Hej, som rubriken lyder ska detta enligt uppgift vara utrustning till inkommande fiber, stämmer det?

Det ser inte ut som de fiberfördelare man normalt ser?

Värt att notera att utrustningen sitter i ett vanligt två familjs hus.

• Skåp med öppen dörr visar kabelbuntar och nätverksutrustning möjligen för fiberanslutning i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

F
De där brukar kallas fiberpatchpanel/ODF.
Lite överkurs för ett vanligt hus kan tyckas, men nu är det ju i ett två familjs hus.

Ett av de inkommande fiberparen är anslutna på baksidan av det första beige kontaktstycket.
Det brukar vara flera par fiber som är i det svarta höljet och resten av dem är anslutna till de tre andra kontaktstyckena.
Detta gör det enkelt att ansluta en till lägenhet.
Dvs. första kontaktstycket går till till en lägenhet och andra går till nästa lägenhet osv.

Från ODFen så ansluter man en fiberpatch till CPEn som man har i lägenheten. (fiberdosan på väggen som gör om inkommande fiber till en nätverksanslutning typ RJ45)

*edit*
Ser nu att det ligger en mediaomvandlare i botten på skåpet, den omvandlar fiberanslutningen till ett vanligt nätverksuttag.

Skillnaden mellan en CPE och den där mediaomvandlaren är att CPE kan leverantören konfigurera så att tex man får ut olika tjänster på olika portar från den.
Medan mediaomvandlaren bara omvandlar signalen utan att kunna konfigureras.

Exempelbild på ODF
Fiberpatchpanel i skåp med anslutna och märkta gula och blå fiberkablar samt beige kontaktstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas det blev rätt förklarat. (lite småtrött nu)

Redigerat:
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Något som inte stämmer med den ODF som inkommande fiber. Mellanstyckena är gråa och inte blå som de borde vara om de går ut ur huset. Grå betyder multimode fiber och det brukar inte användas i fibernät ut i gatan då det inte går att köra några långa avstånd.

K
Gott om plats för switchar och routers iaf ;)

Kanske en rackmonterad htpc?

F
snuttjulle snuttjulle skrev:
Något som inte stämmer med den ODF som inkommande fiber. Mellanstyckena är gråa och inte blå som de borde vara om de går ut ur huset. Grå betyder multimode fiber och det brukar inte användas i fibernät ut i gatan då det inte går att köra några långa avstånd.
Det stämmer.
Jag var till en mindre by i veckan och där har de använt multimode överallt.
Det var länge sedan de fick fiber till husen där.
Tidigare var det visst rätt stor prisskillnad på multimode och single mode fiberutrustning.
Och det är nog inte mer än 350-450 meter som längst.

https://www.induo.com/b/hitta-ratt-fiberswitch/
Multimode fiber är billigare och bra för kortare avstånd. Man brukar som tumregel ange att man kan nå hastigheter på 100 Mbit/s på avstånd upp till 3 km, 1 Gbit/s upp till 1 km och 10 Gbit/s upp till 500 m.

En anledning till att Multimod va mycket billigare än Singelmode va att skarvning och kontaktering kunde göras i fält med billigare utrustning och mindre krav. Men att det använts i fibernät till villor har jag inte hört innan men tänker jag efter så är det kanske inte så konstigt i ett mindre område som tog tidiga egna initiativ för fiber.

snuttjulle snuttjulle skrev:
En anledning till att Multimod va mycket billigare än Singelmode va att skarvning och kontaktering kunde göras i fält med billigare utrustning och mindre krav. Men att det använts i fibernät till villor har jag inte hört innan men tänker jag efter så är det kanske inte så konstigt i ett mindre område som tog tidiga egna initiativ för fiber.
Sen var väl lasrar för single mod dyra förr när multi-mode användes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.