med innan.. till stor del verkar det vara blandat med nått som ser ut som sånt där färgglatt dekorationsgrus man köper till akvariet.. och så enstaka små grus i större storlekar (kanske har legat ett större lager större grus innan.. för nu börjar vi komma ner till ogräsmattan på uppfarten)..
Nån som vet något? Vad de kallas, varför man valt så smått? vad det kostar att köpa nytt? Vad de stora bitarna går att köpas ..
Tack på förhand
MVH Sandra
De stora stenarna verkar vara nått krossliknande, har väldigt vassa/skarpa kanter! De ligger snyggt i slänten.. Men det behövs fyllas på.. (På vissa ställen) och därför undrar jag var jag kan köpa sådana..snyggast om de är iaf lite lika de "gamla" .. De flesta stenar jag sett på "byggvaruhusen" har inte haft sådär skarpa kanter..?Oldboy skrev:
De små är luriga.. Men där har jag en fördel iaf.. Vi fick två sådana där 250 kg påsar med i köpet (bland annat).. Så jag vet att de är köpta på st:Eriks eller vad de heter.. Men det känns som om det varit blandat med nått annat oxå.. Nått so. Är lite större.. Känns oxå som om de är lite mer rundade i kanterna (de lite större gruskrnen som ligger lite här och var.) haha ser va bra jag beskriver..
... Skulle varit lättare om det bara fanns grus punkt slut ..alla hade likadant
Med vänlig hälsning, Sandra
Åk till ett grustag och snurra runt ett par varv bland högarna där. Byggladorna och stenfirmorna tar rejäla överpriser på sånt här.
På grustaget kommer du undan med ett par tior för en hink och några hundralappar för ett helt släp.
Att tänka på här är att släp och bil orkar inte med så mycket som man tror. Ett släp rymmer ganska mycket volym, men 1 m3 sten väger väl runt 1,5 ton så man får inte lasta speciellt mycket på höjden.
På grustaget kommer du undan med ett par tior för en hink och några hundralappar för ett helt släp.
Att tänka på här är att släp och bil orkar inte med så mycket som man tror. Ett släp rymmer ganska mycket volym, men 1 m3 sten väger väl runt 1,5 ton så man får inte lasta speciellt mycket på höjden.
De flesta olika grussorter kostar runt 40kr/m3 hos grusföretagen om jag inte missminner mig. Det är transporten hem som kostar. Precis som Nyfniken skriver - grus/sten är tungt.
Dock är grus i en el annan form oumbärligt på en gård. I alla fall om man som vi har lerjord.
Du kan ringa och beställa ett lastbilslass med mer än en sorts grus. Jag beställde förut ett delat lass med väggrus och sättsand. Kostar inget extra. Ett vanligt lastbilslass grus brukar ligga på 10-15m3.
Ring och hör. De kan säkert tala om för dig alla olika varianter på sten och grus som finns, inkl pris.
Dock är grus i en el annan form oumbärligt på en gård. I alla fall om man som vi har lerjord.
Du kan ringa och beställa ett lastbilslass med mer än en sorts grus. Jag beställde förut ett delat lass med väggrus och sättsand. Kostar inget extra. Ett vanligt lastbilslass grus brukar ligga på 10-15m3.
Ring och hör. De kan säkert tala om för dig alla olika varianter på sten och grus som finns, inkl pris.
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Något sådant låter rimligt för ett lastbilslass. Jag köpte grus som levererades i storsäck, ca 1m3 per säck. Lastades av med kran inom 10m radie. 1200 för första säcken och 800 för kommande. Lite dyrare, men jag behövde ju inga jättemängder. Såg liknande priser på flera grusdepåer.Snigla skrev:
Edit: såg att du också var skåning. Detta gällde gdl i Helsingborg.
Redigerat:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Som det sagts det är bergkross av olika fraktioner (=storlek, grovlek)
Har för mig att du finns utanför Hörby..
Här har du Sandby krossen, Gå upp till folket som sitter uppe i huset vid vågen och snacka.. Titta dock på öppettiderna.. Öppnar innan "solens uppgång" och stänger rätt tidigt.
http://www.ballastsverige.se/sv/skicka-forfragan/Skane/Sodra-Sandby/Sodra-Sandby/
Här finns det också ett alternativ som jag vet
Dalby / Hardeberga
http://www.sydsten.se/Kontakt/Privatkunder.aspx
Sen kan det finnas något närmare Hörby. Tror det finns något i Blentarp men tror det bara är grus och inte kross.
Har för mig att du finns utanför Hörby..
Här har du Sandby krossen, Gå upp till folket som sitter uppe i huset vid vågen och snacka.. Titta dock på öppettiderna.. Öppnar innan "solens uppgång" och stänger rätt tidigt.
http://www.ballastsverige.se/sv/skicka-forfragan/Skane/Sodra-Sandby/Sodra-Sandby/
Här finns det också ett alternativ som jag vet
Dalby / Hardeberga
http://www.sydsten.se/Kontakt/Privatkunder.aspx
Sen kan det finnas något närmare Hörby. Tror det finns något i Blentarp men tror det bara är grus och inte kross.
Det du vill ha brukar kallas för "skärv", det är större fraktioner som inte har något nollmaterial(smått). Benämns ofta i storlekar 50-150, 100-200 och är då minsta samt största storlek i millimeter.
Vanligt grus(0-18) kostar runt 60-80kr+moms, skärv varierar och finns dessutom inte i alla grustäkter, du måste ringa runt och fråga. Sista betalade jag runt 120 kr/ton+moms.
Transport kan du räkna med cirka 600-700 kr/tim+moms för en vanliga 3-axlig lastbil (lastar 12-14 ton)
Vanligt grus(0-18) kostar runt 60-80kr+moms, skärv varierar och finns dessutom inte i alla grustäkter, du måste ringa runt och fråga. Sista betalade jag runt 120 kr/ton+moms.
Transport kan du räkna med cirka 600-700 kr/tim+moms för en vanliga 3-axlig lastbil (lastar 12-14 ton)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta för installation i anslutning till platta?
Grund & Markarbeten -
Vad är detta för verktyg? El test? Syl liknande
Verktyg & Maskiner -
Är detta något att oroa sig för?
Bastu -
Hej! Är det någon som har erfarenheter av detta företag?
Vatten & Avlopp -
Vad är detta ovanför vedpannan?
Ved, Pellets, Flis