Se bilder, samt trådrubrik. Håller på att undersöka en gammal jordkällare i dåligt skick (fuktproblem) på en tomt vi nyss flyttat till.

Jag fick tips att gräva lite ovanför för att se hur källaren är konstruerad upptill. Det är en uteplats ovanför.

Jag stöter först på stenplattor ovanpå grus, ovanpå en markduk. Under den finns ett jordlager och sen vad jag tror är toppen på jordkällaren, här någon form av järnbalk som ligger ovanför.

Men precis ovanför järnbalken ligger detta vita trådiga material som, så mycket jag har grävt hittills legat tätt i till järnbalken. Så nu till frågan, vad är detta vita fluffiga för material?

Om det är ngn form av isoleringsull, kan det vara asbest?

ChatGPT trodde det var någon form av svamp.. men jag litar mer på er!

Tack på förhand!

• Grävd yta med exponerade stenplattor och jord, en spade ligger på marken och ett vitt, trådigt material syns i den öppnade marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trådigt material och järnyta i jordlager, med fuktig mark och markduk i bakgrunden, del av en undersökning av gammal jordkällare.
    Skapa konto
  • Vitt, fluffigt, nästan ulligt material blandat med jord i utgrävd jordkällare, fotat på nära håll.
    Skapa konto
  • Vitt fluffigt material blandat med jord och stenar, eventuellt en form av isoleringsull, synligt genom öppnad markduk i en utgrävd del av jordkällarens tak.
    Skapa konto
Enda sättet att vara 100% säker är att ta ett prov, men jag skulle säga att det högst sannolikt är alldeles vanlig glasullsisolering. Har jag rätt = ingen asbest.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Håller med föregående
Ser ut som vit glasull.

• Gilla
jaclun
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Enda sättet att vara 100% säker är att ta ett prov, men jag skulle säga att det högst sannolikt är alldeles vanlig glasullsisolering. Har jag rätt = ingen asbest.
Tack för svar 👍🏼

Satsuki
Vet du när den byggdes?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.