Se bilder, samt trådrubrik. Håller på att undersöka en gammal jordkällare i dåligt skick (fuktproblem) på en tomt vi nyss flyttat till.
Jag fick tips att gräva lite ovanför för att se hur källaren är konstruerad upptill. Det är en uteplats ovanför.
Jag stöter först på stenplattor ovanpå grus, ovanpå en markduk. Under den finns ett jordlager och sen vad jag tror är toppen på jordkällaren, här någon form av järnbalk som ligger ovanför.
Men precis ovanför järnbalken ligger detta vita trådiga material som, så mycket jag har grävt hittills legat tätt i till järnbalken. Så nu till frågan, vad är detta vita fluffiga för material?
Om det är ngn form av isoleringsull, kan det vara asbest?
ChatGPT trodde det var någon form av svamp.. men jag litar mer på er!
Tack på förhand!
Jag fick tips att gräva lite ovanför för att se hur källaren är konstruerad upptill. Det är en uteplats ovanför.
Jag stöter först på stenplattor ovanpå grus, ovanpå en markduk. Under den finns ett jordlager och sen vad jag tror är toppen på jordkällaren, här någon form av järnbalk som ligger ovanför.
Men precis ovanför järnbalken ligger detta vita trådiga material som, så mycket jag har grävt hittills legat tätt i till järnbalken. Så nu till frågan, vad är detta vita fluffiga för material?
Om det är ngn form av isoleringsull, kan det vara asbest?
ChatGPT trodde det var någon form av svamp.. men jag litar mer på er!
Tack på förhand!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Enda sättet att vara 100% säker är att ta ett prov, men jag skulle säga att det högst sannolikt är alldeles vanlig glasullsisolering. Har jag rätt = ingen asbest.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta för en fläkt?
Ventilation -
Varför är det kopplat på detta sätt i en vridströmbrytare?
El -
Vad är detta för material/typ av skiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta för installation i anslutning till platta?
Grund & Markarbeten -
Vad är detta för verktyg? El test? Syl liknande
Verktyg & Maskiner