Har då och då hittat små jordhögar runt gräsmattan som jag undrar vad det är. Tror inte det är djurspillning. Misstänker att det är myror som bygger underjordiska bon och bär upp spilljord, men vet inte säkert. Nån som har koll?

Liten jordhög på en gräsmatta med färgglada höstlöv runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordhög och ett litet hål i en gräsmatta, omgiven av mossa och gräs, som misstänks vara myrornas underjordiska bon.
Skapa konto
Liten jordhög på gräsmatta, eventuellt skapad av myror från underjordiskt bo.
Skapa konto
Liten jordhög mellan stenplattor på en gräsmatta, potentiellt skapat av underjordiska insekter.
Skapa konto

Maskar =)

• Gilla
NoOne2k och 2 till
  • Laddar…
Japp maskar som gör jord av löv. Smidigt va?
Jag älskar maskar!

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Maskar =)
Jaha. Daggmaskar alltså?

Ogredani Ogredani skrev:
Jaha. Daggmaskar alltså?
Ja

Aha. Där ser man. Tack för kvicka svar!

Jiji Jiji skrev:
Japp maskar som gör jord av löv. Smidigt va?
Jag älskar maskar!
Jag ser det som fri gräsmatteluftning =)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Har också mängder med sådana, och man ser dem framförallt nu på hösten när gräset slutat växa och börjat bli lite hängigt. Vissa gräsmattor (har flera små gräsmattor utspridda på stor bökig tomt) börjar nu sakta förvandlas till jordmattor på grund av dessa. Som 13th Marine säger så tror jag också att det är bara bra: maskarna bökar upp små gångar som hjälper till att få ner syre, vatten och allehanda näringsämnen. Jag ser det som ett tecken på att jorden är av okej kvalitet; kan maskarna hitta något att leva av där så är det ett hälsotecken. Är också ett tecken på att den inte är alltför kompakt, och med deras aktivitet så hjälper de till att göra den ännu luftigare. Ser trist ut nu men jag kan inte tänka mig att ens en enorm mängd maskhögar gör någon skada. Till våren spritter det till igen och gräset kommer tillbaka.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ser trist ut nu men jag kan inte tänka mig att ens en enorm mängd maskhögar gör någon skada. Till våren spritter det till igen och gräset kommer tillbaka.
Det kanske vore idé att till våren kratta ut högarna lite grand och så ut lite gräsfrön?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kanske vore idé att till våren kratta ut högarna lite grand och så ut lite gräsfrön?

Jag har likadana högar, och tänkte samma sak, men är det inte för kallt för att så gräs nu ?

S salkin85 skrev:
Jag har likadana högar, och tänkte samma sak, men är det inte för kallt för att så gräs nu ?
Till våren tänkte (och skrev) jag :)

Det behövs inte några nya frön. Det kommer gräs där. Gräsets rötter blir bara glada av detta kvävetillskott.

Maskarna drar ner löv under marken, tuggar i sig dem och gör finfin näring till gräsmattan. Samtidigt som de luftar.
Daggmaskar är ett favoritdjur.

Kuriosa: Drottning Kristinas trädgårdsmästare André Mollet, trodde att maskar var skadliga för trädgården, mycket baserat på de små högarna, som han fann högst misshagliga. Idag vet vi bättre. Allt var minsann inte bättre förr ;).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.