Hej. Vi har sedan 2018 bott i hus som r byggt 1954. Huset och tomten har krävt sin tid för att få iordning och rustat. Detta r vårt första husköp och med den kunskap på jag har nu så kan jag säga att vi köpte huset mer eller mindre osett.

För tillfället håller vi på med att renovera källaren till rustade och fina tvrum/ gillestuga, sovrum och tvättstuga.

Givetvis gör vi en dränering samtidigt.

Här kommer nu anledningen till att jag skriver. . Vid dräneringensarbetet har man nu grävt fram den här stora bjässen. Ingen av byggarbetarna har någonsin sett något liknande.
Stor betongpelare med hål grävd vid husdränering, nära källarvägg under trapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hållet i den är 21 cm i diameter, mkt större än ett ex ett stuprör. Inuti kan jag se att den är gjuten ovanpå klacken på plattan - direkt mot källarväggen. En utgrävd betongkonstruktion med ett stort hål vid en husgrund, synlig vid dräneringsarbete.
Skapa konto

I källaren hade jag tidigare noterat att vi haft större genomsläpp av fukt i just det källareutrymmet på insidan som deb åplacerad på utsida. (trångt utrymme under trappen ner till källaren)

Tidigare ägaren hade lämnat kvar hyllor på ytterväggen i det här låga utrymmet så har jag aldrig noterat att det ev finns en igenmurad öppning där.

Efter att jag ikväll försökt att fota alla väggar innifrån, så ser jag att att en öppning murats igen från insidan(se bild).
En kladdig källarvägg med sprickor och en igenmurad öppning, dämpad belysning, rubble och avfall på golvet.
Skapa konto

Vet någon vad detta använts till? Har försökt söka en förklaring på vad detta är och hur den tidigare har använts. Helt utan framgång.

B
Ett hemligt litet fritzl utrymme?

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ett hemligt litet fritzl utrymme?
Kanske inte riktigt så illa.:rofl: Men en ide om ett fd utrymme för hembränningsmaskin har inte avskrivits än.

• Haha
PutteQuick
  • Laddar…
Skyddsrum ? Vedinkast ?

• Gilla
senap
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Skyddsrum ? Vedinkast ?
Hasse, bra tanke. Huset hade oljepanna fram tills ca 10-15 år sen.

Det borde dock ha varit några märken av slitage runt och i hålet, efter att under några sekel Måttband visar 20 cm diameter på ett mörkt, rundat hål som antyder slitage.
Skapa konto
hivatd ett vedträ i taget då hål endast mäter 20 cm i diameter.

RL2023 Rikardlindholm skrev:
Hej. Vi har sedan 2018 bott i hus som r byggt 1954. Huset och tomten har krävt sin tid för att få iordning och rustat. Detta r vårt första husköp och med den kunskap på jag har nu så kan jag säga att vi köpte huset mer eller mindre osett.

För tillfället håller vi på med att renovera källaren till rustade och fina tvrum/ gillestuga, sovrum och tvättstuga.

Här kommer nu anledningen till att jag skriver. . Vid dräneringensarbetet har man nu grävt fram den här stora bjässen. Ingen av byggarbetarna har någonsin sett något liknande.
[bild]
Hållet i den är 21 cm i diameter, mkt större än ett ex ett stuprör. Inuti kan jag se att den är gjuten ovanpå klacken på plattan - direkt mot källarväggen. [bild]

I källaren hade jag tidigare noterat att vi haft större genomsläpp av fukt i just det källareutrymmet på insidan som deb åplacerad på utsida. (trångt utrymme under trappen ner till källaren)

Tidigare ägaren hade lämnat kvar hyllor på ytterväggen i det här låga utrymmet så har jag aldrig noterat att det ev finns en igenmurad öppning där.

Efter att jag ikväll försökt att fota alla väggar innifrån, så ser jag att att en öppning murats igen från insidan(se bild).
[bild]

Vet någon vad detta använts till? Har försökt söka en förklaring på vad detta är och hur den tidigare har använts. Helt utan framgång.

Delar några bilder på numera gjutna fd hålet inifrån bjässen mot ytterväggar av källaren. När jag ökt ljusstyrkan i bilden så ser jag något som kan vara ett mindre andra hål ovanpå det större;

Nybetonggjutning synlig med ett potentiellt mindre hål ovanför i källarvägg.
Skapa konto

Överexponerad bild av en nyligen gjuten betongyta i en källare med ett stort och ett eventuellt mindre hål.
Skapa konto

Gjutet område inuti en källare med en synlig spricka och möjligt mindre hål ovanför.
Skapa konto

Kan det vara ett intag för koks istället för ved?

• Gilla
  • Ledsen
-MH- och 11 till
  • Laddar…
Ventilation?
Vad är det för lutning på röret och hur ser det ut planmässigt?

• Gilla
nwin
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Ventilation?
Vad är det för lutning på röret och hur ser det ut planmässigt?
Lutningen är spikrakt ner. Centrerat i mitten. Sidorna är byggda i block, ovansidan är gjuten 20 cm betong. Ventilation - för tex en hembränningsapparat?

Såhär ser den ut i profil

Lutningen är spikrakt ner. Centrerat i mitten. Sidorna är byggda i block, ovansidan är gjuten 20 cm betong. Ventilation - för tex en hembränningsapparat?
Är det nån som någonsin har gömt sin apparat ?

• Gilla
  • Wow
  • Haha
leffeisala och 3 till
  • Laddar…

[bild]
Hållet i den är 21 cm i diameter, mkt större än ett ex ett stuprör. Inuti kan jag se att den är gjuten ovanpå klacken på plattan - direkt mot källarväggen. [bild]

[bild]

Det är inte någon form av extern bakugn eller liknande som murats igen. Så röret är helt enkelt en avkapad rökgaskanal?

• Gilla
MLjunggren och 2 till
  • Laddar…
Jag gissar också på att det använts för att kunna ösa ned koks på 50-talet och som sedan murades igen när det ändrades till oljeeldning.

• Gilla
Thomas Buskhagen och 10 till
  • Laddar…

Såhär ser den ut i profil
Ventilation för hembränningsapparat är det knappast.

skoge skoge skrev:
Ventilation för hembränningsapparat är det knappast.
Nej, halva nöjet med att bränna själv är ju ångorna.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 16 till
  • Laddar…
Kontakta byggnadskontoret i din kommun och be dom skicka all dokumentation på din fastighet, har du tur finns original ritningarna kvar och ev lov på till/om byggnader

• Gilla
Thomas Buskhagen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.